Titel
Fundamentele inzichten in de wisselwerking tussen evenwicht en motorische prestaties bij kinderen met Developmental Coordination Disorder (Onderzoek)
Abstract
In schoolgaande kinderen vertoont 5% een coördinatieontwikkelingsstoornis
(DCD) waarbij motorische problemen vaak
aanhouden in de adolescentie. Slechte balans is het belangrijkste
probleem dat optreedt bij 3/4 van de kinderen met DCD.
Balanstekorten beïnvloeden het dagelijks functioneren, maar de
onderliggende controlemechanismen zijn onvoldoende gekend. Het
doel van dit project is om de processen die bijdragen aan balans- en
motorische problemen in DCD te begrijpen en om na te gaan of een
geïndividualiseerd revalidatieprogramma gericht op specifieke
balanstaken de prestatie en controle kan verbeteren. We
veronderstellen dat balans bij kinderen met DCD zich bevindt op een
continuüm tussen kinderen met cerebrale parese (CP) en typisch
ontwikkelende (TD) leeftijdsgenoten. Dit wordt onderzocht door
balansprestaties, motorische prestaties, corticale hersenactiviteit en
spieractivatiepatronen te vergelijken bij kinderen met DCD, CP en
TD. In een interventiestudie verwachten we vervolgens dat, na
geïndividualiseerde revalidatie, de functionele balans zal verbeteren
of de cognitieve belasting zal verminderen. Het vernieuwende van
deze studie ligt in de synergie van functionele evaluaties,
hersenbeeldvorming en neuromechanische analyses. Deze aanpak
draagt bij het ontrafelen van de samenwerking tussen het controle
systeem (de hersenen en het zenuwstelsel) en het uitvoerend
systeem (het musculoskeletaal systeem) wat zal leiden tot nieuwe
inzichten in de heterogeniteit van DCD.
Periode
01 oktober 2021 - 30 september 2025