Masterclass 'Bedrijfsbeheer & ondernemerschap voor (para)medici'

Versterk je ondernemersvaardigheden in de zorgsector

Masterclass • meerdere modules • Nederlandstalig


In een wereld waarin je als (para)medicus steeds vaker deel uitmaakt van grotere samenwerkingsverbanden en waarin overheden, leveranciers, medewerkers, collega's én patiënten verwachten dat je handelt als een manager, is het essentieel om je kennis van bedrijfsbeheer uit te breiden en je ondernemerschapsvaardigheden te ontwikkelen.

De Masterclass 'Bedrijfsbeheer & ondernemerschap voor (para)medici' geeft jou de mogelijkheid om in 9 avondsessies de nodige inzichten en praktische tools te verkrijgen om de toenemende complexiteit in de medische praktijkvoering het hoofd te bieden.

Deze sessies zijn onderverdeeld in 4 modules, waarvoor je ook apart kunt inschrijven.


Er zijn sessies die zich tot alle beroepsgroepen richten; andere sessie zijn specifiek gericht op welbepaalde profielen.
In deze opleiding staat een solide basis op het gebied van boekhouding en bedrijfsbeheer centraal. Een noodzakelijk fundament voor je professionele praktijk, en je samenwerking binnen een vennootschap, associatie en met zorginstellingen.
Daarnaast richten we ons op ondernemerschap, management en de leiderschapsvaardigheden die hierbij van belang zijn.
Je kan voor een volledig traject inschrijven maar je kan dus ook modulair inschrijven.

Praktijkgerichte voorbeelden en handvaten, specifiek afgestemd op de behoeften van (para)medische professionals, vormen de kern van deze masterclass.

Bedrijfsbeher En Ondernemerschap Voor Paramedici

Voor wie?

Deze Masterclass staat open voor zorgprofessionals (specialisten, huisartsen, kinesitherapeuten, apothekers,...) die zich verder willen ontwikkelen in hun leiderschap en ondernemerschap in een sterk veranderend zorglandschap. En voor zij die nood hebben aan een financiële en boekhoudkundige basiskennis of een goede opfrissing ervan.

Docenten

Jan Himpe

Jan Himpe is afgestudeerd als Handelsingenieur in de beleidsinformatica aan de UHasselt (2001) en heeft veel ervaring opgedaan als proces consultant en KMO manager.
Jan was tevens meerdere jaren verbonden aan de Karel De Grote Hogeschool als docent bedrijfsbeheer en Economie en was voorzitter van werkgeversorganisatie Coberec Plastics.
Vandaag staat hij, samen met de medewerkers van zijn bedrijf Maxster, in voor de fusie, het beheer en de uitbouw van grote artsenassociaties in vele Vlaamse ziekenhuizen.

Houben Ghislain Zw

Prof. dr. Ghislain Houben behaalde in 2002 zijn titel van Doctor in de toegepaste economische wetenschappen. Hij is in dienst bij de Universiteit Hasselt sinds 1989, verbonden aan de Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen.
Momenteel is hij actief als docent ondernemerschap. Professor Houben heeft daarnaast een jarenlange ervaring op vlak van executive education. Hij is ook oprichter en bestuurder van meerdere vennootschappen.

De Weerdt Sven Zw

Prof. dr. Sven De Weerdt behaalde een Master in de Organisatiepsychologie en Bedrijfseconomie en doctoreerde over professionele ontwikkeling (KULeuven).

Vandaag is hij gastprofessor 'leiderschapsontwikkeling en zelfmanagement' (in twee executive postgraduaatprogramma's - UHasselt ), 'wetenschapsfilosofie' en 'leidinggeven aan verandering' (Faculteit Geneeskunde en Levenswetenschappen UHasselt). Zijn voornaamste interesses gaan uit naar de ontwikkeling van bewustzijn en de impact daarvan op samenwerkingsprocessen, en vice versa. Verder werkt hij voor het Universitair Ziekenhuis van Leuven als intern adviseur voor het faciliteren van leiderschapsontwikkeling, teamontwikkeling en organisatieverandering.

Schepers Jelle

Prof. dr. Jelle Schepers is Doctor in de Toegepaste Economische Wetenschappen en werkt en doceert aan de faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen van de Universiteit Hasselt.

