Doctoraat over de ontwikkeling en afstemming van veiligheidsprestatiefuncties voor stedelijke wegen in Vlaanderen, België

In zijn doctoraat focuste Muhammad Wisal Khattak op het ontwikkelen van veiligheidsprestatiefuncties (Safety Performance Functions, SPF's), oftewel crashvoorspellingsmodellen, voor stedelijke wegen in Vlaanderen. SPF's zijn statistische modellen die voorspellen hoe vaak ongevallen zullen voorkomen. Hiervoor kwantificeren ze de relatie tussen de geobserveerde ongevallen en de voorspellende variabelen met betrekking tot het verkeer en de geometrische ontwerpkenmerken van de weg en de omgeving in een bepaalde tijdsperiode.

Adobestock 752984362 Adobestock 752984362

SPF's zijn essentiële hulpmiddelen voor het identificeren van risicolocaties, het evalueren van toegepaste maatregelen (bv. voor-na evaluatie van roodlichtcamera's op kruispunten) en het vergelijken van alternatieve tegenmaatregelen (bv. verkeerslichten vs. rotondes). Dit faciliteert een op feiten gebaseerde beleidsvorming en stedelijke planning.

Stedelijke wegen zijn gevoelig voor een groot aantal ongevallen als gevolg van heel wat factoren die gelijktijdig optreden, zoals hoge verkeersvolumes, heterogeen verkeer en weggebruikers, intensief landgebruik, overbelaste infrastructuur, enz. Daarnaast is de literatuur over het voorspellen van ongevallen in stedelijke gebieden inconsistent en soms tegenstrijdig. Daarom wilt deze studie nieuwe inzichten verschaffen in het begrijpen van het fenomeen van ongevallen in stedelijke gebieden. Dit door met behulp van geavanceerde statistische modellen SPF’s in te schatten voor verschillende ernstniveaus en ongevalstypen op verschillende wegelementen, waaronder kruispunten en wegsegmenten.

Er is veel werk gestoken in uitgebreide datavoorbereiding waarbij gebruik gemaakt werd van ongevallengegevens, verkeersstromen en kenmerken van het geometrisch wegontwerp van de steden Antwerpen en Gent. De studie paste verschillende (geavanceerde) statistische technieken toe om SPF's te schatten en evalueerde hun prestaties op het vlak van geschiktheid, het vermogen om te voorspellen en de identificatie van hotspots. Bovendien stelde de studie de toepassing van Bayesiaanse modellen voor om de beperkte beschikbaarheid van gegevens bij de ontwikkeling van SPF's aan te pakken.

In zijn doctoraat identificeerde Wisal significante voorspellers van ongevallenfrequentie (uit de beschikbare variabelen) op stedelijke wegen, zoals verkeersvolume en geometrische wegontwerpkenmerken (waaronder rijstrookbreedte, aantal rijstroken, parkeren op straat, enz.). Daarnaast toonde hij aan dat geavanceerde modellen de nauwkeurigheid van de voorspelling van ongevallen en de identificatie van hotspots verbeteren. Het onderzoek sluit aan bij de principes van de Safe System Approach en Vision Zero en draagt bij aan een veiliger ontwerp van stedelijke wegen en effectieve veiligheidsinterventies.

Wil je meer weten over het doctoraatsonderzoek van Muhammad Wisal Khattak?

Op dinsdag 1 oktober om 13u00, zal Mr. Muhammad Wisal Khattak zijn doctoraat verdedigen aan de UGent. Zijn verdediging is open voor het publiek en zal plaatsvinden in Auditorium M, 1e verdieping in de Jozef Platteaustraat 22, 9000 Gent. Het is ook mogelijk om de verdediging online te volgen.

Picture Wisal

Wie is Muhammad Wisal Khattak?

Mr. Muhammad Wisal Khattak is 33 jaar oud en woont in Hasselt, België. Hij is gepassioneerd door slapen (dutten) en de actualiteit, is graag bezig met statistiek en luistert geregeld naar podcasts over wetenschap en politiek.

Muhammad Wisal Khattak is geboren in Nowshera, Pakistan, op 22 februari 1991. Hij studeerde af in Civiele Techniek aan UET Peshawar. Na gewerkt te hebben als onderzoeksassistent aan de COMSATS University, Islamabad, kreeg hij de kans om in België te studeren, waar hij in 2017 zijn Master in Mobiliteitswetenschappen cum laude afrondde aan de Universiteit Hasselt.

In datzelfde jaar begon Wisal aan zijn doctoraat aan de Universiteit Gent, dat later een gezamenlijk doctoraat met de Universiteit Hasselt werd. Zijn onderzoeksinteresse in verkeersveiligheid begon tijdens zijn masteropleiding en ontwikkelde zich verder tijdens een Erasmus uitwisselingsverblijf in Turijn, Italië. Hij presenteerde op verschillende internationale conferenties en publiceerde in peer-reviewed tijdschriften.

Momenteel is Wisal betrokken bij verschillende projecten van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB, Universiteit Hasselt), zoals EU Horizon 2020 'i-DREAMS', 'MILESTONE' en een FWO-project over de acceptatie van geavanceerde rijhulpsystemen in België en Vietnam. Zijn onderzoeksinteresses omvatten data-analyse van verkeersveiligheid, modellering van ongevalgegevens, wegontwerp en menselijke factoren. Hij is ook betrokken bij de opleiding Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt.