Titel
From Nodes to Networks: Het Onderzoeken van de Verspreiding van Innovaties door Dynamische B2B-Netwerken (Onderzoek)
Abstract
Dit PhD-project beoogt een beter begrip te genereren over de verspreiding van innovaties. Meer specifiek wil ik in mijn dissertatie onderzoeken hoe de online communicatie van zorgprofessionals hun adoptiebeslissingen beïnvloedt. Communicatie vindt tegenwoordig steeds meer online plaats. Niet alleen door consumenten, maar ook door professionals. En hoewel 'het internet' niet meer iets nieuws en glanzends is, weten we nog steeds niet veel over deze online professionele netwerken en hun rol in de verspreiding van innovaties. Dat communicatie online is verplaatst, biedt ons enkele spannende onderzoeksmogelijkheden om na te streven. Het helpt ons bijvoorbeeld om data beperkingen uit het verleden te overwinnen. Online communicatie wordt allemaal opgenomen en van tijd voorzien, wat de weg opent voor longitudinale netwerkanalyses, iets wat in het verleden erg moeilijk te bereiken was. Longitudinale netwerkgegevens maken het mogelijk om de dynamiek van netwerken te onderzoeken, een factor die in de meeste studies naar de verspreiding van innovaties over het hoofd is gezien. Bovendien weten we nog niet zoveel over digitale interacties. Tot nu toe probeert de meeste onderzoek offline, face-to-face theorieën op online interacties toe te passen. Het is de vraag of deze theorieën online interacties voldoende verklaren. In mijn dissertatie zou ik licht willen werpen op deze kwesties. dit te doen, analyseer ik het online professionele netwerk rond de mobiele gezondheids (mHealth) innovatie TeleCheck-AF. Met behulp van #TeleCheckAF communiceren zorgprofessionals, meer specifiek voornamelijk cardiologen en elektrofysiologen, over de mHealth innovatie TeleCheck-AF die een project is om atriumfibrilleren op afstand te faciliteren. Het project omvat het meten van hartritmes via een mobiele app, de dataopslag infrastructuur conform GDPR-regelgeving, en het videoconsult tussen specialist en patiënt. Mijn doelen voor mijn dissertatie zijn om nieuwe kennis te genereren die ons begrip van de verspreiding van innovaties en online sociale netwerken van professionals verbetert. Naast de academische bijdragen streef ik er ook naar om deze nieuwe kennis te creëren zodat marketingpraktijkmensen betere beslissingen kunnen nemen met betrekking tot hun marketingstrategieën om het commerciële succes van hun innovaties te vergroten. Tot slot hoop ik dat mijn werk een positieve impact op de samenleving heeft. Het handhaven van de huidige kwaliteits- en toegankelijkheidsnormen van ons gezondheidszorgsysteem is een van de grote uitdagingen van onze tijd. Ik geloof dat innovatie een oplossing is die bijdraagt aan de vermindering van de problemen waarmee de gezondheidszorg wordt geconfronteerd. Mijn werk zou de kans op succesvolle introducties en de verspreiding van gezondheidszorginnovaties in gezondheidssystemen kunnen verbeteren. Door dit te doen kan de gezondheidszorg efficiënter worden en zijn hoge standaard wat betreft kwaliteit en toegankelijkheid handhaven. Dit zou een positieve impact hebben op de samenleving als geheel.
Periode
01 maart 2024 - 28 februari 2026