Titel
Een stem door en voor diversiteit: Bouwen aan 'sense of belonging' door verbeelding en verbinding. (Onderwijs)
Abstract
UHasselt wil expliciet inzetten op meer inclusief onderwijs in het licht van toenemende diversiteit, maar toch blijven er uitdagingen. Ten eerste zijn vele studenten en medewerkers zich niet voldoende bewust van de begrippen diversiteit en inclusie; ten tweede is er weinig zicht op diversiteit binnen de UHasselt gemeenschap; ten derde is de aanwezige diversiteit ook letterlijk weinig zichtbaar, terwijl representatie en het zich kunnen herkennen net cruciaal zijn voor een 'sense of belonging' en het ervaren van een warme, inclusieve leer- en leefgemeenschap. Tot slot worden initiatieven rond diversiteit en inclusie in organisaties vaak als te abstract en te generiek beschouwd. Kortom, er is nood aan een concrete vertaalslag naar onderwijs en de universiteit in het algemeen. De hoofddoelstelling van dit project is daarom om inclusie, 'sense of belonging' en diversiteit meer structureel in te bedden en zichtbaar te maken, zowel binnen het onderwijs als universiteitsbreed. Dit doen we door 1) 'collective knowledge' van actoren met verschillende diversiteitsdimensies samen te brengen en te 'verbeelden' zowel binnen de opleidingen als universiteitsbreed en 2) in te zetten op inclusie en diversiteit als 'hidden curriculum' binnen de universiteit. Concreet wordt daarom een vierstapscyclus voorgesteld die enerzijds "globaal" gekaderd is (d.w.z. afgestemd op en binnen de krijtlijnen van universiteitsbrede beleidsdoelen) maar anderzijds ook sterk "lokaal" verankerd is (d.w.z. afgestemd op opleidingsspecifieke bezorgdheden en manier van werken via integratie in bestaande opleidingsonderdelen). Hierbij hebben we aandacht voor verschillende diversiteitsdimensies (socio-cultureel, fysiek, ...) en verschillende 'methodieken' om diversiteit een stem te geven. Op deze manier streven we ernaar om meer 'sense of belonging' te creëren onder studenten en medewerkers. Bovendien kan inclusie zo duurzaam en structureel ingebed worden in het onderwijs (via studenten en medewerkers) en van daaruit doorstromen naar het werkveld.
Periode
01 oktober 2024 - 30 september 2026