Bachelor & master • 180 + 120 studiepunten • Nederlandstalig
Technologie staat centraal in de moderne samenleving, en informatici zijn de architecten van onze digitale toekomst. Stel je voor dat je deel uitmaakt van een team dat technologie ontwikkelt om de gezondheidszorg te verbeteren, een nieuw social media platform te ontwikkelen of klimaatverandering mee te helpen aanpakken met bv. GreenIT. Met een academische opleiding informatica bouw je mee aan hoe we leven, werken en omgaan met de wereld van morgen.
Digitale technologie verandert razendsnel en daarom is veelzijdigheid belangrijk in je opleiding. Onze focus ligt op de onderliggende concepten. Zo leer je de moderne technologie (beter) begrijpen en word je in staat gesteld om nieuwe technologieën te ontwikkelen. Via allerlei projecten (zowel individueel als in teamverband) breng je je kennis in de praktijk en krijg je een beter inzicht in zowel het ‘waarom’ als het ‘hoe’.
De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten (3 jaar) en is opgebouwd rond vier leerlijnen: software ontwerp & ontwikkeling, bouwstenen van informatica, wiskundige & wetenschappelijke technieken en, tenslotte, professionele & academische vaardigheden.
Het volledig vernieuwde studieprogramma kan je hieronder vinden per bachelorjaar, of in dit document (pdf, 154 KB) voor de volledige bachelor. Meer info over individuele opleidingsonderdelen in de bachelor informatica kan je vinden in onze studiegids. Je kan met bijkomende vragen ook terecht bij onze proffen via onze Discord server.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Wil je weten of de opleiding Informatica iets voor jou is? Krijg alvast een idee over programmeren in Python met onze Python Tutorials.
Het academiejaar start midden september 2024.
De introductiedag gaat door in de week voorafgaand aan de start van het academiejaar.
Hieronder zie je een voorbeeld van een lesweek in het eerste kwartiel van het eerste bachelorjaar informatica. Voor een vak wordt telkens een volledige dag uitgetrokken. Na een hoorcollege dat de leerstof van die dag inleidt, werk je, in groep of individueel, aan zelfstudieopdrachten. Hierbij studeer je in de computerlokalen en zijn er tussentijdse contactmomenten met assistenten. Op het einde van de dag wordt er teruggekoppeld in een responsiecollege. Verder wordt er tweewekelijks een coachingmoment voorzien voor de eerstejaarsstudenten, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan studieplanning en -opvolging.
Campus Diepenbeek
Of volg een proefles!
Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.
Na de bacheloropleiding informatica aan UHasselt kan je rechtstreeks instromen in de master in de informatica van UHasselt.
De masteropleiding bestaat uit 120 studiepunten (2 jaar). Er zijn slechts twee verplichte vakken (samen 12 studiepunten). waardoor je veel keuzevrijheid hebt om je studieprogramma naar eigen inzicht en interesse samen te stellen. We bieden je daarvoor maar liefst zes specialisatieprofielen aan. In elk van deze profielen krijg je als masterstudent de unieke kans om mee te draaien in lopende onderzoeksprojecten.
Je sluit je masteropleiding af met een masterproef van 30 studiepunten waarin je bewijst dat je een volwaardig informaticus bent geworden.
Je volgt eerst het gezamenlijk programma (42 studiepunten) en je kiest één tot drie profielen (24 studiepunten per profiel). Je vult je studieprogramma aan met keuzeopleidingsonderdelen totdat je masterprogramma minimum 120 SP bedraagt. De masteropleiding is opgedeeld in semesters. Na ieder semester volgt er een studie- en examenperiode.
Artificiële intelligentie maakt deel uit van ons dagelijks leven. Denk maar aan gezichtsherkenning, spreken met je computer, teksten laten vertalen, boekentips krijgen en ongewenste e-mails laten verwijderen. Bovendien is de technologie in volle opmars met zelfrijdende auto’s, huishoudrobots, computers die wereldkampioen zijn in quizzen (Watson), schaken (Deep Blue) of een Japans bordspel (AlphaGo). De wetenschappelijke principes die dit alles mogelijk maken, zijn afkomstig uit de informatica (disciplines zoals informatiesystemen, data timing, logica en machine learning). In het nieuwe profiel Artificial Intelligence maak je grondig kennis met deze disciplines, leer je experimenteren met diverse technieken en denk je mee over een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in onze maatschappij.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
(*): tweejaarlijks in even jaren (2022-23, 2024-25 ...)
Eén van de kerntaken van informatica is het beheren van gegevens. Facebook, Twitter, Google, het internet zijn eigenlijk wereldwijde gegevensbanken die voortdurend worden geüpdatet en bevraagd. Met het profiel Data Management word je opgeleid tot specialist in geavanceerde databasetechnologie en data mining. Je leert ook de principes en de architectuur van deze systemen kennen. Zo ben je klaar om nieuwe data management software te ontwikkelen.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
(*): tweejaarlijks in even jaren (2022-23, 2024-25 ...)
