Op zoek naar nieuwe ideeën voor een practicum of workshop? Ontbreekt het aan de juiste apparatuur of materialen in het labo van de school? Of spreekt een andere omgeving je aan? Schrijf je klas dan in voor een (gratis) leerlingenpracticum of workshop.
Hieronder vind je een aantal leerlingenpractica/workshops die aan UHasselt ontwikkeld werden. Deze nemen een halve of hele dag in beslag. De geselecteerde thema’s zijn een onderdeel van de eindtermen (leerdoelen) voor de derde graad secundair onderwijs.
Om zoveel mogelijk klassen een kans te bieden, is deelname aan het aantal sessies beperkt!
Wie start aan een opleiding in architectuur of interieurarchitectuur begint aan een boeiend traject waarin theoretische lessen afgewisseld worden met praktische vakken. Tijdens je opleiding ontwikkel je creatieve vaardigheden die ervoor zorgen dat je je ideeën leert vormgeven, zowel in je hoofd als op papier en in de ruimte rondom je.
Je leert nadenken over vorm, kleur, materialen en texturen, ruimte en dimensie, context.
Voor heel wat leerlingen uit de middelbare graad zijn schetsen of conceptueel denken geen vertrouwde zaken. Met onze workshops brengen we hier verandering in. In overleg met de leerkracht en in functie van de groep kunnen workshops rond verschillende thema’s uitgewerkt worden.
Schetsen: Leer en oefen de basisbeginselen van het (architecturale) schetsen in een boeiende workshop.
Woonkwaliteit: Een woning is meer dan een dak boven het hoofd. Hoe ontwerp je een woning met aandacht voor comfort, privacy, sociale contacten en de identiteit van de bewoners?
In deze workshop kruip je in de schoenen van de ontwerper en denk je na over deze kenmerken.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
De leerlingen, gecoacht door hun leerkracht, werken eigenhandig met micropipetten, twee verschillende restrictie-enzymen, een echt genoom en relatief ongevaarlijke chemicaliën. Ze voeren per twee een gelelektroforese uit, construeren reële DNA-profielen van de lambda-faag en toetsen dit aan de theorie.
Elke leerkracht geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de nodige technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.
Hiertoe wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 8 januari 2025. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas. Klik hier voor meer info.
Inschrijven vanaf woensdag 18 september om 14.00 uur.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
De uitleenbox bevat al het materiaal om bovenstaand practicum in eigen klas te kunnen uitvoeren.
Voor de leerkracht wordt een voorbereidende workshop georganiseerd op woensdagnamiddag 10 januari 2024. Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel voor het ontlenen van de box. Klik hier voor meer info.
De Ecotron is een unieke, hoogtechnologische onderzoeksinstallatie waarin onderzoekers van UHasselt de effecten van klimaatverandering op de biodiversiteit bestuderen.
De Ecotron maakt deel uit van het Field Research Centre, de wetenschappelijke uitvalsbasis van UHasselt voor internationaal toponderzoek rond biodiversiteit en klimaat in het Nationaal Park Hoge Kempen.
Introductiefilm Ecotron Universiteit UHasselt
Ecotron voor tweede graad: Het Ecotron Mysterie
Aan de hand van groepsopdrachten ontrafelen leerlingen op zelfstandige wijze het 'hoe' en het 'waarom' van deze onderzoeksinstallatie. Leerinhouden die aan bod komen zijn de koolstofkringloop, ecosystemen en ecosysteemdiensten, biodiversiteit, klimaat en onderzoeksmethoden.
Na een voorstelling van hun groepswerk, krijgen leerlingen een rondleiding in de Ecotron. De hele activiteit wordt begeleid door (een door UHasselt opgeleide) Ranger van het Nationaal Park.
Het Ecotron Mysterie is geschikt voor leerlingen van de tweede graad uit het secundair onderwijs.
Dit is een buitenactiviteit dus gelieve gepast schoeisel en kledij te voorzien. Bij regenweer kan deze activiteit vervangen worden door Ecotron achter de schermen.
