Ariane 6 raket lanceert OSCAR-QUBE+, technologie van de Universiteit Hasselt, de ruimte in

Het studententeam OSCAR van de Universiteit Hasselt slaagt opnieuw in de ruimte. Hun technologie om het magnetisch veld rond de aarde te meten werd aan boord van de ESA Ariane 6 raket de ruimte in gebracht. Hiermee zetten de studenten een belangrijke nieuwe stap in de ontwikkeling van navigatietechnologie gebaseerd op diamanten met kwantumeigenschappen. “Het is een ongelooflijke ervaring om onze technologie voor de tweede keer de ruimte in te zien gaan. We zijn ontzettend trots,” zeggen Jaroslav Hruby, Yarne Berden en Boo Carmans, leden van team OSCAR.

OSCAR QUBE Lanceringsevent OSCAR QUBE Lanceringsevent

In 2021 mochten de studenten van de Universiteit Hasselt hun magnetometer OSCAR-QUBE gedurende 10 maanden aan boord van het Internationaal Ruimtestation plaatsen om het magnetisch veld rond de Aarde te registreren, en nu heeft het studententeam OSCAR dus een nieuwe mijlpaal bereikt. “Vanwege het succes van onze vorige ruimtemissie, die 231 Gb aan gegevens vanuit de ruimte over het magnetisch veld van de aarde opleverde, gaf de Europese ruimtevaartorganisatie ESA ons opnieuw de kans om onze technologie in de ruimte te testen. En dit aan boord van de eerste vlucht van de Ariane 6 raket ooit, een moment waar de wereldwijde ruimtewetenschap naar uitkijkt. Het is echt een fantastische kans en ervaring voor ons team,” zegt Dr. Jaroslav Hruby, coördinator van het OSCAR-team en postdoctoraal onderzoeker bij imo-imomec.

2,5 uur in de ruimte

De studenten van de Universiteit Hasselt werden gevraagd om deel te nemen aan deze ruimtemissie door ESA YPSAT (Young Professionals Satellite). Deze groep jonge wetenschappers binnen ESA was erg onder de indruk van de prestaties van het OSCAR team in de afgelopen jaren. Dit resulteerde in een plaats aan boord van de Ariane 6 raket tijdens een korte eerste ruimtemissie, die na de lancering 2 volledige rotaties om de aarde zal maken. “De raket zal ongeveer 2,5 uur in de ruimte blijven voordat hij opbrandt in de atmosfeer van de aarde. Gedurende die tijd zal onze op diamant gebaseerde kwantummagnetometer metingen uitvoeren van het magnetisch veld van de aarde, waarna we een paar dagen later alle gegevens zullen ontvangen op de campus in Diepenbeek om te verwerken en onderzoek te doen,” zegt Yarne Berden, fysicus van team OSCAR.

“Het is een unieke kans om te testen of onze technologie ook goed werkt in de harde, pure ruimteomgeving. Op het ISS bevond de magnetometer zich in een beschermde omgeving en nu wordt hij volledig blootgesteld aan alle krachten die in de ruimte bestaan. Heel interessant.”

Kleiner en preciezer

De OSCAR-QUBE was de allereerste op diamant gebaseerde kwantummagnetometer die ooit metingen in de ruimte uitvoerde. Het apparaat dat nu aan boord van de Ariane 6 is, heet de OSCAR-QUBE+: een verbeterde versie van dezelfde technologie. “De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om ons apparaat nog beter en compacter te maken. Dat is gelukt, want de OSCAR-QUBE+ is 60% kleiner en ongeveer 100 gram lichter, en het kan tot 10 keer nauwkeurigere metingen uitvoeren dan onze magnetometer aan boord van het ISS,” zegt Boo Carmans, natuurkundige van team OSCAR. “We zetten verdere stappen om te laten zien dat onze unieke technologie, waarbij we diamant als sensor gebruiken, gebruikt kan worden in allerlei soorten navigatietechnologie. Bovendien laten we ook zien hoe je iets uitzonderlijks kunt bereiken als je samenwerkt, als een groep gemotiveerde studenten, die verschillende wetenschappelijke achtergronden hebben.”

Op diamant gebaseerde kwantummagnetometers voor toepassingen in de ruimte worden ontwikkeld binnen het AMADEUS-project, dat kan rekenen op Europese financiering en wordt gecoördineerd door Thales Research and Technology (TRT). Lees meer in dit artikel.