Titel
Residentiële omgeving groenheid, blootstelling aan verkeer en maternale stress als determinanten van neurocognitieve en neurologische ontwikkeling in het eerste decennium van het leven bij een tweeling en drieling (Onderzoek)
Abstract
Recente studies hebben een groen leefmilieu in verband gebracht met een vermindering van gedragsproblemen en een verbetering van de cognitieve ontwikkeling. Over de mechanismen onderliggende aan deze associatie is weinig bekend. Onze hypothese is dat een groenere leefomgeving, en minder luchtverontreiniging een gunstig effect hebben op stress tijdens de zwangerschap. Zowel sociale stress als biologische (inflammatie) stress kunnen een rol spelen in de cognitieve en gedragsontwikkeling van het kind. In het eerste deel beschikken we over gegevens betreffende de cognitieve ontwikkeling van 663 tweelingparen en de gedragsontwikkeling van 752 tweelingparen. Bij 52 sets van drielingen is er informatie beschikbaar over zowel cognitieve als gedragsontwikkeling. Vervolgens, bepalen we op een retrospectieve mannier groene ruimte en verkeer op basis van de woonplaats en stress bij de moeder. Bovendien biedt de beschikbaarheid van placentaweefsel de mogelijkheid om onderliggende mechanismen verder te onderzoeken. Kritische ontwikkelingsprocessen worden namelijk gevormd door gelijkaardige moleculaire signalen in zowel de placenta als het brein van de foetus. De studie van placentaire epigenetische parameters en merkers van oxidatieve stress kunnen ons meer inzicht verschaffen in het verband tussen omgevingsfactoren en neurobiologische ontwikkeling van het kind. In het tweede deel dat prospectief is, wordt maternale stress tijdens de zwangerschap gemeten aan de hand van 'The Experience Sampling Method (ESM)' en een vragenlijst bij de geboorte. In het haar van de moeder wordt de cortisol concentratie geanalyseerd als indicator van chronische stress. Naast de associatie tussen groene ruimte en stress bestuderen we ook de intermediaire rol van maternale stress in de associatie tussen luchtvervuiling en moleculaire merkers van oxidatieve stress en ontsteking. Uiteindelijk zullen we in beide delen, de invloed van genen en omgeving nagaan op de cognitieve en gedragsontwikkeling door het vergelijken van eeneiige en twee-eiige tweelingen.
Periode
01 oktober 2016 - 31 mei 2022