Titel
Diversiteit inclusief omarmen. Bevorderende praktijken uit de opleidingen Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie (REKI) en Rechten (REC). (Onderwijs)
Abstract
In onze samenleving heeft de helft van de jongeren een migratieachtergrond. We zien echter dat slechts 1 op 5 van de studenten die instromen aan de Vlaamse universiteiten een migratieachtergrond heeft. Terwijl de instroom van studenten met een migratieachtergrond in de bacheloropleiding 28% is aan de opleiding REC, zien we dat dit in de opleiding REKI slechts 14% bedraagt. Bovendien zien we voor beide opleidingen in de doorstroom van deze studenten een grotere kans op studie-uitval en lagere studieresultaten. Migratieachtergrond is zo de belangrijkste equity gap, naast vooropleiding. De eerste doelstelling van dit project is het in kaart brengen van mogelijke drempels voor de in- en doorstroom van studenten met een migratieachtergrond in de opleidingen REKI en REC, met behulp van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Als tweede doelstelling willen we aan de hand van de in kaart gebrachte drempels een plan van aanpak ontwikkelen en implementeren. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een strategieplan voor de begeleiding van laatstejaarsleerlingen bij hun studiekeuze alsook aan het verbeteren van diversiteitscompetenties van onderwijzend personeel via gerichte professionaliseringssessies, en van studenten, dit met vertaling in een inclusieve onderwijsleer- en leefomgeving. Concluderend wil dit project evidence-based handvatten en best practices ontwikkelen om inclusie te bevorderen en zo drempels voor potentiële studenten met een migratieachtergrond wegwerken en hen maximale kansen tot ontplooiing en studiesucces bieden binnen de opleidingen REKI en REC. We verwachten dat de ontwikkelde onderwijsinnovatie ook voor andere doelgroepen en andere opleidingen zal ingezet kunnen worden.
Periode
01 september 2024 - 31 augustus 2026