Voor alle IT gerelateerde vragen en problemen kan je 24/7 terecht op het Self Service Portaal van UHasselt. Je kan het portaal ook bereiken via de mobile Xurrent-applicatie op Android Play store en op Apple store.
Er is geen vrije loketfunctie, de Servicedesk werkt uitsluitend op afspraak, gebaseerd op een aanvraag via het Self Service Portaal.
De medewerkers van de Servicedesk kunnen uw afspraak op verschillende manieren inplannen:
Enkel in gevallen van hoge nood, voor problemen met hoge impact, kan je de Servicedesk bereiken op +32 (0) 11 26 81 31.
Eerst moet je je account activeren. Het stamnummer en initieel wachtwoord ontving je bij je eerste inschrijving.
Het stamnummer en wachtwoord heb je nodig voor een aantal beveiligde toepassingen zoals :
Je kan op elk moment je wachtwoord wijzigen.
Je wachtwoord moet bestaan uit:
Indien je je wachtwoord niet meer kent of dit niet meer geaccepteerd wordt, kan je gebruikmaken van wachtwoordherstel op voorwaarde dat je een alternatief emailadres (vb een privé emailadres) geregistreerd hebt. In andere gevallen kan je terecht op het Self Service Portaal van de Servicedesk.
TIP: Verzeker je toegang tot je UHasselt account en stel meerdere MFA methodes in. (IT ondersteunt hier voor Microsoft MFA omwille van onze accounts in Microsoft)
Update: Bij het aanmelden kiest het systeem uit de ingestelde methodes zelf de voor jou veiligste en meest handige methode. Je hoeft dus zelf geen voorkeursmethode (meer) in te stellen.
Vul uw UHasselt e-mailadres in.
U wordt doorgestuurd naar het Microsoft login scherm.
Tip: Een incognitovenster in Google Chrome kan u openen via volgende:
Zo behoud je maximaal toegang tot je account, ook bij verlies of wanneer je je toestel even niet bij de hand hebt.
De Microsoft Authenticator-app wordt door de UHasselt servicedesk ondersteund en aangeraden voor dagelijks gebruik, want het is de meest gebruiksvriendelijke en veilige methode voor MFA.
Volg deze stappen om verificatie met de Microsoft Authenticator-app in te stellen:
Opgelet: Deze methode wordt onbruikbaar als je de Microsoft Authenticator-app verwijdert, na het terugzetten van de fabrieksinstellingen of bij het overzetten van je apps en gegevens naar een nieuw toestel.
Dit is een heel eenvoudige methode om met MFA te starten.
Volg deze stappen om een telefoonnummer toe te voegen:
Klik op "Methode toevoegen" (Add method).
Selecteer "Telefoon" (Phone) en klik op "Toevoegen" (Add).
Selecteer "België (+32)" en vul uw telefoonnummer in.
Nota: Uw (mobiele) nummer wordt niet zichtbaar binnen de organisatie.
Kies vervolgens tussen "Stuur me een code via sms" of "Bellen"
Als u kiest voor "Stuur me een code via sms", ontvangt u een 6-cijferige code.
Vul de 6-cijferige code in op de computer en klik "Volgende"
(Next).
U ontvangt een bevestiging. Klik op "Gereed" (Done).
Als u kiest voor "Bellen", ontvangt u een telefoonoproep op het telefoonnummer dat u hebt ingegeven. Dit kan zowel een mobiel als een vast nummer zijn.
U wordt opgebeld door een Microsoft dienst met het automatische bericht: "Bedankt dat u het verificatiesysteem van Microsoft gebruikt. Druk op hekje om de verificatie te voltooien" ("Please press the Hash key").
Druk op het hekje (#). Op uw computer verschijnt een bevestiging.
Tip: Voeg ook een tweede telefoonnummer toe als alternatief. Dit kan van pas komen bij diefstal of verlies van uw gsm.
Een alternatief nummer voegt u op precies dezelfde manier toe als het eerste telefoonnummer. (Methode toevoegen > Telefoon > Vul telefoonnummer in)
Opgelet: Deze methode wordt onbruikbaar als je van telefoonnummer verandert of, tijdelijk, bij verlies van je toestel.
Bij deze derde optie gebruikt u een beveiligingssleutel (USB security key) om aan te melden. Deze methode biedt de beste beveiliging voor je account maar vereist de aankoop van een hardware device zoals een Yubikey (te koop in de UHasselt webshop).
Volg deze stappen om verificatie met een beveiligingssleutel in te stellen:
Klik op "Methode toevoegen" (Add method).
Selecteer "Beveiligingssleutel" (Security key) en klik op "Toevoegen" (Add).
Klik op "Volgende" (Next) en meld aan met MFA.
Volg de handleiding van de Beveiligingssleutel (Security key)
(surf naar yubico.com/start)
U zal hierbij een pincode moeten kiezen voor uw beveiligingssleutel. Zorg dat u die niet vergeet.
Hoe u een beveiligingssleutel reset als u de pincode vergeet, vindt u ook terug in de handleiding.
Let op: Deze methode met beveiligingssleutel kan u niet gebruiken om MFA in te stellen. Als u wilt starten met MFA heeft u dus sowieso een telefoonnummer nodig. U kan wel achteraf nog deze methode toevoegen.
Indien gewenst kan u zelf een beveiligingssleutel aankopen via de UHasselt webshop.
Let op: Zorg ervoor dat u een beveiligingssleutel aanschaft die het FIDO2 protocol ondersteunt.
Naast de Microsoft Authenticator-app kan u ook een andere authenticator-app gebruiken zoals Google Authenticator, LastPass, Authy, Aegis Authenticator, enz.
Let op: de UHasselt servicedesk biedt geen ondersteuning voor deze alternatieve apps. Gebruik deze dus enkel indien u er zelf al vertrouwd mee bent.
Als u voor deze methode kiest, dient u handmatig een account toe te voegen in de authenticator-app door een accountnaam en geheime sleutel in te geven. Gedetailleerde instructies voor het toevoegen van accounts kan u in de handleiding van de gekozen app bekijken.
Volg deze stappen om verificatie met een andere authenticator-app in te stellen:
Klik op "Methode toevoegen" (Add method)
Selecteer "Authenticator-app" en klik op "Toevoegen" (Add).
Er wordt gevraagd om de Microsoft Authenticator App te downloaden. Klik op "Ik wil een andere verificatie-app gebruiken" (I want to use a different authenticator app).
Nadat u de app hebt gedownload en geïnstalleerd, klik op "Volgende" (Next).
Voeg uw UHasselt-account toe aan uw authenticator-app. Dat kan op twee manieren:
Als laatste stap wordt er gevraagd om de code van zes cijfers in te voeren. Deze code vindt u terug als u op uw account in de authenticator-app tikt.
De PCs, servers en aanverwante apparatuur, die toegankelijk zijn voor studenten, mogen enkel worden gebruikt voor taken die rechtstreeks verband houden met studieactiviteiten aan de campus. Meer informatie hierover kan je bekomen bij de Raad voor Gegevensbescherming (RGB). Op deze pagina kan je de Acceptable Use Policy (AUP) raadplegen.
Verder is iedereen tevens onderworpen aan de gedragscode van Belnet, welke internetprovider is voor de universiteit.
Tenslotte wordt ook verwezen naar de Belgische wetgeving, inzake privacy, briefgeheim, auteursrechten, en aanverwante domeinen.