Titel
Fiscaliteit als instrument ter bevordering van duurzaam ondernemen (Onderzoek)
Abstract
De visie dat ondernemingen niet louter winstgedreven horen te
handelen, maar zich ook maatschappelijk verantwoordelijk moeten
gedragen, heeft de afgelopen decennia sterk aan belang gewonnen. Het
zogenaamde maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) – in het
Engels: corporate social responsibility (CSR) – impliceert dat bedrijven,
naast hun economische doelstellingen, ook aandacht besteden aan de
maatschappelijke en ecologische impact van hun activiteiten.
Ondernemingen worden geacht actief bij te dragen aan duurzame
ontwikkeling en verantwoording af te leggen over hun bredere
maatschappelijke rol.
Binnen de Europese Unie is deze ondernemingsvisie geëvolueerd van
een zuiver vrijwillige praktijk naar een normatief kader, waarin (grote
en beursgenoteerde) vennootschappen steeds vaker verplicht worden
om hun maatschappelijke impact transparant te rapporteren. De
evolutie naar hard law is onder meer ingegeven door de bezorgdheid
over onder andere greenwashing en de nood aan betrouwbare
informatie voor investeerders, beleidsmakers en consumenten.
De eerste stap in deze evolutie werd gezet met de goedkeuring van
Richtlijn 2014/95/EU (de zgn. Non-Financial Reporting Directive of
NFRD), die bepaalde grote ondernemingen verplichtte om nietfinanciële
informatie te publiceren. Met de goedkeuring van de
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD – Richtlijn (EU)
2022/2464 van 14 december 2022), werd deze verplichting aanzienlijk
uitgebreid. Grote ondernemingen moeten voortaan rapporteren over
materiële duurzaamheidskwesties,.
Het betreft de drie duurzaamheidsdimensies zoals tot uitdrukking
gebracht in het acroniem 'ESG' (Environmental (milieu), Social
(sociaal/maatschappelijk), Governance (bestuur/beleid)). Het ESGframework
maakt het mogelijk om duurzaamheid binnen een
onderneming te meten, en biedt beleidsmakers en investeerders zo een
bruikbaar instrument om ondernemingen te evalueren op hun inzet op
het vlak van duurzaamheid.
Fiscaliteit speelt een cruciale rol in het aanmoedigen van
ondernemingen tot het voeren van een dergelijk duurzaam beleid. In
dit onderzoek wordt middels rechtsvergelijking de nationale inbedding
van fiscale instrumenten die gericht zijn op het bevorderen van
duurzaam ondernemerschap, onderzocht. Het onderzoek strekt ertoe
fiscale knelpunten en effecten zichtbaar te maken en tevens
aanbevelingen te formuleren voor het verbeteren van
duurzaamheidsbeleid, met aandacht voor zowel ecologische als sociale
duurzaamheid.
Periode
01 maart 2025 - 28 februari 2029