Ecotron voor derde graad: Ecotron achter de schermen
Een Ranger van het Nationaal Park Hoge Kempen vertelt je waarom de Ecotron UHasselt in het Nationaal Park staat en waarom hij zo uniek is. Leerlingen maken kennis met het onderzoek dat er gevoerd wordt en waarom dit zo belangrijk is. Kortom, een bezoekje waard!
Hoe kan DNA-analyse gebruikt worden in biomedisch onderzoek en CSI?
Leerlingen worden even ondergedompeld in het wetenschappelijk onderzoek dat wetenschappers uitvoeren aan het Biomedisch Onderzoeksinstituut (BIOMED) van UHasselt.
Aan de hand van een aantal experimenten maken de leerlingen kennis met enkele aspecten van het DNA-onderzoek. DNA wordt onder andere gebruikt in het onderzoek naar de ontrafeling van het ziekteproces bij multiple sclerose (MS) en voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingen voor deze ziekte. Een bekende toepassing is ook de identificatie van een verdachte van een misdaad op basis van zijn genetische vingerafdruk.
Elke leerkracht geeft dit practicum in een labo van UHasselt aan de eigen klas, met de nodige technische ondersteuning van de onderzoeksgroep.
Hiervoor organiseren we een voorbereidende workshop op woensdag 20 november 2024 | 14u00 - 17u00.
Deelname aan deze (of een vorige) workshop is essentieel bij inschrijving van een klas.
De workshop voor leerkrachten is gratis. Hiervoor schrijf je verplicht in.
VOLZET
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Chemie en industrie
Tijdens dit practicum experimenteren de leerlingen met kunststoffen: ze bereiden zelf enkele kunststoffen en leren ze identificeren.
Opm: extra veiligheidsmaatregel bij inschrijving voor dit practicum!
We verwachten dat de leerlingen vlot met een bunsenbrander kunnen werken. Gelieve deze vaardigheid in de klas aan te leren om de brandveiligheid in het labo te kunnen garanderen.
Nanochemie: de wereld van de kleine deeltjes
De leerlingen bereiden zelf zonnecrème en nanodeeltjes en testen de werking en het effect ten op zichten van grotere deeltjes.
Bekijk hier het reserveringsoverzicht
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Project Plastic Soep
Plastic Soep is een multidisciplinair project waarbij leerlingen van de derde graad zich eerst inwerken in de context aan de hand van een opgegeven wetenschappelijk artikel (Engels).
In een tweede fase bedenken de leerlingen in kleine groepjes zelf oplossingen die ze verder uitwerken op school.
Het project start en eindigt op de campus van Universiteit Hasselt.
Dit project wordt georganiseerd door de vakgroep chemie en de School voor Educatieve Studies.
Een terugblik op vorige editie vind je in dit filmpje terug.
Deelname: inschrijven voor het project kan na het volgen van de infosessie op vrijdag 30 augustus of op woensdag 11 september 2024.
Dag van de Duurzame Economie
Datum: donderdag 24 april 2025
Studenten van de Educatieve Master Economie organiseren de Dag van de Duurzame Economie voor leerlingen van de derde graad doorstroom met een (bedrijfs)economische basisopleiding.
De studenten worden hierbij deskundig begeleid door vakdidacticus economie prof. dr. Tom Kuppens en educatief medewerker economie Charlotte Adriaensens van UHasselt.
Tijdens de Dag van de Duurzame Economie anticiperen we maximaal op de nieuwe sleutelcompetenties op het vlak van duurzaamheid.
Per leerkracht kunnen maximaal 30 leerlingen worden ingeschreven.
VOLZET
Project Plastic Soep
Plastic Soep is een multidisciplinair project waarbij leerlingen van de derde graad zich eerst inwerken in de context aan de hand van een opgegeven wetenschappelijk artikel (Engels).
In een tweede fase bedenken de leerlingen in kleine groepjes zelf oplossingen die ze verder uitwerken op school.
Het project start en eindigt op de campus van Universiteit Hasselt.
