Een nieuw jaar, een nieuw begin!

Welkom in deze eerste editie van de vernieuwde nieuwsbrief van UHasselt Tech Transfer Office. Vanaf nu sturen wij 4 keer per jaar deze seasonal update. Een nieuwsbrief met insights rond valorisatie, teamweetjes en aankomende events.

Veel leesplezier!

Spin-off Rovixus ziet het licht

Wij sloten 2023 in schoonheid af, met de oprichting van een nieuwe spin-off: Rovixus BV. Deze spin-off is een initiatief van de Visual Computing groep in het Expertisecentrum voor Digitale Media en meer specifiek Prof. dr. Frank Van Reeth. Er werd een software ontwikkeld voor de rechtstreekse real-time aansturing van robots, die via een exclusieve licentie werd overgedragen aan Rovixus. De bedoeling van Rovixus is om in-house ontwikkelde industriële robots te leveren die dankzij deze software rechtstreeks aangestuurd kunnen worden via een low cost microcontroller. Later meer hierover.

Wist je dat?

De Tech Transfer Offices van de 5 Vlaamse universiteiten en hun geassocieerde hogescholen samenwerken onder de naam TTO Flanders? Dit initiatief geeft hen de mogelijkheid om hun kennis, projecten en best practices te delen en om op Europees en internationaal niveau sterker in hun schoenen te staan. Het voordeel voor jou? Eén aanspreekpunt voor alle kennis en technologieën van de verschillende universiteiten.
TTO Flanders lanceerde onlangs een nieuwe website. Neem zeker eens een kijkje: www.ttoflanders.be

Terugblik: Innovation Escape Game

Op de Dag van de Wetenschap afgelopen november, speelden we voor het eerst onze Innovation Escape Game. Tijdens een wandeling over onze campus in Diepenbeek konden bezoekers verschillende puzzels oplossen om zo de code te kraken. Het spel werd zo goed onthaald dat we besloten om het voor iedereen toegankelijk te maken. Ben jij benieuwd naar ons uitdagend spel? Lees dan verder op onze website en scan de code!

Collaboration Opportunity

Het UHasselt Sports Medical Research Center biedt gepersonaliseerde test- en begeleidings- programma's voor zowel elite als recreatieve atleten. Daarnaast richten we ons op een gezonde levensstijl. Het doel is enerzijds sportprestaties beter te begrijpen en te verbeteren, en anderzijds sportwetenschappen in te zetten voor curatieve en preventieve gezondheidszorg. Spreekt dit je aan? Ga dan naar de pagina van deze technology offer op onze website en neem contact op met business developer Leen WIllems.

Cubigo en de vraag van 1 miljoen

AI inzetten om de zorg voor ouderen te verbeteren, dat is het plan van Cubigo, een spin-off van UHasselt. Dat willen ze doen door AI te integreren in hun bestaande oplossing, een community management platform voor assistentiewoningen en rusthuizen dat zorgpersoneel, bewoners en familie met elkaar verbindt. Zo wil het bedrijf aan elke oudere een score toekennen als indicator van het welzijn van die persoon. Op basis van deze indicator kunnen de zorgverleners hun interventies afstemmen op de bewoner. Benieuwd naar meer? Lees het op onze site.

Business developer in de kijker

dr. Mieke Haesen

Waarom heb je voor deze job gekozen?
Ik hou ervan om te werken in een onderzoekscentrum waar de nieuwste informatica technologieën centraal staan en zoveel vooruitstrevend onderzoek plaatsvindt. Daarnaast vind ik samenwerken met andere bedrijven en organisaties ook uitermate boeiend.

Waar ben je het meest trots op?
Ik ben echt wel heel trots op het proces dat we hebben gerealiseerd voor valorisatie. Dit proces is gebaseerd op mijn eigen ervaring van de afgelopen 11 jaar en de sterke traditie van valorisatie in ons onderzoekscentrum. Het biedt een leidraad voor elk valorisatiedossier dat ons pad kruist.

Wat vind je belangrijk in je job?
Omdat ik zowel het eerste aanspreekpunt ben voor externe bedrijven en organisaties, als continue in verbinding sta met de onderzoekers en UHasselt Tech Transfer Office, is het belangrijk dat iedereen bij mij terecht kan met vragen of ideeën gelinkt aan valorisatie. Goede, transparante communicatie en toegankelijkheid vind ik dus cruciaal in mijn job.

Wat zijn mogelijke redenen voor een bedrijf om contact met jou op te nemen?
Ons onderzoekscentrum bundelt expertise rond Visual Computing, Networked and Secure Systems, Intelligible Interactive Systems en Computational Design and Fabrication. Onze website en ons Youtube kanaal geven een goed beeld van ons onderzoek. De samenwerking met bedrijven kan gaan van laagdrempelig advies over het gebruik van bepaalde technologieën tot 1-op-1 contractonderzoek of zelfs het nemen van een licentie.

Waar kan een bedrijf je de komende periode tegen het lijf lopen?
Er staan een aantal netwerkevents en Flanders Make events in heel Vlaanderen genoteerd in mijn agenda. Tijdens deze events tonen we regelmatig interactieve demo's van ons onderzoek. Maar een bedrijf moet absoluut niet wachten op een event. Bij interesse in samenwerking ga ik met veel plezier langs bij het bedrijf of verwelkomen we het bedrijf bij ons op de campus.

Wil je Mieke graag contacteren? Vind dan hier haar gegevens of volg haar op LinkedIn.

Let's connect

Tech Transfer Office