Titel
Omgevingsanalyse digitale vaardigheden (Onderzoek)
Abstract
De digitale transitie in Vlaanderen verloopt snel, maar een aanzienlijk deel van de bevolking dreigt digitaal uitgesloten te worden door beperkte toegang tot technologie, lage digitale vaardigheden en ontoegankelijke digitale diensten. Ook lokale besturen worstelen met deze uitdagingen. Dit onderzoek wil een diepgaand inzicht verwerven in de digitale vaardigheden en noden van prioritaire doelgroepen (55-plussers, mensen met een verhoogde tegemoetkoming, personen met een niet-Belgisch geboorteattest en mensen met een fysieke en/of mentale handicap) van een Vlaams lokaal bestuur. Het onderzoek, uitgevoerd door de School voor Sociale Wetenschappen van de Universiteit Hasselt, combineert kwantitatieve en kwalitatieve methoden om digitale ongelijkheid in kaart te brengen en concrete beleidsaanbevelingen te formuleren. Het onderzoek omvat een omgevingsanalyse gebaseerd op bestaande data en nieuwe dataverzameling via surveys en focusgroepen. De combinatie van clusteranalyse en Ideal-Type Analysis biedt een genuanceerd inzicht in digitale kwetsbaarheid en vertaalt deze inzichten naar beleidsaanbevelingen inzake digitale inclusie-initiatieven. Deze inzichten moeten bijdragen aan een inclusief digitaliseringsbeleid dat drempels verlaagt en de digitale participatie van kwetsbare groepen versterkt.
Periode
08 februari 2025 - 30 mei 2025