Dit project wordt georganiseerd door de vakgroep chemie en de School voor Educatieve Studies.
Een terugblik op vorige editie vind je in dit filmpje terug.
Deelname: inschrijven voor het project kan na het volgen van de infosessie op vrijdag 30 augustus of op woensdag 11 september 2024.
De energiebehoefte van de mensheid groeit voortdurend. Het is onhoudbaar om onze honger naar energie te stillen met fossiele brandstoffen: deze zijn immers erg vervuilend en ze dragen bij tot de verandering van ons klimaat door de uitstoot van broeikasgassen. Gelukkig zijn er intussen heel wat alternatieven, waarvan de zon misschien nog wel de belangrijkste is.
'Klassieke' zonnecellen werken op basis van een fotovoltaïsch principe: lichtenergie wordt omgezet in elektrische energie, typisch door gebruik te maken van een halfgeleider zoals silicium. Er bestaat echter ook zoiets als een Grätzel-zonnecel, die leentjebuur speelt bij de natuur en het proces van fotosynthese tracht na te bootsen door slim gebruik te maken van nanotechnologie.
In het practicum 'Maak je eigen zonnecel met nanomaterialen' bouwen en testen we een Grätzel-cel en gaan we na welk vermogen we ermee kunnen opwekken.
Belangrijk: op voorhand doornemen van veiligheidsinformatie, meegedeeld door contactpersoon tijdens communicatie voor het practicum.
Maximum 24 leerlingen
Het leerlingenpracticum 'Kernproeven' streeft doelstellingen uit de kernfysica na.
De kernrampen in Tsjernobyl en Fukushima, de scheurtjes in de reactorbaden van de kerncentrales van Doel en Tihange, de kernuitstap,...
Kernenergie komt regelmatig in het nieuws, en helaas vaker negatief dan positief. We kunnen daardoor al eens vergeten dat radioactiviteit ook aangewend wordt in de medische wereld, bijvoorbeeld voor diagnose en therapie, en dat er ook uitgebreid onderzocht wordt welke plaats kernenergie kan innemen in een klimaatneutrale energievoorziening.
Om het ontastbare toch tastbaar te maken, maken we in dit practicum ioniserende straling zichtbaar en gaan we op zoek naar de eigenschappen van radioactieve straling gekoppeld aan afstand en afscherming. Zo weten we ook hoe we ons kunnen beschermen.
Maximum 24 leerlingen
Het leerlingenpracticum 'Rocket Science' streeft doelstellingen uit de mechanica na.
Je hoort het vaak: iets dat moeilijk is, wordt bestempeld als 'rocket science', iets dat door gewone stervelingen niet te begrijpen valt.
Maar... de basis van de werking van een raket ligt eigenlijk gewoon in de wetten van Newton, en het maakt hoegenaamd niet uit of die raket voortgestuwd wordt door brandstof of door water (of nog iets anders, natuurlijk). Met wat kinematica en dynamica kunnen we proberen te voorspellen hoe de vlucht van een waterraket er zal uitzien.
In het practicum 'Rocket Science' voeren we een indoor raketlancering uit, waarbij de druk in de raket en de kracht op de raket worden geregistreerd. Deze gegevens verwerken we om te voorspellen welke hoogte de waterraket zal halen. Vergelijken van verschillende vullingen laat ons toe het optimum te bepalen, dat we dan uiteindelijk ook gebruiken om ook outdoor een raket te lanceren.
Maximum 24 leerlingen
Inschrijvingen openen vanaf woensdag 11 september.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag
Algoritmische ontdekkingstocht
Het opstellen van een algoritme is de eerste stap in het proces om tot een goed script te komen, maar algoritmes worden niet enkel binnen de informatica gebruikt. Ook in het dagelijkse leven krijgen we te maken met algoritmes. Dit is het startpunt van onze ontdekkingstocht die ons leidt langs het oplossen van een binaire puzzel, sorteer- en zoek-algoritmes en een nobelprijs winnend algoritme.
