Titel
Een "Experience Design Generator": Het ontwerpen van de winkel ervaring door middel van architectuur en interieur elementen. (Onderzoek)
Abstract
De retailwereld beleeft moeilijke tijden. De crisis en de "digital disruption" - de komst van online retailing en andere digitale ontwikkelingen - heeft ervoor gezorgd dat de concurrentiestrijd tussen retailers hard geworden is. Ook de consument is door deze evoluties erg veranderd. Om als fysieke retailer bij de consument geliefd te zijn moet er veel meer ingezet worden dan voorheen. Een voordeel en sterkte van fysieke winkels -waar ze, veel meer dan hun online varianten, op moeten en kunnen inzetten- is persoonlijk contact (service) en beleving in de winkel. Inzetten op beleving vandaag is geen luxe meer, maar een noodzaak om te overleven. Hoewel retailers weten dat ze moeten handelen, weten ze niet altijd hoe, waardoor ze op dit moment nog te veel een afwachtende (overlevings)houding aannemen, met een homogenisering van het retaillandschap als gevolg. Hoewel ontwerpers wel degelijk bezig zijn met het creëren van beleving, is er doorgaans weinig vernieuwing te merken.
Periode
01 oktober 2015 - 30 september 2017