Bachelor • 180 • Nederlandstalig
Download de brochure
Naast de verschillende disciplines en toepassingen waarin wiskunde een belangrijke rol speelt, is het zelf ook een brede wetenschap. Je maakt al vanaf het eerste jaar kennis met de verschillende domeinen van de wiskunde en je wordt uitgedaagd om via computersimulaties wiskundige en praktische problemen (uit bijvoorbeeld de medische wereld) op te lossen. Verder verwerf je verdiepende kennis in bijvoorbeeld algebra, analyse en meetkunde en leer je werken met data met behulp van statistische technieken. De opleiding biedt je ook de mogelijkheid om je kennis naar eigen interesse verder te ontplooien: ongeveer een kwart van je programma kan je samenstellen uit vrij te kiezen wiskundevakken en vakken uit diverse andere studiedomeinen zoals informatica, fysica, biologie, chemie en economie.
Droom je van een carriere als leerkracht? Dan kan je ook al enkele opleidingsonderdelen opnemen uit de educatieve master Wetenschappen en Technologie.
Je gaat vanaf het eerste jaar direct aan de slag met het ‘wiskundig modelleren’ van uitdagingen uit de samenleving. Je vertaalt een dagelijks probleem naar een wiskundig probleem en vindt er op die manier een oplossing voor. Bijvoorbeeld: Wat zijn de ideale routes in een groot magazijn om overbodige kilometers te vermijden? Hoe breng je belangrijke cijfers van de Belgische economie in kaart? Hoe creëer je tegelijkertijd de meest comfortabele én de meest efficiënte gevoelswarmte in elke ruimte van een gebouw? In je opleiding volg je vakken waarin toepassingen aan bod komen die gebruikt worden in de praktijk van de wiskundige. En al tijdens je eerste bachelorjaar ga je een week lang buiten de campus werken aan een oplossing voor een probleem dat aangereikt wordt door bedrijven en organisaties uit de regio.
De opleiding wiskunde vormt een hechte groep studenten waar iedereen elkaar helpt. Wiskundestudenten hebben op de campus in Diepenbeek ook een eigen ruimte waar ze kunnen samenwerken en ontspannen. Daarnaast volg je in het eerste kwartiel alle vakken samen met de studenten fysica. De kleinschaligheid van de opleiding laat ook een studentgerichte aanpak toe: de docenten kennen je persoonlijk, en zijn altijd bereid om je individueel te helpen. Zo bouw je onmiddellijk aan een stevig netwerk
Wiskunde is een internationale discipline met een universele taal die door iedere wiskundige wordt begrepen en gehanteerd. In een wetenschappelijke omgeving wordt daarnaast ook gebruikgemaakt van het Engels. Om je hiermee vertrouwd te maken worden Engelstalige handboeken en wetenschappelijke artikelen in de opdrachten en projecten gebruikt. Je leert hier al doende mee omgaan. Zo kan je ook vlot mee met (de enkele) Engelstalige vakken uit de hogere jaren.
In je derde bachelorjaar kun je gedurende één semester in Montpellier studeren in het kader van Erasmus+. Daarnaast kan je ook een internationale zomerschool of stage volgen.
De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten (3 jaar). In het eerste kwartiel volg je al je vakken samen met de studenten van de opleiding Bachelor in de fysica, zo bouw je onmiddellijk aan een stevig netwerk. Bekijk hieronder de curriculumtabellen, of ga naar de studiegids voor het meest recente curriculum.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen
doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen
doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het verplichte programma van het 2e en 3e bachelorjaar beslaat 75 studiepunten. Je vult je programma verder aan met een keuzepakket fundamentele of toegepaste wiskunde van 15 studiepunten en twee verbredingspakketten van elk 15 studiepunten uit (één van) de disciplines: architectuur/bouwkunde, biologie en milieu, economie,
fysica, informatica, ingenieur, mobiliteitswetenschappen, onderwijs.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen
doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het verplichte programma van het 2e en 3e bachelorjaar beslaat 75 studiepunten. Je vult je programma verder aan met een keuzepakket fundamentele of toegepaste wiskunde van 15 studiepunten en twee verbredingspakketten van elk 15 studiepunten uit (één van) de disciplines: architectuur/bouwkunde, biologie en milieu, economie,
fysica, informatica, ingenieur, mobiliteitswetenschappen, onderwijs.