Deze workshop komt genoeg aan de leerplandoelstelling rond algoritmiek. Er is een pallet aan algoritmes die behandeld kunnen worden. Deze workshop kan dan ook aangepast worden aan de noden van het doelpubliek.
In deze workshop wordt niet geprogrammeerd, maar de ondersteunende website biedt wel een startpunt om hiermee zelf aan de slag te gaan.
computer oplossingen oplevert die anders moeilijk haalbaar zijn.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
In deze workshop maken we kennis met de wereld van de microcontroller. Arduino, waarschijnlijk het meest verspreide ontwikkelingsplatform voor microcontrollers, staat hierbij centraal. Tijdens de workshop ontwerpen de leerlingen een besturing voor een slagboom. Ze beperken zich echter niet tot het ontwerp; ze implementeren de besturing ook daadwerkelijk in een maquette.
Deze workshop dient als een introductie en heeft als doel de leerlingen op weg te helpen zodat ze zelfstandig hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Om hen hierbij te ondersteunen, maken de leerlingen kennis met een ondersteunende website die tal van oefeningen aanbiedt.
De workshop kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van de klas. Voor dergelijke aanpassingen kan de leerkracht contact opnemen met Jurgen Nijs.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september 2024.
InschrijvenHet werken in een medisch-nucleaire (vb nucleaire geneeskunde) of nucleaire omgeving (vb nucleaire site in ontmanteling) vraagt de juiste kennis en opleiding op gebied van stralingsbescherming en nucleaire veiligheid.
Het is van groot belang dat werkers goed getraind zijn voor ze gaan werken op een dergelijke site en potentieel in contact komen met hoge stralingsvelden. Dankzij moderne Virtual Reality (VR) technologie kunnen werknemers reeds bij voorbaat leren in een realistische (virtuele) omgeving die nauw aansluit bij de industriële realiteit.
In de praktische workshop stomen wij de leerlingen klaar via deze virtuele omgeving om op een veilige manier handelingen te verrichten in een (medisch-) nucleaire omgeving.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september 2024.
InschrijvenHeb je zin in meer dan een workshop? Wil je met je klas een project opzetten? De theorie rond fysica, mechanica, elektriciteit en elektronica en grafisch ontwerpen omzetten in praktijk? En daarmee de uitdaging aangaan met onze studenten? Dan is Project Engineering Skills (kortweg PES) iets voor jullie!
Het bouwen van een katapult, een bowlinglanceermachine... daar draait het om in PES.
In mei 2024 organiseren we een competitiedag waarop alle teams het tegen elkaar opnemen.
Welke secundaire school wil volgend schooljaar meestappen in dit project en de uitdaging aangaan? Interesse? Schrijf je dan in. Heb je toch nog vragen, contacteer wim.deferme@uhasselt.be.
Ken Claes (leerkracht fysica) van Hasp-O Sint-Truiden:
"PES was voor ons echt een leuke en leerrijke ervaring! Tijdens het voortraject komen heel wat vaardigheden aan bod: 3D-tekenen (Fusion 360), brainstormen, probleemoplossend denken, teamwork, handvaardigheden tijdens het bouwen, ... Op de competitiedag zelf maakte de initiële onzekerheid en twijfel plaats voor een gevoel van trots toen één van onze teams de halve finale haalde. Dat gaf echt wel een boost in het zelfvertrouwen van onze leerlingen. Wij zijn volgend jaar alvast opnieuw van de partij! Nog een tip voor de secundaire scholen: Wacht niet te lang met je ideeën te concretiseren. Maak schetsen en modellen met karton en prototypes in hout / metaal."
Inschrijvingen openen vanaf woensdag 11 september 2024.
InschrijvenVoor onderstaande workshops, meer informatie op Technologiecampus Diepenbeek:
De opleiding industriële ingenieurswetenschappen is een gezamenlijke opleiding van UHasselt en KU Leuven.
