Crossover onderzoek en valorisatie kernpunten tijdens de Conferentie over Functionele Materialen

Hasselt University, KU Leuven and VUB joined forces to organise the Conference on Functional Materials Engineering in Diepenbeek, Belgium. More than 60 PhD and postdoctoral researchers got the chance to attend different masterclasses, keynotes, and present their own research during this four-day event.

FME conference group picture FME conference group picture

Niet de traditionele academische conferentie

Conferenties zijn meestal gekoppeld aan één onderwerp of toepassing. Deze richtte zich op vier verschillende aspecten: organische en perovskietelektronica, geprinte en flexibele elektronica, duurzame coatings en de interactie tussen vloeistoffen en vaste oppervlakken. Onderzoekers kregen de kans om te leren van experts, maar ook van elkaar en bovendien van collega-academici die de overstap naar de industrie hebben gemaakt.

“We willen onderzoekers verschillende perspectieven bieden op hun werk en dat van anderen en de kloof tussen theorie en praktijk dichten.” Prof. Dr. ir. Wim Deferme, UHasselt/imo-imomec.
“Naast mijn eigen presentatie vond ik het erg interessant om te ontdekken aan welk onderzoek deze slimme jonge mensen werken.” Peter Buttiens, CEO van ESMA.

Valorisatie

Op de laatste dag van de conferentie lag de nadruk op valorisatie. Een heel belangrijk, maar soms vergeten, onderdeel van onderzoek. Hoe vertaal je een onderzoek naar iets dat ook maatschappelijk en/of industrieel interessant is, hoe start je een spin-off en hoe zit het met intellectueel eigendom?

Partners

Tegelijkertijd wilde de conferentie ook industriële partners betrekken om de valorisatie van academisch onderzoek naar industriële toepassingen te onderzoeken. Wim Deferme, professor aan het Instituut voor Materiaalonderzoek imo-imomec (Universiteit Hasselt/imec) neemt samen met David Seveno (KU Leuven), Tom Haufmann (VUB) en Iris De Graeve (VUB) het voortouw in het creëren van een unieke kruisbestuiving tussen PhD- en postdoctorale onderzoekers, academische experts, tech-transfer collega's en industriële contacten.

FME conference posters
"Ik vond deze conferentie erg leuk omdat het niet zoals typische conferenties gericht is op een diepgaande bespreking van één aspect, en het is ook geen megaconferentie met 26 parallelle sessies. Dankzij de veelzijdigheid van de onderwerpen leerde ik nieuwe technieken en ideeën voor mijn eigen onderzoek." Bert Joannes C Vandereydt, PhD onderzoeker aan het Massachusetts Institute of Technology, Boston (USA)

Ondersteund door