Titel
Gedragsmatige motieven die de belastingbeslissingen bepalen van eigenaar-managers en accountants van KMO's (Onderzoek)
Abstract
Klassieke modellen die worden gebruikt om beslissingen over belastingaangiftes te onderzoeken en te voorspellen, zijn gebaseerd op nutstheorie. Belastingbetalers analyseren op een zuiver rationele manier de kosten en baten van hun verschillende opties en vervolgens kiezen ze de optie met het hoogste nut. Daarbij houden ze rekening met de kans dat ze gecontroleerd worden en eventuele boetes. Observaties spreken de voorspellingen van deze modellen echter vaak tegen. In werkelijkheid lijken belastingbetalers zich niet te gedragen als zuiver rationele Econs. Integendeel, en dat is geen verrassing, belastingbetalers vertonen diepmenselijke trekken. Ze negeren gevoelens en emoties niet. Ze houden zich aan persoonlijke en sociale waarden en normen, en ze laten zich beïnvloeden door derde partijen zoals accountants, belastingdiensten en andere belastingbetalers. Veel van het onderzoek richtte zich tot nu toe op beslissingen van belastingbetalers bij de inkomstenbelasting. Er is echter steeds meer literatuur die erkent dat eigenaars-managers van KMO's (en zelfstandigen) zich wat belastingen betreft in een aparte situatie bevinden. Onderzoek naar het gedrag van deze groep belastingbetalers wint de laatste jaren dan ook aan belangstelling. Met ons onderzoek zullen we een bijdrage leveren aan dit veld, door ons te richten op de diepmenselijke gedragsaspecten die spelen, rekening houdende met interacties met accountants, de belastingdienst en peer groepsleden.
Periode
01 februari 2024 - 31 januari 2028