Een van de meest veelzijdige toestellen in onze hedendaagse ‘maakeconomie’ is de lasercutter, een toestel waarmee je allerhande materialen – hout, leer, plexiglas, spiegels, noem maar op – zeer nauwkeurig kan snijden en graveren. Wie het toestel slim gebruikt, kan zonder al te veel problemen ook 3D-objecten creëren, sneller zelfs dan een 3D-printer dat kan. In deze workshop zetten we jullie zelf aan het werk in onze Makerspace: jullie maken vertrekkend van één of meerdere vectortekeningen een eigen, uniek 3D-portret. Hoe? Wat? Waar? Well, come and see …
Hoe werkt een windmolen precies? Welke types windmolens bestaan er? En welk rendement kan een windmolen halen? In deze workshop worden jullie in onze Makerspace zelf aan het werk gezet: jullie krijgen drie verschillende types windmolens onder jullie hoede en bepalen – vertrekkend van een aantal parameters – het meest optimale rendement.
In deze workshop gaan jullie in groepjes aan de slag in onze Makerspace en leren jullie al doende – via trial & error – hoe je een hoge, sterke toren bouwt. Jullie nemen het in groepjes tegen elkaar op en proberen elkaar de loef af te steken door de hoogste toren te bouwen, met behulp van onze lasercutter. Wie wordt er de enige echte ‘Tower Power’-kampioen?
Makerspace @ PXL/UHasselt is een gezamenlijk initiatief van UHasselt en PXL.
Maze Runner *NIEUW
Stel je voor... je dwaalt door een maisdoolhof. Hoe vind je de uitgang? Dat is precies wat een klein robotwagentje moet doen. Of beter nog, dat is wat jouw klas een klein robotwagentje moet laten doen. Voordat ze dit voor elkaar krijgen, moeten ze een paar uitdagingen aangaan. Hoe laat je het wagentje bewegen? Hoe weet je hoe ver het is gegaan? Hoe kan het 'zien' waar het heen moet? En vindt het wagentje altijd de uitgang?
Deze workshop kan gedaan worden met zowel Arduino als MicroPython.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Sensor Socks
In dit leerlingenpracticum bouwen de leerlingen per twee een Sensor Sock – een sok met sensoren om de druk onder hun voeten te meten. Ze maken de sensoren en programmeren die met arduino zodat ze in Excel de druk onder hun voeten mooi in beeld kunnen brengen.
De sokken (zonder de arduino’s) mogen meegenomen worden naar de klas zodat er daar verder onderzoek mee kan worden opgezet. Het is ook mogelijk dit leerlingenpracticum in te passen in een volledig onderzoeksproject, waarbij er in de klas een vooronderzoek wordt gedaan naar de bouw en beweging van de voet aan de hand van het STEMOOV-model (ca 3 lesuren). Dit vooronderzoek kadert binnen het vak biologie.
Dit practicum is bedoeld voor leerlingen en leerkrachten die nog nooit met arduino gewerkt hebben en ondersteuning nodig hebben hiervoor. In principe is het practicum gemakkelijk doenbaar in de klas met basiskennis van arduino. Alle info daarvoor kan gevonden worden op de website van Sensor Socks.
Maximum 24 leerlingen
VOLZET
Graag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
STEMboost
STEMboost is een praktische STEM-wedstrijd voor leerlingen van de 3de graad secundair onderwijs. In groep gaan leerlingen aan de slag om tussen september en mei een STEM- opdracht, gekaderd binnen gezondheidszorg, tot een goed einde te brengen. Het wedstrijdtraject eindigt met een slotshow, waar elke groep de kans krijgt om hun project voor te stellen. De groep met het beste project ontvangt een STEMmige trofee en een prijs.
Deze wedstrijd wordt georganiseerd door AUHL in samenwerking met Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL.
Meer informatie vind je op de website STEMboost.
In deze workshop maken we kennis met de wereld van de microcontroller. Arduino, waarschijnlijk het meest verspreide ontwikkelingsplatform voor microcontrollers, staat hierbij centraal. Tijdens de workshop ontwerpen de leerlingen een besturing voor een slagboom. Ze beperken zich echter niet tot het ontwerp; ze implementeren de besturing ook daadwerkelijk in een maquette.
