Lesgeven over klimaatverandering is een hele uitdaging. Het is een complexe problematiek met heel ingrijpende gevolgen. Sommigen leerlingen zijn daarover enorm bezorgd, terwijl anderen onverschillig blijven. Uiteenlopende waarden en visies kunnen ook leiden tot controverses of polarisering. Als leerkrachten willen we vermijden dat onze leerlingen verlamd of cynisch achterblijven na de les, overweldigd door de complexiteit, urgentie en ingrijpende gevolgen van de klimaatcrisis. In deze Lesson design workshops (LDW) gaan we samen aan de slag om actiegericht les te geven over klimaatverandering. Op basis van onderzoeksbevindingen en praktijkervaring ontwerpen we lessen en leermiddelen die leerlingen capaciteiten bijbrengen voor probleemoplossend denken en handelen. De LDW actiegericht lesgeven over klimaatverandering is geschikt voor (toekomstige) leerkrachten uit het lager- en secundair leerplichtonderwijs.
De LDW bestaat uit verschillende stappen:
Stap 1: Elke deelnemer bepaalt de focus van diens les(sen) en formuleert actiegerichte onderwijsdoelen.
Stap 2: De deelnemers ontwerpen geschikte leeromgevingen, lessen en bijhorende lesmaterialen die actiegericht leren over klimaatverandering stimuleren i.f.v. de gekozen doelen.
Stap 3: De ontworpen lessen en materialen worden verfijnd o.b.v. feedback van de onderzoekers/organisatoren en peerreviews van collega-leerkrachten.
Stap 4: Optioneel! Ervaringen delen tijdens een terugkommoment.