Campus Class vrijdag 6 september 2024

Inschrijven?

Schrijf je hier in voor de Campus Class van vrijdag 6 september 2024, je bent meer dan welkom!

Inschrijven is verplicht.

Deelnemen aan de Campus Class kost 10 euro. Deze bijdrage gaat naar Universiteitsfonds UHasselt en zo geef je ons onderzoek naar kanker, MS, klimaatverandering, patiëntveiligheid, klimaat, … én onze studenten een flinke duw in de rug.

Je deelname is pas definitief na betaling op rekeningnummer BE36 4532 5278 1181 met vermelding  'Campus Class 6 september 2024 + naam van de deelnemers'

Sprekers

Ackaert

Emeritus prof. dr. Johan Ackaert (UHasselt)

We kijken in deze campus class niet alleen vooruit naar de komende gemeenteraadsverkiezingen maar ook naar de toekomst van het lokaal bestuur in het algemeen. Tot aan het einde van de vorige eeuw waren gemeenten in regel oorden van peis en vree. Het stemgedrag van de gemeentekiezers was relatief stabiel, kiezers beloonden in regel de uittredende bestuurders en burgers stelden veel vertrouwen in het lokaal bestuur. Vandaag blijft daar eigenlijk niet veel van over: de lokale kiezer werd volatiel, aftredende besturen maken meer kans om bestraft dan om beloond te worden en het vertrouwen daalt.

We beantwoorden vragen zoals:

* Heeft de lokale politiek nog een eigen profiel? Wordt lokale politiek een ‘doorslagje’ van de nationale politiek?
* Welke factoren verklaren de onrust in het lokale huishouden? Enkel bredere socio-culturele veranderingen binnen het electoraat of botst het lokaal bestuur tegen zijn grenzen?
* Waarom is schaalvergroting onafwendbaar om lokale democratie een bijdetijdse invulling te geven?

Johan Ackaert is politicoloog en legde zich eigenlijk tijdens zijn hele loopbaan toe op het reilen en zeilen van het lokaal bestuur in tal van projecten en publicaties. Hij was decaan van de rechtsfaculteit en lag mee aan de basis van de nieuwe opleiding Sociale Wetenschappen.

Davyjanssens

Prof. dr. Davy Janssens (UHasselt)

In deze campus class gaan we op zoek naar de vraag hoe schoolomgevingen in Vlaanderen verkeersveiliger gemaakt kunnen worden.Verkeersveiligheid is een thema dat ons allen aanbelangt,  zeker wanneer het om (onze) kinderen gaat. Dit thema heeft dus een zeer belangrijke "civic component", en daarom willen we niet alleen met ons wetenschappelijk onderzoek, maar ook via concrete producten en tools timmeren aan de weg voor een verkeersveiliger Vlaanderen (en ook daarbuiten).
In deze lezing schetsen we het belang van verkeersveiligheid in het kader van woon-schoolverplaatsingen. Ook leggen we uit hoe we dit thema doorheen de jaren gradueel vorm hebben gegeven via verschillende onderzoeksprojecten en hoe we bij elk onderzoek telkens een nieuwe tool hebben ontwikkeld die versterkend werkt aan dit overkoepelende onderzoeksthema. De tools zijn allen gedreven vanuit een sterke nood in de markt en we tonen hoe we geëvolueerd zijn van 1 product tot inmiddels een sterk uitgebouwd onderzoeksprogramma met verschillende peilers van diverse producten en diensten.

We beantwoorden vragen zoals:

* Hoe kan de kracht van "burgerwetenschap" ingezet worden om te komen tot een verkeersveilige schoolomgeving?
* Wat is een "verkeersveilige" route?
* Hoe kunnen lokale besturen ondersteund worden in het formuleren van beslissingen en in het maken van keuzes?
* Welke rol hebben scholen in het opleiden van kinderen op het vlak van verkeersveiligheid en hoe kunnen we kinderen naast kennis ook "hogere vaardigheden" aanleren?
* Wat is het belang van virtuele omgevingen in het aanleren van deze vaardigheden?
* En... hoe kunnen we zelfs AI gebruiken om verkeersveiligheid in schoolomgevingen te verbeteren?

Prof. dr. Davy Janssens leidt het onderzoeksprogramma "Route2School" binnen het Instituut voor Mobiliteit (IMOB). Hij is verantwoordelijk voor de strategische uitbouw van dit transversale onderzoeksprogramma, waarbij het ganse spectrum van zowel fundamenteel als toegepast onderzoek en valorisatie aan bod zullen komen.

12.30u - Ontvangst met koffie en thee

13.00u - Welkom door Frédérique de Keyser - coördinator Universiteitsfonds UHasselt

13.05u - Wordt lokale politiek een ‘doorslagje’ van de nationale politiek? - Emeritus prof. dr. Johan Ackaert (UHasselt)

14.00u - koffiepauze *

14.30u - Op naar verkeersveiligere schoolomgevingen in Vlaanderen! - Prof. Davy Janssens (UHasselt)

15.30u - einde *

In de foyer kan u tijdens de koffiepauze en aan het einde van de Campus Class bij onze jurist en terecht voor vragen over uw testament of gratis advies. Gelieve hiervoor in te schrijven en een tijdslot te kiezen. Houd er rekening mee dat het aantal tijdslots beperkt is. Mogen we vragen bij inschrijven zeker gebruik te maken van uw afspraak, zo wachten onze juristen niet nodeloos op u.

Waar en wanneer?

Vrijdag 6 september 2024  vanaf 12.30 uur Campus Hasselt – Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42 in Hasselt

Hoe de Oude Gevangenis bereiken?

Met de bus

Je kan de Oude Gevangenis makkelijk bereiken met de bus. Stap uit aan halte Kolonel Dusartplein, op nog geen vijf minuutjes wandelen van de Oude Gevangenis.

Kom je met de trein? Neem aan Hasselt station dan de Boulevardpendel naar het Dusartplein. De Boulevardpendel van De Lijn vertrekt om de vijf minuten.

Met de auto

De dichtstbijzijnde parking is Parking Kolonel Dusartplein (boven- en ondergronds). Deze is betalend.

Meer info over vlot parkeren in Hasselt vind je hier.