Wondwesen Girma Mamo onderzocht in zijn doctoraat het rijgedrag van autistische personen in Qatar en ontwikkelde een trainingsbrochure voor rijinstructeurs. Autisme ontstaat vroeg en kan de zelfstandigheid beperken. Veel autistische mensen zijn als kind afhankelijk van familie voor vervoer, maar deze steun neemt vaak af naarmate ze ouder worden, wat hun toegang tot onderwijs, werk en sociale activiteiten belemmert. Leren autorijden kan hun onafhankelijkheid en levenskwaliteit vergroten.
In Qatar ontbreken rijprogramma's voor individuen met autisme, ondanks de voortdurende inspanningen om hun kwaliteit van leven te verbeteren, waardoor instructeurs niet voorbereid zijn op hun behoeften. Dit onderzoek richtte zich op deze leemte door (1) het rijgedrag van autistische personen te analyseren met simulatoren, biosensoren en eye trackers; (2) een op feiten gebaseerde trainingsbrochure voor instructeurs te ontwikkelen; en (3) de effectiviteit ervan te evalueren. De brochure werd gevalideerd door middel van beoordeling, training en praktijk. Aanvankelijk hadden instructeurs beperkte kennis over autisme, maar training verbeterde hun begrip, waardoor lessen op maat mogelijk werden. Een kleinschalige pilootstudie toonde aan dat autistische leerlingen, die les kregen van getrainde instructeurs, een betere houding, meer zelfvertrouwen, minder angst en een hoger slagingspercentage voor het verkeersexamen rapporteerden in vergelijking met leerlingen die les kregen van ongetrainde instructeurs.
Dit doctoraat draagt bij tot een beter begrip van autisme, een neurologische ontwikkelingsstoornis met sociale en gedragskenmerken, en het rijproces in Qatar. Het beveelt aan om een gespecialiseerd trainingsprogramma voor rijinstructeurs te implementeren om autistische bestuurders beter te ondersteunen. Dit zou hen helpen om met minder stress een rijbewijs te halen, hun onafhankelijkheid te bevorderen en hun levenskwaliteit te verbeteren, en tegelijkertijd een meer inclusieve maatschappij te bevorderen.
De brochure, gemaakt voor voertuigen met volledige bestuurderscontrole, moet mogelijk worden bijgewerkt om rekening te houden met geautomatiseerde voertuigen, die een belangrijke rol gaan spelen in toekomstige transportsystemen. Bovendien is de brochure getest in Qatar, maar verdere validatie in verschillende regio's is nodig om de wereldwijde toepasbaarheid te garanderen.
Op vrijdag 24 januari 2025 om 9u30, zal Mr. Wondwesen Girma Mamo zijn doctoraat verdedigen aan de UHasselt. Zijn verdediging is open voor het publiek en zal plaatsvinden in de ceremoniezaal van het Refugiehuis, Hasselt. Het is ook mogelijk om de verdediging online te volgen.
Mr. Wondwesen Girma Mamo is 39 jaar oud. Hij is geboren in Merhabete, Ethiopië en woont nu in Doha, Qatar. Hij is getrouwd en is gepassioneerd door lezen en geïnformeerd blijven over actuele mondiale gebeurtenissen. Hij houdt ervan op zoek te gaan naar nieuwigheden.
Wondwesen Girma Mamo behaalde in 2008 een BA in psychologie met een minor in sociologie en maatschappelijk werk aan de Jimma University (Ehtiopië). Na een jaar academische dienst in Ethiopië ontving hij een beurs van de overheid om een MA in sociale psychologie te volgen aan de Universiteit van Addis Abeba, waar hij in 2011 afstudeerde. Na zijn verdere academische diensttijd kreeg hij een Noorse overheidsbeurs om te studeren aan de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie (NTNU), waar hij in 2015 een MPhil in Childhood Studies afrondde.
In 2017 kreeg Wondwesen een VLIR-UOS-beurs om een Master in Mobiliteitswetenschappen met een specialisatie in Verkeersveiligheid te volgen aan de UHasselt. Hij studeerde cum laude af in 2019 en ontving de AXA Best Research Award voor zijn eindwerk. In maart 2021 begon hij aan een doctoraat aan het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de UHasselt en verhuisde hij naar Qatar voor een project met het Qatar Transportation and Traffic Safety Center (QTTSC) aan de Universiteit van Qatar. Zijn expertise richt zich op menselijke factoren en verkeersveiligheid, waarbij hij tools zoals rijsimulatie, eyetracking, biosensoren en zelfrapportagemethoden gebruikt om autistische en niet-autistische populaties te bestuderen.