Tijdens de Modelleerweek, die doorgaat aan de Belgische kust, ga je met een praktische opdracht uit de industrie aan de slag in een team van medestudenten en onder begeleiding van docenten. Met behulp van wiskundige modelleertechnieken analyseer je met je groep het vraagstuk om het dan te herformuleren naar een wiskundige context. Vervolgens bedenken jullie een oplossing via wiskundige analyse en wetenschappelijk rekenen, en hertalen jullie de resultaten hiervan naar het oorspronkelijke vraagstuk. Naast je wiskundige kennis uit het 1e bachelorjaar wordt ook beroep gedaan op je creativiteit, je probleemoplossend vermogen en je doorzettingsvermogen.
Verderop in de opleiding komt de maatschappelijke relevantie van de wiskunde ook aan bod via toepassingen waarbij je vraagstukken uit de wiskunde en andere vakgebieden leert abstraheren en vertalen naar een wiskundige context. Deze toepassingsgerichte benadering wordt mede ondersteund door het wetenschappelijk onderzoek in de onderzoeksgroepen Algebra, Computationele wiskunde Dynamische systemen, en aan het Center for Statistics (Censtat) en het Data Science Institute (DSI). Zo worden bijvoorbeeld wiskundige modellen gebruikt in artificiële intelligentie, milieutechniek, aerodynamica, geosystemen, biosystemen, klinische studies, epidemiologie, infectieziekten, … . Als student krijg je niet alleen les van professoren met heel wat aanzien in hun respectievelijke onderzoeksdomein, maar kun je onder hun begeleiding ook meewerken aan dit onderzoek, bijvoorbeeld in je bachelorproef.
Als toekomstige wiskundestudent:
Ben je klaar voor wat meer uitdaging en een brede ontwikkeling? Dan kan je ook het TWIN-traject Fysica-Wiskunde volgen. Je gaat je dan naast wiskunde ook verder verdiepen in de theoretische fysica. Het reguliere bachelorprogramma telt 180 studiepunten, maar door een combinatie van vakken en vrijstellingen kun je een dubbele opleiding in 3 jaar tijd voor ongeveer 225 studiepunten volgen. De succesvolle afronding van dit traject geeft uitzicht op een bachelordiploma in de wiskunde en in de fysica. Het vergt natuurlijk wel heel wat extra inzet en motivatie om het traject in drie jaar tijd te voltooien, en het is dus vooral bedoeld voor excellente studenten die op zoek zijn naar meer uitdaging en zich breed willen ontwikkelen in beide disciplines.
Onze bachelorproef ging over het optimaliseren van neurale netwerken, die de basis vormen voor veel AI-toepassingen zoals Google Maps en chatbots. We onderzochten de wiskunde achter deze modellen en hoe ze continue functies kunnen benaderen. Neurale netwerken zijn complex en hebben veel hyperparameters die aangepast kunnen worden. Om efficiënt de beste resultaten te behalen, is het belangrijk om de juiste parameters voor de specifieke data te vinden, waarvoor we wiskunde en statistiek gebruiken. Hoewel het complexe materie is, dragen we met ons onderzoek bij aan verbeteringen van neurale netwerken.
Samen met een medestudent heb ik mijn bachelorproef geschreven over numerieke wiskunde, waarbij we ons hebben gericht op een numerieke methode voor het benaderen van stijve differentiaalvergelijkingen. Dit project heeft me veel geleerd over het aanpakken van onderzoek en het schrijven van een kwalitatief wetenschappelijk rapport. Ik vond het leuk om wiskunde op een andere manier te benaderen tijdens dit werk.
