Titel
Het visuele verhaal: Betekenis overbrengen via visuele inhoud (Onderzoek)
Abstract
Afbeeldingen vormen een integraal onderdeel van menselijke
communicatie. Van grottekeningen tot digitale fotografie, ze worden
grotendeels gebruikt om te informeren, te overtuigen of te
entertainen. Hoewel sommige afbeeldingen de kijker een boeiend
verhaal kunnen vertellen, zijn anderen gedoemd om onopgemerkt te
blijven.
Het vermogen van het beeld om een betekenisvolle boodschap over
te dragen is al lang een onderwerp van onderzoek in psychologie en
kunst. Onlangs zijn visuele data ook een onderzoeksobject geworden
van computer-vision wetenschappers. Ze analyseerden automatisch
beelden om te ontdekken wat hen esthetisch aangenaam (Datta et
al., 2006), interessant (Dhar et al., 2011) en gedenkwaardig (Khosla
et al., 2012) maakt. Voor zover bekend, heeft echter geen eerder
onderzoek gebruikgemaakt van automatische beeldanalyse om te
onderzoeken hoe visuele inhouden betekenis overbrengen. Het
huidige onderzoek probeert deze leemte op te vullen. We verwachten
bij te dragen aan het bestaande onderzoek naar visuele
gegevensanalyse in drie hoofddomeinen.
Het wordt verwacht dat onze eerste onderzoek de zwarte doos van
visuele cognitie opent door te verhelderen wat er in een beeld zit dat
de houding en het gedrag van consumenten beïnvloedt. In het
tweede project, willen we onderzoeken hoe op een efficiënte manier
betekenis in een afbeelding te coderen. Ten slotte zullen we met
behulp van beeldanalyse onderzoeken hoe we de betekenis van een
afbeelding het beste kunnen decoderen.
Periode
01 november 2020 - 31 oktober 2022