De School voor Educatieve Studies is vereerd een Francqui Leerstoel te mogen uitreiken aan Prof. Dr. Piet van Avermaet. Hij geeft een reeks lezingen rond diversiteit en gelijke kansen in het onderwijs.
In het kader van de Francqui-leerstoel verzorgt emeritus professor Piet van Avermaet een reeks lezingen rond diversiteit en gelijke kansen in het onderwijs. De reeks start met een inaugurale lezing waarin hij kort ingaat op hardnekkige grammaticale fouten die bijdragen aan de reproductie van ongelijkheid in het onderwijs. Deze punten worden in de vervolglezingen verder uitgediept, waarbij topics zoals onder andere thematisering van diversiteit, meertaligheid als handicap, en taalvaardigheid als voorwaarde voor excellentie centraal staan. Gebaseerd op zijn rijke ervaring als professor en wetenschapper, biedt hij een combinatie van theoretische inzichten en praktijkvoorbeelden om te laten zien wat nodig is voor een inclusiever onderwijssysteem.
Hou dan zeker je agenda vrij op deze data:
Omgaan met diversiteit in school en de diversiteit in de klas benutten – zo blijkt uit onderzoek – is niet vanzelfsprekend. Hoe moet een krachtig diversiteitsbeleid op school en een krachtige diversiteitspraktijk eruit zien? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ALLE leerlingen kunnen excelLEREN? In deze les wil ik met jullie enerzijds focussen op de centrale ingrediënten van een krachtige inclusieve didactiek en anderzijds hoe de samenwerking tussen leerkrachten, ouders en leerlingen er kan uitzien (wat is de rol van elk? Hoe kunnen ze optimaal samenwerken?)
Taal is het instrument dat we gebruiken om in de klas kennis over te dragen, te (de)construeren. Maar hoe kijken we naar dat leren van de schoolse taal? Pakken we dit nu goed aan? Wat kan beter? En wat is de plaats van de talige diversiteit van leerlingen in dit verhaal van een krachtig talenbeleid op school en in de klas?
Op school en in de klas evalueren we leerlingen de hele tijd. Evaluaties hebben een enorme impact op de doorstroom van leerlingen en derhalve op hun kansen op een succesvolle schoolcarrière. Is ons evaluatiebeleid en -praktijk diversiteitsproof? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze evaluatie-instrumenten de toets van ‘equity’ doorstaan? Hoe kan een krachtig assessmentbeleid er op school uitzien? Wat is de plaats van centrale toetsen (Koala test, Vlaamse toetsen) in een krachtig assessmentbeleid?"
De eerste inaugurale lezing van prof. Piet van Avermaet over diversiteit en gelijke kansen in het onderwijs was een inspirerende start van de Francqui-leerstoelreeks. We hopen dat u evenzeer genoten heeft van zijn inzichten als wij. Blik terug op deze bijzondere avond via de fotogallerij. We kijken ernaar uit u te verwelkomen op een van de volgende lezingen!
In deze inaugurale lezing geeft emeritus professor Piet van Avermaet een inleiding op het thema van zijn Francqui-leerstoel: diversiteit en gelijke kansen in het onderwijs. Hij gaat kort in op enkele hardnekkige grammaticale fouten die een rol spelen in de reproductie van ongelijkheid binnen het onderwijs. Deze inleidende bespreking legt de basis voor de verdere lezingen, waarbij topics zoals onder andere thematisering van diversiteit, meertaligheid als handicap, en taalvaardigheid als voorwaarde voor excellentie centraal staan. Door zijn ervaring als professor en wetenschapper te combineren met praktijkvoorbeelden, zet hij de toon voor een reeks die zich richt op een inclusiever onderwijssysteem.