Jelle is gespecialiseerd in ondernemerschap en familiebedrijven (vaak kmo-structuren) en doet onderzoek naar zowel gevestigde bedrijven als (snel)groeiende bedrijven. Hij voert naast fundamenteel onderzoek ook praktijkgericht onderzoek uit, waardoor hij dagelijks in contact komt met het economisch weefsel in Vlaanderen. Naast het uitvoeren van zijn eigen onderzoek is Jelle promotor en co-promotor van verschillende lopende doctoraatsprojecten aangaande ondernemerschap.

In het verleden was Jelle werkzaam bij Deloitte en Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen – Waasland, waardoor hij zijn academische expertise kan koppelen aan praktijkervaring en verworven knowhow omtrent het Vlaamse ondernemerslandschap.

Tom De Gendt

Mr. Tom De Gendt is master in de rechten (KU Leuven) en heeft ruim 20 jaar ervaring als advocaat gespecialiseerd in gezondheidsrecht, medisch recht en bestuursrecht.
Tom geeft over deze materies ook les aan de rechtenstudenten en
geneeskundestudenten van KU Leuven en van UHasselt.
Hij is de oprichter van De Gendt Advocaten, met kantoren in Leuven en Gent, van waaruit hij met zijn team juridisch advies en begeleiding aanbiedt aan artsen, artsenassociaties, ziekenhuizen, woonzorgcentra, verpleegkundigen, tandartsen, …
Hij zit in de raad van bestuur van Jessa Ziekenhuis Hasselt en van Familiehulp Brussel en is Assessor in de Beroepscommissie voor Tuchtzaken in Brussel.

Davy Lambrechts

Davy Lambrechts is Msc in de Bewegingswetenschappen en Msc in de Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Hij is Co-foudner & owner van GELUKSKINE. Naast een passie voor kinesitherapie heeft Davy ook een passie voor coachen en begeleiden. Hij volgde coachopleidingen bij ‘Better minds @ work’ en HRD Academy en begeleidt nu professionals in de zorg zodat ze kunnen groeien naar de beste versie van zichzelf en op hun beurt een bron van inspiratie en geluk zijn voor hun omgeving.

Tim Németh

Tim Németh is een zelfstandige kinesitherapeut. Naast het managen van zijn praktjk is hij betrokken bij de nationale beroepsvereniging. Hij neemt mandaten op in het RIZIV en wordt geconsulteerd door de Federale Raad. Als voorzitter van de World Physiotherapy specialty group van zelfstandige kinesitherapeuten werkt hij mee aan een globaal informatienetwerk rond het management van zelfstandige praktijken. Als vice-voorzitter van de Europe Region of World Physioterapy is Tim bezig met de vertaalslag van Europese directieven en de impact op de scope of practice van de Europese kinesitherapeuten. Tim is momenteel bezig aan een vrijwillig doctoraat aan de UHasselt waarbij hij onderzoekt of de frameworks van levenslang leren bijdragen aan de gevraagde kwaliteit van kinesitherapeutische zorgen.

Programma

Module 1 | Bedrijfsbeheer, financiële inzichten en hoe investeringen financieren

  • Sessie 1: De boekhouding lezen en begrijpen (basis)
  • Sessie 2: Investeringen en de financiering ervan (basis)
  • Sessie 3: Cases en toepassingen in de praktijk van de medische professional

Module 2a | Artsenvennootschappen en ziekenhuisassociaties

  • Sessie 1: Samenwerking in artsenvennootschappen en -associaties: Fiscale, juridische en andere aandachtspunten en hoe leidt dit tot een betere zorg voor de patiënt. (deel 1)
  • Sessie 2: Samenwerking in artsenvennootschappen en -associaties: Fiscale, juridische en andere aandachtspunten en hoe leidt dit tot een betere zorg voor de patiënt. (deel 2) - People management in de zorg: praktijk en theorie van werken met personeel – Hoe tevreden medewerkers leiden tot een betere zorg voor de patiënt
  • Deze module richt zich in het bijzonder tot artsen

