1. Wat is dat, de instellingsreview?
2. Wie zit er in die reviewcommissie?
3. Hoe verloopt de instellingsreview precies?
4. En wanneer vindt de instellingsreview van UHasselt plaats?
5. Wat is de 'Kritische Reflectie' precies?
6. Waarop zal UHasselt in deze instellingsreview focussen?
7. Wat zijn de mogelijke gevolgen van zo'n instellingsreview?
Alle beleidsterreinen ter ondersteuning van de kwaliteit van het onderwijs maken deel uit van de review, dus ook het beleid op vlak van onderzoek en (maatschappelijke en wetenschappelijke) dienstverlening. De kwaliteit op zich van het onderzoek en de dienstverlening wordt echter niet beoordeeld.
UHasselt en tUL dienen samen een dossier in (zie ook vraag 4).
NVAO legt in dit filmpje het 'wat' van de instellingsreview haarfijn uit.
De instellingsreview verloopt in drie stappen.
Eerst zal UHasselt de ‘Kritische Reflectie’ moeten voorbereiden (zie ook vraag 5). Die is nodig voor de officiële aanvraag tot instellingsreview (in januari 2022). Hierbij zal UHasselt moeten stilstaan bij en reflecteren over het onderwijs en de kwaliteitsbewaking in de afgelopen jaren. Ook studenten en personeelsleden worden bij die oefening actief betrokken.
Als tweede stap volgt de dialoog met de reviewcommissie. Die verloopt in twee fasen. Eerst is er een verkennende dialoog, waarbij de commissie de instelling leert kennen. Daarna maken de commissieleden een onderzoeksvoorstel op, met oog op een twééde dialoog. Die volgt minstens elf weken later en duurt maximum drie dagen. Tijdens die dialoog zal de reviewcommissie via ‘review trails’ antwoorden zoeken op haar vragen.
Vooraleer de formele gesprekken starten, is er trouwens nog een meet and greet met de commissieleden. Op die manier kunnen ze zich, op een informele manier, al een beeld vormen bij de kwaliteitscultuur. Ook jij krijgt voor die meet and greet nog een uitnodiging in de bus…
Als derde en laatste stap stelt de commissie haar beoordelingsrapport op. Dat geeft aan wat goed loopt; analyseert zowel sterktes als succesfactoren; en benoemt eveneens kansen en uitdagingen. Uiteraard formuleert de commissie ook aandachtspunten en aanbevelingen. Op basis van het advies in dit rapport zal de NVAO dan een besluit nemen: 'positief', 'negatief' of 'positief met beperkte geldigheidsduur' (zie ook vraag 7). Zo snel mogelijk na dat besluit krijgen natuurlijk ook personeelsleden en studenten het resultaat te horen.
TIJDSLIJN INSTELLINGSREVIEWElke universiteit en hogeschool doorloopt tussen 2020 en 2025 – voor een tweede keer – de instellingsreviewprocedure. UHasselt is aan de beurt in academiejaar 2021-2022. In januari 2022 dient ze haar aanvraag in; de locatiebezoeken volgen dan enkele maanden later, in de periode maart-mei 2022 (zie ook tijdslijn).
Ook UGent en KU Leuven hebben in 2021-2022 hun instellingsreview. Voor VUB en UAntwerpen is die dit academiejaar (2020-2021) gepland.
Universiteiten/hogescholen kunnen ook samen een dossier indienen. In dat geval zijn ze ook onderworpen aan dezelfde instellingsreview – met één beoordelingsrapport en één besluit. Dat is zo voor UHasselt en transnationale Universiteit Limburg (tUL).
Die eerste ronde instellingsreviews (2015-2017) was een ‘nulmeting’. Daarom kwam er ook geen formele opvolging van het ‘positief oordeel onder voorwaarden’ dat UHasselt destijds kreeg (klik hier voor de grote lijnen van het oordeel van de reviewcommissie destijds). Na deze ronde zal dat wél gebeuren (zie ook vraag 7).
Maar: samen gaan we de kracht van ons onderwijs en van onze kwaliteit als universiteit tonen. Samen gaan we voor een positief oordeel.
Om de Instellingsreview voor te bereiden werd een centrale werkgroep opgericht. De leden van de werkgroep komen uit de verschillende geledingen en faculteiten van UHasselt en tUL en fungeren als ‘ambassadeur’, ook studenten maken hier deel van uit.
De werkgroep instellingsreview wordt voorgezeten door de vicerector onderwijs, Wanda Guedens.
Daarnaast zijn volgende leden betrokken:
Studentleden:
Volgende stafmedewerkers kwaliteitszorg ondersteunen de werkgroep:
Nog vragen, contacteer ons gerust!