Lesmateriaal statistiek: werkteksten

klik hiernaast in de linkerkolom voor extra materiaal

1. EXPLORATIEVE STATISTIEK

  • Het gemiddelde
    Het gemiddelde is één van de meest gebruikte kengetallen in de statistiek. Het is interessant om dit kengetal eens vanuit verschillende standpunten te bekijken. In een eenvoudig geschreven tekst maak je kennis met het intuïtieve begrip “gemiddelde” maar ook met de meer formele bouwstenen. Op voorbeelden ontdek je waarom het gemiddelde soms een goed kenmerk is voor “het centrum” en waarom het soms helemaal fout loopt.
  • De standaardafwijking en (n-1)
    Deze tekst motiveert, vanuit verschillende invalshoeken, waarom je, bij de berekening van de standaardafwijking van een verzameling getallen, zo goed als altijd deelt door (n-1). Dit is geen lesmateriaal voor het secundair onderwijs. Het is een tekst voor geïnteresseerde leerkrachten, niet voor leerlingen.

  • Regressie zie ook → Statistiek met R
    Regressie gebruik je om het verband tussen continue veranderlijken te modelleren. Het meest eenvoudige model ziet eruit als een rechte. Als je op de juiste knop van je GRM drukt, dan komt zo’n rechte automatisch tevoorschijn. Je denkt dan dat je weet wat er gebeurt. Maar is dat zo?
    Het lesmateriaal werkt met voorbeelden.
    De herhalingsopdrachten sluiten aan bij de onderwijsdoelen over onderzoekscompetenties.

2. KANSMODELLEN EN DE NORMALE VERDELING

3. VERKLARENDE STATISTIEK

4. METHODEN EN TECHNIEKEN BIJ EEN STATISTISCH ONDERZOEK

  • Data verzamelen 
    Er zijn heel veel methoden om gegevens te verzamelen, eenvoudige en ingewikkelde, goede en slechte. In onderstaande tekst kan je lezen wat er allemaal komt kijken bij het trekken van een steekproef en wat er zoal mis kan gaan bij de opmetingen. Je vindt er ook boeiende verhalen over echt gebeurde flaters uit het verleden.
  • Grafieken
    In onderstaande tekst vind je voorbeelden van grafieken die vaak voorkomen. Je leert welk grafiektype bij welke soort veranderlijke hoort.  Er zijn ook tips om de informatie zo duidelijk mogelijk voor te stellen.Het lesmateriaal wordt aangevuld met een selectie van grafieken die verschenen zijn in de Vlaamse media. Je kan nagaan of die grafieken goed leesbaar en interpreteerbaar zijn. Wat je geleerd hebt in de werktekst over grafieken komt hier goed van pas.

EXTRA: VERRASSENDE VOORBEELDEN

KANSREKENING VOOR HET SECUNDAIR ONDERWIJS

Bij vragen neem contact op met Herman Callaert em. professor in de statistiek, Universiteit Hasselt.