Titel
Het verbeteren van logistieke beslissingen in e-commerce door het
integreren van warehouse en distributiebeslissingen (Onderzoek)
Abstract
Business-to-consumer (B2C) e-commerce verkopen groeien zeer
sterk terwijl klanten nauwkeurige en steeds snellere levering
verwachten. Om aan deze eisen te voldoen tegen zo laag mogelijke
kosten, is goede logistieke uitvoering essentieel. De integratie van
operationele beslissingen (zoals het gelijktijdig nemen van magazijnen
leverbeslissingen) biedt interessante en tegelijk uitdagende
opportuniteiten op dat vlak.
Meestal worden vooraf bepaalde deadlines gebruikt om het order
picken in het magazijn te scheiden van de levering aan de klant,
zodat beide activiteiten afzonderlijk gepland kunnen worden. Eerdere
studies hebben aangetoond dat de integratie van beide
planningsproblemen erg voordelig kan zijn. Deze studies maakten
echter gebruik van vereenvoudigde kenmerken en het is onduidelijk
hoe de planningsproblemen geïntegreerd kunnen worden in een
realistische en dynamische context. Het hoofddoel van dit project is
daarom het ontwerpen van modellen en algoritmes ter ondersteuning
van geïntegreerde beslissingen in een realistische en dynamische
context, alsook het analyseren van de voordelen van geïntegreerde
beslissingen in diverse omstandigheden.
Het project zal zo nieuwe instrumenten en inzichten bieden om
huidige en toekomstige problemen in B2C e-commerce op te lossen.
Bovendien draagt het project bij tot het bredere domein van
operationeel onderzoek door innovatieve algoritmes en nieuwe
inzichten te verschaffen voor het efficiënt oplossen van
geïntegreerde problemen.
Periode
01 november 2020 - 31 oktober 2022