Hoe kunnen we het aantal verkeersovertredingen en ongelukken verminderen? Daar zoekt het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) al jarenlang innovatieve oplossingen voor. Met de lancering van de VITRONIC Research Chair op 15 mei, gaan ze daar nog een stap verder in. Door het combineren van gamification-strategieën met geavanceerde AI-technologieën wil IMOB zowel de handhaving van verkeersregels, als het rijgedrag van bestuurders verbeteren.
Verkeersovertredingen zijn een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen en files, en leiden elk jaar tot aanzienlijke economische en menselijke verliezen. “Traditionele handhavingsmethoden, zoals boetes en punten op het rijbewijs, leiden helaas vaak niet tot gedragsveranderingen bij bestuurders op lange termijn. Met deze leerstoel willen we oplossingen bedenken die hun rijgedrag duurzaam verbeteren”, vertelt dr. Youssef El Hansali. De CEO van Vitronic leerde het onderzoek van het Instituut voor Mobiliteit van heel nabij kennen. Hij doctoreerde aan IMOB, begeleidde nadien heel wat studenten bij hun onderzoeksopdrachten en is hier vandaag als gastprofessor deeltijds aangesteld.
“Dr. Youssef El Hansali en IMOB zijn partners met eenzelfde missie. Met de Vitronic Research Chair willen we samen nieuwe oplossingen ontwikkelen om de verkeersveiligheid, wereldwijd, te verbeteren”, onderstreept prof. dr. Geert Wets, directeur van IMOB. “Vitronic heeft heel wat expertise in innovatieve verkeershandhavingstechnologie, en IMOB scheert hoge toppen met haar onderzoek in verkeersveiligheid, gamification en gedragsverandering. Als we onze expertises bundelen, kunnen we samen impact creëren.”
Met de leerstoel introduceert IMOB een nieuw concept dat technologische en psychologische strategieën combineert om het probleem effectiever aan te pakken. Prof. dr. ir. Ansar Yasar, die het onderzoek coördineert, legt uit: “We zullen twee belangrijke technologische grenzen verkennen: de geautomatiseerde identificatie van verkeersovertredingen met behulp van AI en gepersonaliseerde coaching met behulp van gamification-principes. We willen een AI-systeem ontwikkelen dat in staat is om in real-time verkeersovertredingen te detecteren, en dit systeem vervolgens koppelen aan een gepersonaliseerd gamification-gebaseerd coachingsysteem dat bestuurders effectief helpt om hun gedrag aan te passen. We hopen dat de synergie tussen deze technologieën zal leiden tot een meer proactieve en aantrekkelijke benadering van verkeersveiligheid.”
Op korte termijn zal dit AI-gedreven systeem nauwkeuriger en sneller verkeersovertredingen detecteren, én gedragsveranderingen van chauffeurs teweegbrengen omdat ze hiermee leren uit de gepersonaliseerde feedback. Het ontwikkelde raamwerk zal schaalbaar en aanpasbaar zijn aan verschillende culturele en stedelijke contexten. “Dit heeft een immens potentieel om de manier waarop verkeerswetten wereldwijd gehandhaafd worden, te veranderen”, onderstreept leerstoelhouder prof. dr. ir. Ansar Yasar.
Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) is een onafhankelijk, wetenschappelijk onderzoeksinstituut, verbonden aan de Universiteit Hasselt. Het instituut is actief binnen de domeinen mobiliteit en verkeersveiligheiden focust daarbij op verplaatsingsgedrag. Ze doen dit door de interactie te bestuderen tussen gedrag, infrastructuur en technologie. Die interactie is complex, maar de inzichten die eruit voortkomen maken het mogelijk dat zij mobiliteitsstromen voorspellen en het verkeer veiliger maken. Bij het uitvoeren van deze activiteiten komen ze uiteraard voortdurend in aanraking met andere disciplines zoals gezondheid, klimaat, toerisme ... waardoor ze impact kunnen realiseren op de samenleving, zowel maatschappelijk als economisch.
De School voor Mobiliteitswetenschappen biedt daarnaast zowel een Nederlandstalige Ba/Ma opleiding Mobiliteitswetenschappen, als een internationale Master of Transportation Sciences (ook via ‘distance learning’) aan.
Dr. Ing Youssef El Hansali, die aan UHasselt doctoreerde, richtte in 2009 VITRONIC Machine Vision Middle East LLC op als eenmanszaak om de regio Midden-Oosten en Afrika te bestrijken. Intussen groeide het bedrijf, met meer dan 190 medewerkers, uit tot de grootste tak van de VITRONIC Group en stelt het meer dan 190 medewerkers tewerk.
Het bedrijf, dat gevestigd is in het hart van Dubai, levert innovatieve en op maat gemaakte oplossingen voor verkeerstechnologie, logistieke automatisering en industriële automatisering.
Contactpersoon: prof. dr. ir. Ansar-Ul-Haque Yasar (Leerstoelhouder)