Skaten op de openbare weg? IMOB UHasselt, KPM Skate en Skate Vlaanderen maken de complexe wetgeving helder

De verkeersregels voor skaters op de openbare weg zijn complex. Zo worden skaters, afhankelijk van hoe snel ze skaten, door de wetgeving dan eens gelijkgesteld aan voetgangers en dan weer als fietser. Het Instituut voor Mobiliteit van UHasselt, KPM Skate en Skate Vlaanderen lanceren daarom een campagne om op een eenvoudige manier skaters en het brede publiek wegwijs te maken in de verkeersregels voor skaten op de openbare weg en zo te zorgen voor meer verkeersveiligheid.

24 09 04 Persmoment Verkeersregels Voor Skaters 002 2000Pixels 24 09 04 Persmoment Verkeersregels Voor Skaters 002 2000Pixels
24 09 04 Persmoment Verkeersregels Voor Skaters 035

“Wanneer je skate aan een snelheid tot 5 kilometer per uur, dan ziet de wetgeving je als een voetganger en moet je dus op het voetpad skaten of als dat er niet is en er ook geen fietspad is, aan de linkerkant van de rijbaan skaten, tegen het verkeer in. Ga je sneller dan die 5 kilometer per uur, dan ben je gelijkgesteld aan een fietser, en skate je dus op het fietspad aan de rechterkant van de straat, met het verkeer mee”, begint prof. dr. Tom Brijs van het UHasselt Instituut voor Mobiliteit IMOB.

“Het is slechts één van de vele verschillende regels die gelden voor skaters wanneer ze de openbare weg op gaan. Zo mag een wagen hen bijvoorbeeld niet inhalen wanneer ze sneller dan 5 kilometer per uur skaten in een fietsstraat. Of zijn ze als ze als voetganger gelden niet verplicht om verlichting te dragen, maar wel wanneer ze als fietser beschouwd worden.”

Nageroepen

“De verkeersregels voor skaten op de openbare weg zijn complex. En skaters willen zich natuurlijk wel graag in het verkeer begeven, bijvoorbeeld op weg naar school of naar het skatepark”, zegt Gilles Lizin van KPM Skate Hasselt. “Er zijn heel wat skaters die hun skateboard gebruiken omdat het een makkelijk vervoersmiddel is. Maar we zien dat, vaak jonge, skaters, hun ouders, en eigenlijk het brede publiek in het algemeen de verkeersregels rond skaten op de openbare weg niet erg goed kennen. Soms worden skaters zelfs nageroepen of weggejaagd als ze op de openbare weg skaten, en dat terwijl zij net als voetgangers, fietsers of mensen met een step een plaats hebben in het verkeer.”

24 09 04 Persmoment Verkeersregels Voor Skaters 033

Sensibiliseringscampagne

Om de skaters en het brede publiek te sensibiliseren, ontwierpen de onderzoekers van IMOB UHasselt daarom samen met KPM Skate en Skate Vlaanderen een bord waarop alle regels voor skaten op de openbare weg visueel helder en op maat van jongeren zijn uitgelegd. Deze borden zullen via Skate Vlaanderen ter beschikking gesteld worden aan steden en gemeenten om op hun skateparken geplaatst te worden. "Skaten is meer dan een sport – het is een manier van leven, een creatieve uitlaatklep, en een manier om van A naar B te komen. Maar dat moet wel veilig kunnen gebeuren, zonder zorgen over gevaar op de openbare weg. Daarom zijn regels voor skaten op de weg essentieel, zowel voor skaters als voor andere weggebruikers", zegt Mariska Hermans van Skate Vlaanderen.

Start schooljaar

“Als KPM Skate zijn we erg tevreden met dit initiatief. We merken dat sensibilisering nodig is. Zeker met de start van het nieuwe schooljaar. Hopelijk zien we deze borden dan ook verschijnen op de vele skateparken in Vlaanderen”, besluit Gilles Lizin.