Titel
Het visuele verhaal: Betekenis overbrengen via visuele inhoud (Onderzoek)
Abstract
Afbeeldingen vormen een integraal onderdeel van menselijke
communicatie. Van grottekeningen tot digitale fotografie, ze worden
grotendeels gebruikt om te informeren, te overtuigen of te
entertainen. Hoewel sommige afbeeldingen de kijker een boeiend
verhaal kunnen vertellen, zijn anderen gedoemd om onopgemerkt te
blijven.
Het vermogen van het beeld om een betekenisvolle boodschap over
te dragen is al lang een onderwerp van onderzoek in psychologie en
kunst. Onlangs zijn visuele data ook een onderzoeksobject geworden van computer-vision wetenschappers. Ze analyseerden automatisch beelden om te ontdekken wat hen esthetisch aangenaam (Datta et al., 2006), interessant (Dhar et al., 2011) en gedenkwaardig (Khosla et al., 2012) maakt. Voor zover bekend, heeft echter geen eerder onderzoek gebruikgemaakt van automatische beeldanalyse om te onderzoeken hoe visuele inhouden betekenis overbrengen. Het huidige onderzoek probeert deze leemte op te vullen. We verwachten bij te dragen aan het bestaande onderzoek naar visuele gegevensanalyse in drie hoofddomeinen.
Het wordt verwacht dat onze eerste onderzoek de zwarte doos van
visuele cognitie opent door te verhelderen wat er in een beeld zit dat
de houding en het gedrag van consumenten beïnvloedt. In het
tweede project, willen we onderzoeken hoe op een efficiënte manier
betekenis in een afbeelding te coderen. Ten slotte zullen we met
behulp van beeldanalyse onderzoeken hoe we de betekenis van een
afbeelding het beste kunnen decoderen.
Periode
01 mei 2020 - 31 oktober 2020