Ondanks sensibilisering onderschatten veel jongeren nog steeds het gevaar van spoorlopen

Master student Ronald Wolfs focuste in zijn masterproef op spoorlopen bij jongeren, en specifiek op oversteken aan een overweg. Zijn onderzoek werd zopas bekroond met een AXA award, een erkenning die het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) samen met de verzekeraar jaarlijks uitreikt aan de beste masterproeven rond verkeersveiligheid, mobiliteit en duurzaamheid.

24 06 28 Proclamatie Mobiliteit 35 24 06 28 Proclamatie Mobiliteit 35

In het kader van het onderzoek voor zijn masterproef liet Ronald Wolfs 800 leerlingen uit 3 middelbare scholen in Limburg een vragenlijst invullen over hun gevarenperceptie met betrekking tot overwegen. Daaruit bleek dat vooral leerlingen de tweede graad en jongens vaker gevaarlijk gedrag vertonen in de buurt van een spoorweg. De opvallendste resultaten uit het onderzoek van Ronald zijn:

• Als de rode lichten branden maar de slagbomen nog niet dicht zijn, vindt slechts 4 op de 10 jongeren het zeer gevaarlijk om over te steken
  • Als de rode lichten branden en de slagbomen wél dicht zijn, vindt maar 8 op de 10 jongeren het zeer gevaarlijk om over te steken

"Ondanks sensibilisering in de scholen, leeft de attitude heel erg dat zo'n overweg oversteken niet risicovol is", zegt Ronald over de verrassende resultaten van zijn onderzoek.

Vervolgens schakelde de masterstudent Roy Kunnen in, die zijn benen en een arm verloor bij een treinongeval. Een groep jongeren kreeg een videogetuigenis van Roy te zien, een andere groep woonde een live getuigenis bij en een controlegroep kreeg de getuigenis niet mee. Onmiddellijk na de getuigenis en een maand later legde Ronald de leerlingen opnieuw een vragenlijst voor die polste naar hun mening over spoorlopen. Bij de groep die de live getuigenis zag, was er een duidelijk positief effect op beide momenten. Bij de groep die de videoboodschap te zien kreeg, was dat effect al veel beperkter en een maand later was het zelfs nagenoeg verdwenen. De resultaten van Ronald zijn voer voor verder onderzoek, waarin ook netbeheerder Infrabel geïnteresseerd is.

Zijn masterproef leverde Ronald, naast heel wat media aandacht, ook een AXA Award op. Die prijs reiken IMOB en AXA jaarlijks uit aan de beste masterproeven rond verkeersveiligheid, mobiliteit en duurzaamheid. Ook Raffaele Riverso, Myrthe Bouckaert en Seppe Van Springel ontvingen een AXA Award voor hun masterproeven rond dit thema.