(**): tweejaarlijks in oneven jaren (2023-24, 2056-26 ...)
In dit profiel komen alle technische, wetenschappelijke en informatica-aspecten van het bouwen (engineering) van interactieve systemen aan bod. De Human-Computer Interaction (HCI) is immers bepalend voor het succes van een computersysteem. Je doorloopt het hele bouwproces: het bedenken van het concept, het ontwerpen, het programmeren en het evalueren van de interactie tussen een menselijke gebruiker en een computersysteem. Tijdens de opleiding worden je creatieve skills verder ontwikkeld en word je opgeleid om innovatieve oplossingen te bedenken en uit te werken. Er wordt ook aandacht besteed aan vlot werken in en met multidisciplinaire teams.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
Kwalitatief hoogstaande informaticaondersteuning is uitermate belangrijk in onze gezondheidszorg. Dit domein is in volle evolutie en er is dan ook veel nood aan informatici die gespecialiseerd zijn in Health informatics. Dit profiel biedt je de kennis en vaardigheden om medische toepassingen te realiseren en beheren. Er wordt aandacht besteed aan alle gerelateerde informaticadomeinen en je leert samenwerken met andere wetenschappelijke disciplines die betrokken zijn bij Health informatics, waarbij je ook het voortouw neemt om de zorgtoepassingen te managen.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
Het gebruik van sociale media, cloud services en video-on-demand maakt het internet onmisbaar. Maar deze toepassingen stellen ook steeds grotere eisen aan de netwerken. Het is een hele uitdaging om ze correct te dimensioneren, te beveiligen en hun beschikbaarheid te garanderen. In dit profiel leer je hoe grootschalige netwerken zijn opgebouwd en hoe ze efficiënt beheerd en ingezet worden. Beveiliging wordt bekeken vanuit het standpunt van alle stakeholders (gebruikers, beheerders en applicatieontwikkelaars). Hierbij leggen we sterk de nadruk op praktische ervaring met de technologieën in een realistische labocontext.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
De verwerking van camerabeelden en geluidsopnamen biedt ongekende mogelijkheden. en is meer dan ooit een actueel onderwerp. De meest gekende voorbeelden zijn mediatoepassingen. Maar de rekentechnieken en toestellen die daarvoor worden ontwikkeld, worden zo goed als overal gebruikt waar grote rekenkracht nodig is. Zo is een grafische kaart bijvoorbeeld al een supercomputer op zich. Dit profiel biedt je een unieke mix van onderwerpen met betrekking tot zowel het verwerken als genereren van beeld en geluid. Tevens maak je uitgebreid kennis met de onderliggende technologieën.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het nieuwe academiejaar.
(*): tweejaarlijks in even jaren (2022-23, 2024-25 ...)
(**): tweejaarlijks in oneven jaren (2023-24, 2056-26 ...)
Je kan rechtstreeks instromen met:
Je kan instromen via een schakelprogramma:
Het schakelprogramma omvat acht opleidingsonderdelen voor een totaal van 60 studiepunten. In de praktijk hebben vele studenten ongeveer anderhalf academiejaar nodig om dit schakelprogramma succesvol af te ronden. Je moet immers niet alleen rekening houden met de ‘zwaarte’ van het programma, maar ook met de organisatie van het schakelprogramma (o.a. de volgorde waarin je opleidingsonderdelen moet volgen). Mits gunstige studievoortgang, kun je het tweede jaar van je schakelprogramma reeds combineren met opleidingsonderdelen uit het masterprogramma.
Als je slaagt voor het schakelprogramma behaal je géén diploma of getuigschrift, maar krijg je de toelating om je in te schrijven voor de masteropleiding.
Je kan instromen via een voorbereidingsprogramma:
Het voorbereidingsprogramma brengt je op het instapniveau van de masteropleiding. Je dient wel te beschikken over basisdenkkaders in de gebieden informatica, logica en wiskunde. Daarnaast zijn analytische competenties onontbeerlijk. De examencommissie van de masteropleiding Informatica oordeelt over de toelating tot en over de omvang van het voorbereidingsprogramma op basis van je specifiek dossier.
Wie geboeid is door wetenschappelijk onderzoek en een onderzoeksloopbaan wil voorbereiden, kan na het behalen van het masterdiploma een doctoraat in de wetenschappen: informatica voorbereiden. Na het behalen van het doctoraat kun je zowel aan een academische carrière als een onderzoeksloopbaan in de bedrijfswereld beginnen.
Voor studenten die interesse hebben in een onderwijsloopbaan in het secundair onderwijs of bij uitbreiding de educatieve sector, is het volgen van een educatieve master aangewezen. Voor een master informatica is de educatieve master wetenschappen en technologie aan UHasselt de aansluitende master. In deze master kan dan geopteerd worden voor het verkort traject (60 SP), waarin enkel de onderwijsrelevante thema's aan bod komen.
Je kan na selectie worden toegelaten tot de Master of Statistics & Data Science. Voor andere masters dien je misschien te slagen voor een voorbereidingsprogramma alvorens in te stromen, bv. voor de master in de TEW: handelsingenieur in de beleidsinformatica en de master in de mobiliteitswetenschappen.
Je kan een eigen onderneming opstarten of komt terecht in de ICT-sector, commerciële en dienstverlenende bedrijven, productiebedrijven, financiële instellingen,onderzoeksinstellingen, overheidsdiensten, de medische sector, onderwijsinstellingen, de high-tech industrie.
In technologiebedrijven spelen softwareontwikkelaars een cruciale rol. Ze ontwerpen, ontwikkelen, testen en onderhouden softwaretoepassingen. Deze ontwikkelaars werken samen met belanghebbenden om de vereisten te begrijpen, schrijven code in verschillende programmeertalen en zorgen ervoor dat de software voldoet aan de kwaliteitsnormen en de behoeften van de gebruikers.
Informatici spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van nieuwe technologieën die onze manier van leven, werken en communiceren transformeren. Van het creëren van veilige en schaalbare IT-infrastructuren tot het ontwikkelen van slimme en autonome systemen, de bijdrage van informatici is essentieel voor het bevorderen van wetenschap en technologie. Bovendien helpen hun innovaties bedrijven en organisaties om beter te voldoen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van de samenleving.
In het onderwijs is er behoefte aan informatici voor wie lesgeven een passie is. Na het volgen van een educatieve masteropleiding, kan je in het secundair onderwijs terecht als leraar of als lector in het hoger onderwijs om jongeren (hun eerste) stappen te laten zetten in de wondere wereld van de informatica.
In de financiële dienstverlening zijn data scientists onmisbaar. Ze analyseren complexe datasets om betekenisvolle inzichten te verkrijgen. Ze gebruiken statistische methoden, machine learning technieken en programmeervaardigheden om data te interpreteren, voorspellende modellen te creëren en bevindingen te communiceren aan belanghebbenden. Hun werk helpt bij risicoanalyse, fraudedetectie en het verbeteren van klantstrategieën. Daarnaast werken cybersecurity analisten aan het beschermen van de computernetwerken en systemen tegen cyberdreigingen. Ze monitoren op beveiligingsinbreuken, voeren kwetsbaarheidsbeoordelingen uit en implementeren beveiligingsmaatregelen om gegevens en systemen te beschermen. Ze reageren ook op beveiligingsincidenten en ontwikkelen strategieën om de beveiliging te verbeteren.
In de gezondheidszorg spelen UI/UX designers een essentiële rol. Ze richten zich op het verbeteren van de gebruikerservaring (UX) en de gebruikersinterface (UI) van softwaretoepassingen. Ze voeren gebruikersonderzoek uit, maken wireframes en prototypes en ontwerpen intuïtieve interfaces. Ze werken samen met ontwikkelaars om ontwerpen te implementeren die de bruikbaarheid en toegankelijkheid optimaliseren voor artsen, verpleegkundigen en ander personeel.
In de telecommunicatiesector zijn netwerk engineers verantwoordelijk voor het ontwerpen, implementeren en beheren van computernetwerken. Ze configureren netwerkcomponenten, lossen connectiviteitsproblemen op en zorgen voor netwerkbeveiliging en -prestaties. Ze plannen ook netwerkuitbreidingen en upgrades om aan toekomstige behoeften te voldoen.
In de e-commerce sector spelen machine learning engineers een belangrijke rol. Ze ontwikkelen algoritmen en bouwen systemen die machines in staat stellen te leren van data en voorspellingen te doen. Ze preprocessen data, selecteren geschikte modellen en trainen deze met machine learning frameworks. Ze implementeren de modellen ook in productieomgevingen en monitoren hun prestaties.
In de entertainmentindustrie ontwikkelen game developers interactieve games voor verschillende platforms zoals consoles, pc’s en mobiele apparaten. Ze ontwerpen spelmechanismen, ontwikkelen gameplay-functies en schrijven code voor grafische weergaven, audio en gebruikersinterfaces. Ze werken samen met kunstenaars, ontwerpers en testers om boeiende spelervaringen te creëren.
In de consultancysector werken IT-architecten aan technologische concepten en plannen voor hun klanten, waarbij ze ook de realisatie van A tot Z begeleiden. Daarnaast bieden productspecialisten technische ondersteuning en training aan klanten. Ze installeren en configureren systemen, lossen technische problemen op en bieden training om gebruikers te helpen bij het effectief gebruik van IT-oplossingen en het maximaliseren van hun operationele efficiëntie.
Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.