UHasselt krijgt 4 miljoen euro Vlaams geld extra voor biomedisch onderzoek

Op voorstel van Vlaams minister voor Innovatie Jo Brouns (CD&V) heeft de Vlaamse regering een impulsfinanciering van 4 miljoen euro voor de UHasselt goedgekeurd. Hiermee kan de Limburgse universiteit haar excellentie in biomedisch onderzoek verder versterken.

UHasselt heeft de ambitie om het biomedisch onderzoek in de toekomst verder uit te bouwen. De dynamiek die is ontstaan door de uitbouw van de Health Campus DC in Diepenbeek en de intentieverklaring van de UHasselt en KU Leuven om de master geneeskunde in Limburg uit te bouwen vormen een belangrijk momentum.

Met de Vlaamse impulsfinanciering van 4 miljoen euro wil de UHasselt verder toewerken naar een structurele samenwerking met het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), onder andere door samen projecten rond biomedisch en biotechnologisch onderzoek op te starten. Zo is er BIOMED op de campus in Diepenbeek. Dat onderzoeksinstituut van de UHasselt probeert meer inzicht te krijgen in immunologie, neurowetenschappen en hart- en vaatziekten. Via de extra financiering van de Vlaamse overheid kunnen onderzoekers daar via biomarkers ziektemechanismen beter in kaart brengen, om dan efficiënte en gepersonaliseerde behandelingsmethoden te ontwikkelen.

Klimaatverandering

Met het Centrum voor Milieukunde Ecotron beschikt de UHasselt over een interessante onderzoeksinfrastructuur die uniek is in Europa. Dit onderzoekscentrum in Maasmechelen bestaat uit 12 gesloten, hoogtechnologische klimaatkamers waarin het klimaat van pakweg 2070 kan worden nagebootst. Dat laat de onderzoekers toe een beter beeld te krijgen van de gevolgen van de klimaatverandering. Aangezien het VIB niet enkel inzet op biotechnologisch onderzoek voor de geneeskunde maar ook voor de plantenteelt, is ook hier een verdere samenwerking zinvol. Zo kunnen de UHasselt en het VIB samen het effect van de klimaatverandering op gewassen beter bestuderen.

Met de impulsfinanciering zal de UHasselt ook haar onderzoeksprogramma ‘molecular population health management’ (MPHM) verder uitbouwen. Tegen 2050 zal ongeveer een kwart van de Belgische bevolking ouder zijn dan 65 jaar. Bijna de helft van deze doelgroep zal chronische aandoeningen hebben. Via MPHM wordt op basis van gezondheidskenmerken van een populatie - op buurtniveau of provinciaal niveau - een efficiënt preventiebeleid en de nodige zorg afgestemd.

“Grote meerwaarde”

Met deze impulsfinanciering wil minister Jo Brouns het biomedisch én biotechnologisch onderzoek aan de UHasselt extra slagkracht geven. Rector Bernard Vanheusden van de UHasselt is daar bijzonder tevreden over. “Met deze nieuwe financiering kunnen we onze unieke expertise verankeren, zodat we resoluut voor een digitale transformatie van de gezondheidszorg kunnen gaan”, reageert hij. “De nieuwe onderzoekslijnen die we met VIB opstarten, zijn een grote meerwaarde om ons excellentie-onderzoek aan de UHasselt nog verder te versterken, en zo mee bij te dragen aan de groei van de biotechnologische en medische kennissector in Vlaanderen.”

“De dynamiek die door het excellente onderzoek binnen onze faculteit is ontstaan en de uitbouw van de Health Campus Limburg DC vormen een belangrijk momentum om van deze impulsfinanciering een succes te maken”, gelooft ook decaan Veerle Somers van de faculteit geneeskunde en levenswetenschappen.