Titel
Uitbreiden van de mogelijkheden van perspectief-afhankelijke belichtingseffecten in XR. (Onderzoek)
Abstract
Het onderwerp van eXtended Reality (XR) is momenteel een populair onderwerp wat we kunnen zien
aan de investeringen die gedaan worden in de sector door grote tech bedrijven. De content voor XR
is momenteel gelimiteerd qua realisme aangezien het moeilijk is om belichtings-effecten met genoeg
detail voor te stellen. Er is de voorbije twee jaren veel onderzoek gebeurd naar belichtingseffecten
sinds de originele Neural Radiance Fields (NeRF) en Plenoxels papers mooie resultaten hebben
getoond op dit gebied. Beide papers hebben echter moeite met het representeren van hoogfrequent
detail wat in XR kan zorgen voor ongewenst resultaten kan zorgen. Zeker voor een gebruiker is het
tonen van hoog-gedetailleerde beelden van belang aangezien het missen hiervan kan zorgen
misselijkheid en een onaangename ervaring. Mijn onderzoek gaat focussen op hoe we hoogfrequent
detail efficiënt kunnen voorstellen zodat we hier in XR-applicaties gebruik van kunnen maken. Dit
detail slaat op zowel belichtingseffecten als details van objecten wat de eerste twee
onderzoeksonderwerpen zijn. Ten derde ga ik op zoek naar een manier om deze representaties op
een interactieve manier te gebruiken zodat gebruikers met objecten kunnen interageren in de scene
terwijl de belichtingseffecten mee veranderen. Om deze toepassingen succesvol te voltooien zal er
moeten gezocht worden naar voldoende efficiënte manieren aangezien XR-toepassingen extra
restricties opleggen zoals een voldoende hoge framerate.
Periode
01 november 2023 - 31 oktober 2027