De opleiding vraagt tijd om de leerstof te verwerken en het zelfstandig maken van de oefeningen. In het eerste jaar wordt je hier nog sterk in begeleid. Het uurrooster is zo opgebouwd dat je elke dag maar één vak hebt. Doorheen de dag krijg je een hoorcollege waarin de leerstof wordt uitgelegd, waarna je onmiddellijk zelfstandig aan de slag gaat met het verwerken van de leerstof van die dag. Halverwege de dag wordt meestal een contactmoment voorzien waar je alvast wat vragen kan stellen. In een responsiecollege worden de oefeningen daarna gezamenlijk overlopen en verbeterd. Je kiest zelf of je tijdens de zelfstudie op kot, thuis of op de campus werkt.
Het academiejaar start midden september 2024.
De introductiedag gaat door in de week voorafgaand aan de start van het academiejaar.
Na de bacheloropleiding in de wiskunde aan UHasselt kan je rechtstreeks instromen in diverse tweejarige masteropleidingen. Een flexibele invulling van je studieprogramma in jaar 2 en 3 laat immers toe je optimaal voor te bereiden op een waaier van mogelijkheden:
De arbeidsmarkt is steeds op zoek naar wiskundigen. Je vindt dus gegarandeerd vlot werk. Er zijn verschillende sectoren waarin je terecht kan komen, zoals:
Enkele voorbeelden van functies voor wiskundigen:
Voordat ik afstudeerde, had ik mijn eerste contract als Data Science consultant. Nu werk ik als data scientist bij de Nationale Bank van België (NBB), waar we tools ontwikkelen om verschillende departementen te ondersteunen. We maken gebruik van wiskundige technieken uit statistiek en machine learning/AI en vertalen deze naar praktische tools voor onze collega's. Oorspronkelijk dacht ik dat ik alleen leerkracht kon worden, maar de vraag naar wiskundigen op de arbeidsmarkt verraste me. Elke werkdag is uitdagend en gevarieerd, van gesprekken met de business tot het implementeren van nieuwe methodes en het schrijven van proof of concepts. We blijven ook leren over nieuwe technieken.
Na mijn afstuderen begon ik direct aan een doctoraat en bleef daarna aan de universiteit voor een postdoc en een docentpositie. Momenteel ben ik Head of Biostatistics bij DICE-CRO, waar ik een team van vijf biostatistici en statistical programmers aanstuur. Mijn taken omvatten het organiseren van dagelijkse activiteiten, het opzetten en opvolgen van projecten, en het beheren van planning en budget. Daarnaast schrijf en controleer ik protocollen en statistische analyseplannen en beoordeel ik studierapporten. Hoewel ik oorspronkelijk in het onderwijs wilde werken, maakt de variatie en flexibiliteit van mijn huidige rol het erg interessant voor mij. Mijn dagen zijn divers en vaak hectisch, maar ik kan goed met die dynamiek omgaan.
Ik koos voor het TWIN-traject om een extra uitdaging aan te gaan en om niet te hoeven kiezen tussen wiskunde en fysica, zodat ik in beide vakken kon blijven groeien. Uiteindelijk heb ik na mijn bachelor voor fysica gekozen. Tijdens mijn master in deeltjesfysica kwam ik vaak in aanraking met theoretische vakken die geavanceerde wiskunde vereisten. Dankzij mijn TWIN-opleiding was ik daar al goed mee vertrouwd en kon ik op een hoger niveau deelnemen. Momenteel doe ik doctoraatsonderzoek in versnellerfysica bij DESY in Hamburg, waar ik experimentele en theoretische fysica combineer. Ik voel me goed voorbereid door mijn keuze voor het TWIN-traject, wat me een uniek en aantrekkelijk profiel voor mijn carrière heeft gegeven.
Ik begon mijn carrière als Software Engineer voor supply chain applicaties en werk momenteel als Data Scientist bij Melexis. We gebruiken data om de productkwaliteit te verbeteren en de efficiëntie van processen te verhogen. De unieke uitdagingen van onze datasets vereisen onderzoek naar alternatieve machine learning modellen. Recent begeleidden we een masterthesis in samenwerking met het Data Science Instituut (DSI) van UHasselt. Mijn werkdagen variëren sterk: soms analyseer ik datasets en train ik modellen, terwijl ik op andere momenten onderzoek doe naar nieuwe technieken.
