Project R-15214

Titel

Lesgeven en Leren over De Ingebedde Economie (Onderzoek)

Abstract

Al vele jaren wordt er gedebatteerd over het economieonderwijs en hoe het hervormd moet worden om studenten beter in staat te stellen duurzaamheidskwesties aan te pakken. Er gaan steeds meer stemmen op om in het economieonderwijs nieuwe modellen in te voeren die de economie inbedden in de samenleving en de biosfeer. Met deze achtergrond is het doel van dit project om kennis te ontwikkelen over welke rol het model van "De Ingebedde Economie" kan hebben voor het leren van studenten over ecologische en sociale dimensies van de economie. Het project omvat casestudies in Zweden en België waarbij vier docenten samen met de onderzoekers lesplannen testen, evalueren en herontwerpen. Lesplannen ontwikkeld door Doughnut Economics Action Lab zullen als uitgangspunt worden gebruikt. De casestudies zullen empirisch materiaal genereren in de vorm van video-opnames van lessen waarin docenten en leerlingen praten over duurzaamheidskwesties bij het gebruik van het model in de klas. Er zal een transactionele methodologie worden gebruikt om het empirisch materiaal te analyseren. Dit maakt het mogelijk om te analyseren wat leerlingen leren als ze het model in de klas gebruiken en welke interventies van docenten een positief effect hebben op de leeromgeving van leerlingen en hun gebruik van het model. Op deze manier wil het project de empirische basis voor het economieonderwijs verdiepen op een manier die studenten in staat stelt om de complexe en dynamische relaties tussen economische, sociale en ecologische dimensies van duurzaamheid te begrijpen.

Periode

01 januari 2024 - 31 december 2027