Maak kennis met de STEM-projecten gemaakt door onze studenten van de Educatieve Master Wetenschappen en Technologie

Tijdens hun opleiding maken onze studenten in co-creatie met leerkrachten een STEM-project voor leerlingen secundair onderwijs. Ze werken een volledig project uit met materiaal voor de leerlingen, een evaluatietool en natuurlijk een handleiding voor leerkrachten.

Heb je zelf een goed idee voor een STEM-project, maar ontbreekt het je aan tijd of creativiteit om het uit te werken? Geen nood! Ook tijdens dit schooljaar gaan de studenten van de Educatieve Master Wetenschappen en Technologie voor jou (en met jou) aan de slag.

Via dit formulier kan je alle info nalezen en je project doorgeven als keuzemogelijkheid voor onze studenten. Contacteer Ilse Engelen (ilse.engelen@uhasselt.be) als je vragen hebt hierover.


Gebruik je één (of meerdere) van deze projecten? Laat ons dan weten wat je ervan vond: steminactie@uhasselt.be.
We horen graag je feedback!

Houd deze pagina in de gaten of schrijf je in voor updates. Er komen regelmatig nieuwe projecten bij!

De projecten worden voorgesteld aan de hand van een website, waar je al het materiaal kan vinden om het project uit te voeren. De leerkrachtenbundel kan je eenvoudig aanvragen via een google form op elke website.

Veel plezier met deze projecten...


DNA-mutaties wiskundig berekend *NIEUW*


Met het STEM-project ‘DNA-mutaties wiskundig berekend’, geven we zowel leerlingen als leerkrachten de kans om vakoverschrijdend te werken. Eerst gaan leerlingen hun kennis rond zowel biologie - DNA als drager van erfelijke eigenschappen - als wiskunde - kansrekenen en matrices - aanscherpen om vervolgens gebruik te maken van Python om meer complexe vraagstukken op te lossen.

Doelgroep: leerlingen 3e graad secundair onderwijs - doorstroom finaliteit, met sterke affiniteit voor wetenschappen
Disciplines: biologie, wiskunde, STEM
Aantal lesuren: 14

Link naar de website van DNA-mutaties


Biologisch afbreekbare plastics *NIEUW*


Dit project start aan de onderzoek-zijde van het STEMOOV-model: wat zijn kunststoffen, hoe worden ze gemaakt, waarvoor worden ze gebruikt, wat zijn de problemen?
Maar al gauw wordt er overgegaan tot de ontwerp-zijde en zoeken leerlingen uit hoe ze problemen met plastics kunnen aanpakken. Ze worden uitgedaagd om een biologisch afbreekbaar plastic te ontwikkelen waarmee ze hun eigen meetlat kunnen maken …

Doelgroep: leerlingen 2e graad secundair onderwijs -  doorstroom of dubbele finaliteit
Disciplines: chemie, fysica en STEM
Aantal lesuren: 4 lesuren

Link naar de website van biologisch afbreekbare plastics


Handwarmer *NIEUW*


Waardoor worden onze handen koud? Wat is het fenomeen van Raynaud? Wat was nu weer een exotherm en een endotherm proces? Kunnen we onze kennis van faseveranderingen slim inzetten om onze handen warm te houden?
Ga aan de slag en maak je eigen herbruikbare handwarmer!

Doelgroep: leerlingen 2e-3e graad secundair onderwijs - doorstroom of dubbele finaliteit
Disciplines: chemie, fysica, biologie en STEM
Aantal lesuren: 4 lesuren
Link naar de website van handwarmer


Sensor Socks

In dit project onderzoeken leerlingen aan de hand van het STEMOOV-model onder hoeveel druk hun voeten staan. Om de druk te kunnen meten maken ze "Sensor Socks", geprogrammeerd met arduino en gekoppeld aan Excel waarmee de druk onder hun voeten mooi in beeld gebracht kan worden.

Doelgroep: leerlingen 2e/3e graad secundair onderwijs - doorstroom of dubbele finaliteit
Disciplines: biologie, STEM
Aantal lesuren: minimum 6

Link naar de website van Sensor Socks


Suiker en Suikerverslaving

Wat is suiker, wat is de invloed van suiker in ons lichaam, wat is suikerverslaving en in welke voedingsmiddelen is veel of weinig suiker aanwezig? Leerlingen zoeken een antwoord op deze vragen en zorgen daarna zelf voor een suikervrij gerecht.

Doelgroep: leerlingen 2e/3e graad secundair onderwijs - doorstroom of dubbele finaliteit
Disciplines: biologie, chemie, STEM
Aantal lesuren: 6-9

Link naar de website van Suiker en Suikerverslaving


Skelet en Spieren - RAM-project

In het RAM-project ontdekken leerlingen wat ergonomie is en hoe skelet en spieren hier een invloed op hebben. Ze proberen hun lichaamswerking na te bootsen en gebruiken de inzichten uit dit onderzoek om toepassingen naar het dagelijkse leven te maken.

Doelgroep: leerlingen 2e graad secundair onderwijs; dubbele finaliteit
Disciplines: biologie/anatomie, STEM
Aantal lesuren: 7

Link naar de website van RAM-project