Ik koos voor de wiskundeopleiding aan UHasselt vanwege de kleinere werkgroepen en de nabijheid van huis, waardoor ik niet meteen op kot moest gaan en kon wennen aan het universiteitsleven. De gezellige sfeer en vriendelijkheid waren direct merkbaar, en de gepassioneerde professoren stonden altijd klaar om te helpen.
Als lid van het directieteam en wiskundeleerkracht op een secundaire school ervaar ik een dynamische en bevredigende carrière. Elke dag biedt nieuwe verrassingen en uitdagingen, waardoor het werk nooit saai is. Hoewel het soms veeleisend is, vind ik het enorm lonend om een directe en blijvende impact te hebben op het leven van jongeren en hen te begeleiden in hun groei naar volwassenheid.
Het TWIN-traject biedt een geweldige kans om te ontdekken hoe abstracte wiskunde wordt gebruikt om de natuur op fundamenteel niveau te beschrijven, van het wiskundig formalisme van de kwantummechanica tot de geometrische beschrijving van de zwaartekracht. Voor mij was het ontzettend interessant om mijn wiskundige kennis toe te passen tijdens de fysicavakken, wat me hielp om een beter inzicht te krijgen. Wiskunde en fysica vullen elkaar perfect aan, en ik raad het TWIN-traject aan iedereen aan die interesse heeft in beide vakken. Na de bachelor zijn er volop mogelijkheden. Zelf vervolg ik mijn weg met een dubbele master in wiskunde en theoretische fysica.
Ik koos voor UHasselt vanwege de nabijheid, familiariteit en betrokkenheid. In de wiskundeopleiding voelde ik me vanaf het begin goed opgevangen en thuis. Het contact met de professoren en assistenten is een van de grootste sterke punten van de opleiding. Voor mijn vervolgstudie in Amsterdam was ik goed voorbereid en kon ik alle vakken volgen zonder inhaalmodules. Soms waren er zelfs onderwerpen die in Hasselt al behandeld waren, terwijl dat op andere universiteiten niet zo was.
Als lid van het directieteam en wiskundeleerkracht op een secundaire school ervaar ik een dynamische en bevredigende carrière. Elke dag biedt nieuwe verrassingen en uitdagingen, waardoor het werk nooit saai is. Hoewel het soms veeleisend is, vind ik het enorm lonend om een directe en blijvende impact te hebben op het leven van jongeren en hen te begeleiden in hun groei naar volwassenheid.
Ik koos voor UHasselt omdat ik nood had aan een uitdaging. Deze ervaring heeft me zowel professioneel als persoonlijk voorbereid op mijn huidige positie als PhD-kandidaat in het toegepaste wiskunde departement aan de University of Washington in Seattle. Hierdoor liggen mijn toekomstplannen volledig open, en de keuze voor wiskunde, biedt mij de vrijheid om te kiezen tussen een carrière in de industrie of een verdere academische loopbaan.
Ik ben altijd van mening geweest dat je kansen in het leven moet grijpen. Het TWIN-traject aan UHasselt was zo'n kans. Dit uitdagende programma heeft mijn studiehouding versterkt, omdat ik zelfstandig grote hoeveelheden stof moest verwerken. Ik leerde mijn notities te structureren en overzicht te houden tussen vakken. Het hoge tempo vond ik prettig en hielp me mijn grenzen te verleggen. Daarnaast heeft het TWIN-traject mijn verdere studieloopbaan goed gefundeerd door de fysica- en wiskundekennis te combineren voor een toegepaste masteropleiding.
Als leerkracht wiskunde begint mijn werk met een zorgvuldige lesvoorbereiding, waarbij ik de lesstof en materialen selecteer. Naast het lesgeven focus ik op de zorg voor leerlingen en probeer ik hun individuele behoeften te begrijpen en ondersteunen. Het opstellen en verbeteren van toetsen is cruciaal om de voortgang van de leerlingen te evalueren. Ook moet ik regelmatig lesroosterwijzigingen doorvoeren, wat flexibiliteit vereist. Kortom, lesgeven is veelzijdig en veeleisend en omvat veel meer dan alleen voor de klas staan.
Karel Appeltans
Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.
Of volg een proefles!
Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.