Titel
Het effect van de CEO's persoonlijkheid op het beslissingsproces in familiebedrijven (Onderzoek)
Abstract
Familiebedrijven zijn de ruggengraat van de economie. Hun werking begrijpen is dan ook van groot maatschappelijk belang. Familiebedrijven zijn echter zeer heterogeen op zichzelf, en voor onderzoek is het dan ook belangrijk deze heterogeniteit mee te nemen. Tot op heden werd deze heterogeniteit echter voornamelijk op bedrijfsniveau onderzocht, waarbij o.a. gekeken werd naar de het aandeel familiale aandeelhouders en managers, de generatie, etc. Meer en meer wordt echter duidelijk dat er ook een grote heterogeniteit zit in de individuen die familiebedrijven leiden (i.e. de CEOs). Ook dit is deels meegenomen in de literatuur door o.a. te kijken naar het type CEO (familie of niet-familie), de leeftijd van de CEO, de opleiding, de ervaring, etc. Beslissingen worden echter niet alleen gedreven door kennis en ervaring, maar veelal ook door emoties en psychologische kenmerken en op dit niveau werd nog nauwelijks onderzoek verricht binnen de context van familiebedrijven. In dit onderzoek zullen de persoonlijkheidscategorieën van Myers-Briggs dan ook gelinkt worden aan o.a. belastingassertiviteit, bedrijfsresultaten en auditrisico.
Periode
01 januari 2023 - 30 september 2025