Project R-15294

Titel

De effectiviteit van CO-OP (Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance) bij autistische kinderen met verschillende profielen van motorisch leren: een interventionele studie (Onderzoek)

Abstract

Autistische kinderen ervaren frequent moeilijkheden in hun sociale vaardigheden en communicatie. Daarnaast vertonen ze vaak repetitief en stereotiep gedrag. Evidentie toont aan dat veel van deze kinderen ook motorische beperkingen hebben, zoals problemen met balans, grove motoriek en coördinatie. Ondanks het veelvuldig voorkomen, worden deze motorische kenmerken nog niet erkend als basiskenmerk van autisme. Desalniettemin is het wel belangrijk om er voldoende aandacht aan te geven en deze kinderen te ondersteunen waar nodig. Daarom is het doel van deze studie om 1) meer inzicht te krijgen in het motorisch profiel van autistische kinderen en het daarmee gepaard gaande motorisch leren beter te begrijpen en 2) het effect te onderzoeken van een bestaande behandelingsstrategie (Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance of CO-OP) op praxis, balans en grove motoriek bij deze kinderen. Praxis is het vermogen om complexe taken met een serie handelingen te plannen, organiseren en uit te voeren in verschillende omgevingen. Autistische kinderen ervaren vaak moeilijkheden met het correct uitvoeren van handelingen met bepaalde objecten, voeren complexe taken soms niet in de juiste volgorde uit of voeren ze onvoldoende vloeiend uit. Een mogelijke oorzaak hiervan is dyspraxie (beperkingen in praxis). Kinderen met autisme hebben vaak moeite met het vormen van een idee over hoe de taak uitgevoerd zou moeten worden, wat benoemd wordt als ideationele dyspraxie. Anderzijds kunnen de motorische problemen te maken hebben met een probleem in het automatisatieproces van het uitvoeren van activiteiten en hebben ze geen problemen met praxis. Dit zullen we met het oog op het eerste doel onderzoeken met een nieuw ontwikkelde praxis test voor grove motoriek. Voor het tweede doel zullen we een groep kinderen met autisme laten deelnemen aan een CO-OP interventie om het effect hiervan op praxis, balans en grove motoriek te onderzoeken. Om de effectiviteit op balans na te gaan, zullen we de Kids-BESTest-2 gebruiken. Om deze hernieuwde versie van de test volledig betrouwbaar en valide te kunnen gebruiken zal er tijdens dit project eerst gefocust worden op verdere analyse van de normering en test-hertestbetrouwbaarheid van de test. Dit project heeft dus als algemeen doel om meer aandacht te geven aan de motorische moeilijkheden bij autistische kinderen en mogelijkheden te bieden aan de klinische wereld om deze problemen ook op een juiste en individuele manier aan te pakken in functie van het motorisch profiel dat deze kinderen vertonen. Key words Autism spectrum disorder, motor learning, dyspraxi

Periode

01 oktober 2024 - 30 september 2028