Titel
Uitbreiden van de mogelijkheden van perspectief-afhankelijke belichtingseffecten in XR. (Onderzoek)
Abstract
Het onderwerp van eXtended Reality (XR) is momenteel een populair onderwerp wat we kunnen zien aan de investeringen die gedaan worden in de sector door grote tech bedrijven. De content voor XR is momenteel gelimiteerd qua realisme aangezien het moeilijk is om belichtings-effecten met genoeg detail voor te stellen. Er is de voorbije twee jaren veel onderzoek gebeurd naar belichtingseffecten sinds de originele Neural Radiance Fields (NeRF) en Plenoxels papers mooie resultaten hebben getoond op dit gebied. Beide papers hebben echter moeite met het representeren van hoogfrequent detail wat in XR kan zorgen voor ongewenst resultaten kan zorgen. Zeker voor een gebruiker is het tonen van hoog-gedetailleerde beelden van belang aangezien het missen hiervan kan zorgen misselijkheid en een onaangename ervaring. Mijn onderzoek gaat focussen op hoe we hoogfrequent detail efficiënt kunnen voorstellen zodat we hier in XR-applicaties gebruik van kunnen maken. Dit detail slaat op zowel belichtingseffecten als details van objecten wat de eerste twee onderzoeksonderwerpen zijn. Ten derde ga ik op zoek naar een manier om deze representaties op een interactieve manier te gebruiken zodat gebruikers met objecten kunnen interageren in de scene terwijl de belichtingseffecten mee veranderen. Om deze toepassingen succesvol te voltooien zal er moeten gezocht worden naar voldoende efficiënte manieren aangezien XR-toepassingen extra restricties opleggen zoals een voldoende hoge framerate.
Periode
01 november 2023 - 31 oktober 2027