Titel
Modeleren van complexe percepties met behulp van fuzzy cognitieve maps (Onderzoek)
Abstract
Complexe zaken zoals percepties over bedrijven en beslissingen gebaseerd op deze percepties zijn moeilijk te verstaan. Er is dan ook continue onderzoek naar nieuwe methoden die percepties en beslissingen kunnen modelleren en die menselijke expertise kunnen representeren. Fuzzy cognitive maps zijn zo een nieuwe representatie van complexe systemen. Voor dit onderzoek hebben wij een grote databank van percepties en beslissingen over bedrijven beschikbaar. De data werd verzameld met het oogpunt op performantie analyses en voor benchmarking studies. De data dekt bedrijven over gans de wereld. Voor alle sectoren en voor alle industriële landen hebben wij de top 30 bedrijven en dit meestal over een periode van 10 jaar. De percepties en beslissingen zijn op verschillende manier gemeten. We hebben drie verschillende formaten die hetzelfde complex systeem beschrijven. Elke informatie formaat steunt op een eigen invalshoek en bevat ruis. We worden dus geconfronteerd met vage informatie en met contradicties. Via co-learning en optimalisatie algorutmen trachten we een scherper en correcter beeld te krijgen van deze complexe systemen. In dit project zullen we meer in detail bestuderen. 1. Hoe kunnen we tijd best modelleren in congnitieve maps per bedrijf. Hoe aggregeren we best cognitieve maps over de tijd heen. 2. Is er behoefte aan specifieke transfer functies en/of fuzzy sets voor percepties en beslissingen? 3. Hoe kunnen we de drie formaten best presenteren en hoe kunnen we via co-learning tot de beste representatie komen. Hoe definieren we 'beste' ? 4. Hoe kunnen we de bestaande tool uitbreiden met deze verschillende representaties en co- learning algoritmen? Hoe eenvoudig kunnen we sensitiviteitsanalyse en optimalisatie van een eenvoudige interface voorzien ? Op lange termijn hopen we in staat te zijn om percepties beschikbaar op sociale media te modeleren.
Periode
01 mei 2014 - 31 december 2017