Module 2b | Bijzondere aspecten van een kinesitherapiepraktijk

  • Sessie 1: Van kinesitherapiepraktijk tot zorgonderneming: hoe een missie en visie uitwerken voor je kinesitherapiepraktijk ? - Reflectie en introspectie: wat als je geen plan/missie hebt. Wat zijn de mogelijke gevaren en risico’s voor de praktijk? Voor jezelf?- Introductie in missie – visie – strategie. - Zelf aan de slag: mensen helpen de voor hen belangrijke waarden boven te krijgen. - Voorbeelden en voordelen van een goed uitgedachte missie. - Reflectie en feedback, hoe verder in de praktijk?
  • Sessie 2 : Recente ontwikkelingen en uitdagingen voor de kinesitherapiepraktijk : rechtspositie - nomenclatuur - ontwikkelingen in de ziekteverzekering
  • Deze module richt zich in het bijzonder tot kinesitherapeuten

Module 3 | Samenwerking & communicatie voor medische professionals

  • Sessie 1: Meesterschap in communicatievaardigheden
  • Sessie 2: De kunst van effectieve samenwerking: uitblinken in vergaderen en teamwork

Module 4 | Ondernemerschap en leiderschap voor medische professionals

  • Sessie 1: Bouwen aan een klimaat voor strategisch ondernemerschap voor de patiënt van morgen.
  • Sessie 2: Leading through change: empowerment en zelfzorg

Planning

De Masterclass 'Bedrijfsbeheer & ondernemerschap voor (para)medici' is verdeeld over 4 modules met één of meerdere sessies. Deze avondsessies zullen plaatsvinden op donderdagavonden van 19.00 tot 22.00 uur. Voor de aanvang van elke sessie ben je van harte welkom om 18.30 uur voor een ontvangst met een broodje.

Hieronder vind je de planning van de masterclass:

Module 1: Bedrijfsbeheer, financiële inzichten en & hoe investeringen financieren

  • Sessie 1: 16 januari 2025
  • Sessie 2: 23 januari 2025
  • Sessie 3: 30 januari 2025

Module 2a: Artsenvennootschappen en ziekenhuisassociaties

  • Sessie 1: 13 februari 2025
  • Sessie 2: 20 februari 2025

Module 2b:  Bijzondere aspecten van een kinesitherapiepraktijk

  • Sessie 1: 13 februari 2025
  • Sessie 2: 20 februari 2025

Module 3: Samenwerking & communicatie voor medische professionals

  • Sessie 1: 13 maart 2025
  • Sessie 2: 20 maart 2025

Module 4: Ondernemerschap en leiderschap voor medische professionals

  • Sessie 1: 27 maart 2025
  • Sessie 2: 3 april 2025

Waar heb je les?

  • Campus Diepenbeek, gebouw D
  • Vlot bereikbaar met de trein, de fiets, de bus en auto
  • Op 20 min. fietsen van centrum Hasselt

Campus Diepenbeek

UHasselt corporate
Locatie

Agoralaan, 3590 Diepenbeek

Inschrijvingsgeld & subsidies

De deelnameprijs voor de volledige Masterclass (4 modules = 9 sessies) bedraagt € 1.090,00 excl. BTW.

Module 1: € 350,00 excl. BTW.

Module 2a of 2b: € 250,00 excl. BTW.

Module 3: € 350,00 excl. BTW.

Module 4: €250,00 excl. BTW.

Je kan voor deze opleiding gebruik maken van de KMO-portefeuille onder het thema 'Financiële geletterdheid'. Ons erkenningsnummer is DV.O215745.

Erkenning

Accreditatie voor artsen wordt aangevraagd (waarschijnlijk zullen niet alle modules aanvaard worden door het RIZIV).

Accreditatie door Pro-Q-Kine : 14 punten.

Attestering

Na afloop van de opleiding ontvang je een certificaat van deelname van UHasselt voor elke module op voorwaarde dat men op alle sessies aanwezig was.

Vragen?

UHasselt Levenslang Leren - Koen Matthys

Matthys Koen
Functie

Opleidingsmanager

Inschrijven

Je kan via deze link zich inschrijven voor de Masterclass 'Bedrijfsbeheer & ondernemerschap voor (para)medici'2025.

Door in te schrijven ga je akkoord met de specifieke voorwaarden van de UHasselt School of Expert Education.