STRAUSS

Het onderzoeksproject STRAUSS, een samenwerking tussen UHasselt, KU Leuven, UAntwerpen, VIL, en veertien bedrijven, richt zich op de optimalisatie van stadsdistributie en verkeersstromen. Onder leiding van UHasselt-professoren Tom Bellemans (IMOB) en An Caris (BEW), onderzoekt STRAUSS hoe nieuwe algoritmen de logistieke ketens in stedelijke gebieden kunnen verbeteren.

STRAUSS Project STRAUSS Project
Adobestock 752984362

Het project, gefinancierd door VLAIO, streeft naar oplossingen die zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid van steden vergroten door geluidshinder en uitstoot te verminderen. Onder leiding van professoren An Caris en Tom Bellemans, onderzoekt STRAUSS hoe nieuwe algoritmen de logistieke ketens in stedelijke gebieden kunnen verbeteren.

STRAUSS (SusTainable collaboRAtive Urban Supply chainS) wil beleidsmakers en logistieke bedrijven ondersteunen bij het nemen van datagedreven beslissingen. Het project ontwikkelt een planningssysteem dat de impact van beleidsmaatregelen, zoals autovrije zones en tijdvensters voor vrachtverkeer, kan simuleren. Dit systeem helpt niet alleen de efficiëntie van logistieke operaties te verbeteren, maar ook de verkeersveiligheid en het milieu te beschermen. "Met ons model kunnen steden en bedrijven de multidimensionale impact van hun beslissingen beter inschatten," aldus Tom Bellemans.

De diversiteit van partners binnen STRAUSS is cruciaal voor het succes. De deelnemende steden - Hasselt, Antwerpen, Leuven en Mechelen - werken samen om voertuigkilometers voor goederenvervoer in de binnenstad te verminderen. An Caris benadrukt het belang van samenwerking: "Stadsbesturen en logistieke bedrijven moeten echt samenwerken om stedelijke logistiek te innoveren." Het project bevordert deze samenwerking door beleidsbeslissingen te baseren op gedetailleerde data-analyse en door het ontwikkelen van tools die een datagedreven beleid mogelijk maken.

Professor Tom Bellemans van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) en zijn team spelen een belangrijke rol binnen STRAUSS. Zij richten zich op de bredere context van stedelijke mobiliteit en de interactie tussen personen- en goederenvervoer. "Hoewel dit project zich specifiek richt op goederenvervoer, mogen we het personenvervoer in die stedelijke context niet over het hoofd zien," benadrukt Bellemans. Het IMOB past het bestaande FEATHERS-simulatiemodel aan om gedetailleerde inzichten te bieden op stads- en wijkniveau, wat essentieel is voor het begrijpen van de complexe dynamiek van stedelijke verkeersstromen. "Met ons model kunnen steden direct de multidimensionale impact van maatregelen objectiveren en kwantificeren," legt Bellemans uit.

Dit planningssysteem maakt het mogelijk om de gevolgen van beleidsmaatregelen, zoals autovrije zones of gewichtsbeperkingen voor voertuigen, nauwkeurig te simuleren. Dit helpt niet alleen bij het verbeteren van de efficiëntie van logistieke operaties, maar draagt ook bij aan een veiliger en milieuvriendelijker stedelijk milieu.

Meer weten over STRAUSS?

Adobestock 50096198 (1)