Titel
PEDAGOGISCHE TOOLS EN ONTWERPSTRATEGIEËN VOOR
STEDELIJKE REGENERATIE
Internationaal laboratorium voor architectuur en stedenbouw
(1976-2015) (Onderzoek)
Abstract
De huidige historiografische studies over architectuur- en
ontwerponderwijs zijn veelal gericht op canonieke werken,
charismatische figuren en institutionele verhalen. Dit
onderzoeksproject verschuift de focus naar hoe kennis werd
geproduceerd door middel van pedagogische tools en
ontwerpstrategieën. De lens waardoor wordt gekeken is het
International Laboratory of Architecture and Urban Design (ILAUD,
1976 tot 2005), een educatieve non-profitorganisatie opgericht door
de architect Giancarlo de Carlo die opereerde in de tussenruimten
van de disciplines architectuur, conservatie, stedenbouw en planning.
ILAUD is een bijzonder relevant voorbeeld van het groeiende
bewustzijn over stedelijke vorm, lokale identiteit, cultureel erfgoed en
sociaaleconomische waarden van de gebouwde omgeving in de
discursieve context van onderwijs vanaf het midden van de jaren 70.
Door middel van fundamenteel archiefonderzoek en mondelinge
geschiedenis beoogt dit onderzoek de pedagogische tools en
ontwerpstrategieën in de ILAUD zomercursussen te identificeren en
onderliggende programmatische claims, materiële en epistemische
condities te analyseren. Als zodanig wil het bijdragen aan de
noodzakelijke intellectuele en conceptuele onderbouwing van
ontwerpstrategieën en tools voor het adaptieve hergebruik van
stedelijke structuren en participatieve strategieën in het huidige
studio-gebaseerde ontwerponderwijs.
Periode
01 oktober 2021 - 01 december 2023