Deze workshop dient als een introductie en heeft als doel de leerlingen op weg te helpen zodat ze zelfstandig hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Om hen hierbij te ondersteunen, maken de leerlingen kennis met een ondersteunende website die tal van oefeningen aanbiedt.
De workshop kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van de klas. Voor dergelijke aanpassingen kan de leerkracht contact opnemen met Jurgen Nijs.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Wat is de rol van wiskunde en statistiek in het begrijpen van een epidemie? Tijdens deze workshop van twee halve dagen demonstreren we de fundamentele rol van wiskunde en statistiek bij de modellering van een epidemie en het identificeren van factoren die een invloed hebben op het verspreidingsproces. We bouwen verder op de basisprincipes uit de kanstheorie en statistiek, meer bepaald het beschrijven van uitkomsten van kansexperimenten, de definitie van een kansmaat, voorwaardelijke kansen en belangrijke verdelingen.
Deze concepten worden gedemonstreerd aan de hand van experimenten, simulatie-oefeningen en case studies (vb. de verjaardagsparadox, Champions Play-offs in de Jupiler Pro League).
Daarnaast tonen we het belang van differentiaalvergelijkingen gebruikt voor de beschrijving van transities van mensen tussen verschillende ziekte-compartimenten (vatbaar, besmettelijk, hersteld) in het
modelleren van een epidemie. De leerlingen kunnen tijdens een experiment het verloop van een epidemie zelf nabootsen.
Aan het einde van deze workshop geven we de leerlingen nog graag enkele hedendaagse toepassingen en succesverhalen mee.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Verkeersveiligheid - Gevaren van afleiding in het verkeer
Een voertuig besturen is één van de meest complexe taken die we dagelijks uitvoeren. Het vereist voortdurende aandacht en focus. Nochtans zijn er talrijke zaken die onze focus kunnen verstoren en de veiligheid op de weg in gevaar kunnen brengen. Op deze problematiek gaan we dieper in, in onze workshop rond ‘afleiding in het verkeer’.
Tijdens deze interactieve workshop gaan we dieper in op verschillende vormen van afleiding tijdens het rijden, zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, passagiers … en zelfs onze eigen gedachten. We gaan na hoe deze afleidingen de reactietijd en rijvaardigheid beïnvloeden en wat de consequenties zijn. Hierbij kijken we niet alleen naar de gevaren van afleiding voor de autobestuurder, maar kijken we ook naar de gevolgen voor fietsers, voetgangers, e-steppers, …
Het programma omvat de volgende onderdelen:
Deze workshop biedt waardevolle inzichten aan zowel leerlingen als leerkrachten die kunnen helpen om veiliger de weg op te gaan. De workshop wordt geleid door medewerkers van het Instituut voor Mobiliteit en bouwt inhoudelijk voort op inzichten die gebaseerd zijn op eigen wetenschappelijk onderzoek en onderzoek dat gepubliceerd werd door collega’s uit het werkveld. In deze interactieve workshop vertalen we deze inzichten naar praktische tips die direct toepasbaar zijn in het dagelijks leven.
Inschrijven vanaf woensdag 11 september.
InschrijvenGraag bij de opmerkingen vermelden, als u een leerlingenpracticum aanvraagt in combinatie met een practicum van een andere discipline op dezelfde dag.
Project Plastic Soep
Plastic Soep is een multidisciplinair project waarbij leerlingen van de derde graad zich eerst inwerken in de context aan de hand van een opgegeven wetenschappelijk artikel (Engels).
In een tweede fase bedenken de leerlingen in kleine groepjes zelf oplossingen die ze verder uitwerken op school.
Het project start en eindigt op de campus van Universiteit Hasselt.
Dit project wordt georganiseerd door de vakgroep chemie en de School voor Educatieve Studies.
Een terugblik op vorige editie vind je in dit filmpje terug.
Deelname: inschrijven voor het project kan na het volgen van de infosessie op vrijdag 30 augustus of op woensdag 11 september 2024.