Ons hoofddoel is om bij te dragen aan het verminderen van verkeersongevallen. Indirect pakken we daarmee ook een deel van de congestieproblematiek aan, aangezien files vaak veroorzaakt worden door ongevallen. Ons verkeersveiligheidsonderzoek focust op drie grote onderzoeksthema’s.
Het thema ‘human factors’ onderzoekt de complexe interactie tussen weggebruiker, voertuigtechnologie en de wegomgeving binnen een context van toenemende automatisering van voertuigen. Daarnaast focust dit thema op de onderliggende mechanismen van (riskant) rijgedrag bij verschillende doelgroepen zoals jonge beginnende bestuurders, oudere bestuurders en bestuurders met een specifieke klinische achtergrond (bv. autisme, depressie). We focussen vooral op de ontwikkeling van procedures en methodologieën voor de beoordeling (fitness-to-drive) en training van rijgedrag.
Verantwoordelijke onderzoekers: Tom Brijs, Kris Brijs, Ariane Cuenen, Evelien Polders, Veerle Ross
Onderzoekstopics:
Het thema ‘risico- en beleidsevaluatie’ richt zich op de relatie tussen infrastructuur, omgeving en gedrag en hun invloed op verkeersveiligheid, maar omvat ook meer algemene evaluatiestudies van verkeersveiligheidsbeleid. Traditioneel gebeurt dit door het toepassen van verschillende kwantitatieve technieken (voor-en-na evaluaties, risicomodellen), meestal gebaseerd op crash- en verkeersgegevens, maar ook via observatie van menselijk gedrag en verkeersconflicttechnieken in real-life situaties via technologieën zoals intelligente camera's en drones.
Verantwoordelijke onderzoekers: Tom Brijs, Kris Brijs, Ali Pirdavani, Elke Hermans, Ariane Cuenen
Onderzoekstopics:
Het thema ‘geometrisch ontwerp’ evalueert de veiligheid, begrijpelijkheid, functionaliteit en betrouwbaarheid van wegontwerpelementen in een omgeving die zo dicht mogelijk bij de echte wereld ligt en zeer geschikt is voor validatie-, verificatie- en visualisatiedoeleinden. Deze benadering biedt wegbeheerders de mogelijkheid om gebruikerstesten uit te voeren voordat de daadwerkelijke wegelementen worden geïmplementeerd. Dit gebeurt op basis van wetenschappelijke principes en objectieve parameters en op een kosteneffectieve manier. We voeren onderzoek uit in dit thema door gebruik te maken van een virtual reality rijsimulator en microsimulatiemodellen.
Verantwoordelijke onderzoekers: Tom Brijs, Ali Pirdavani, Evelien Polders
Onderzoekstopics:
Stel je kandidaat voor deelname aan wetenschappelijke studies aangaande mobiliteit & verkeersveiligheid!
Aarzel dan niet en neem contact met ons op. We zijn elke weekdag bereikbaar van 9 tot 17 uur.