Leerstoel Luc De Schepper ‘Talenten ontwikkelen in Limburg’

TALim - dé Talentenacademie Limburg - als project kende reeds een succesvolle start onder de vleugels van wijlen pro-rector prof. dr. Luc De Schepper en ere-gouverneur Herman Reynders in samenwerking met de School voor Educatieve Studies. Het TALim-project, een reeds lopende zaterdagschool die kinderen ondersteunt en begeleidt in hun arbeidsaspiraties, heeft als doel om deze kinderen de nodige tools en vaardigheden aan te reiken om hen te empoweren in het verbeteren van hun toekomstige loopbaan.

Als eerbetoon aan haar pro-rector en als universitaire partner binnen TALim wordt deze leerstoel opgericht om TALim te flankeren met wetenschappelijk onderzoek via een doctoraatstraject en dit vorm te geven in het licht van Lucs levenswerk.

Kopie Van Foto 96 Kopie Van Foto 96

Wat is het onderzoek?

Het doctoraatsproject binnen deze Leerstoel heeft als doel de impact van TALim op diverse sociale en educatieve resultaten grondig te evalueren. Het onderzoek zal een gemengde onderzoeksmethode gebruiken, waarbij participatief onderzoek, kwalitatieve interviews en analyse van onderwijsgegevens gecombineerd worden om de effecten van TALim op sociale impactfactoren (netwerk, welzijn en sociale vaardigheden), sociale aspiraties (beroepsaspiraties, aspiraties voor hoger onderwijs) en educatieve impact (leerprestaties) te onderzoeken.

De mogelijke onderzoeksvragen die gehanteerd zullen worden, zijn opgedeeld in drie verschillende gebieden van impact die ook door Luc De Schepper vooropgesteld werden bij de inrichting van TALim:

Sociale impact

In hoeverre draagt deelname aan TALim bij aan de ontwikkeling en uitbreiding van sociale netwerken bij leerlingen?
Hoe beïnvloedt deelname aan TALim het welzijn en de geestelijke gezondheid van leerlingen?
Wat is het effect van TALim op de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij leerlingen?

Sociale aspiraties

Draagt TALim bij aan een toename van beroepsaspiraties bij leerlingen?
In hoeverre bevordert TALim aspiraties voor hoger onderwijs bij leerlingen?

Educatieve aspiraties

Kan de onderwijsservice voor gegevens de academische voortgang van TALim-leerlingen volgen binnen het bestaande studentenvolgsysteem?
Hoe presteren TALim-deelnemers academisch in vergelijking met hun leeftijdsgenoten die de zaterdagschool niet bijwonen?

Impact van het onderzoek

Leerlingen die deelnemen aan TALim zullen een toename laten zien in de omvang en diversiteit van hun sociale netwerken in vergelijking met niet-deelnemers.
TALim-deelnemers zullen verbeterde niveaus van welzijn en geestelijke gezondheid laten zien, zoals blijkt uit zelf gerapporteerde maatregelen en waargenomen indicatoren.
TALim zal een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van sociale vaardigheden, wat leidt tot verbeterde communicatie, samenwerking en empathie bij de deelnemende leerlingen.
Deelname aan TALim zal aanzienlijk hogere beroepsaspiraties onder leerlingen stimuleren, doordat zij worden blootgesteld aan verschillende loopbaanmogelijkheden en worden aangemoedigd hun doelen na te streven.
TALim zal een positieve invloed hebben op de aspiraties van leerlingen voor hoger onderwijs, door het bieden van academische ondersteuning, mentorschap en blootstelling aan universitaire omgevingen.
De ontwikkeling van een onderwijsservice voor gegevens zal effectieve opvolging van TALim-leerlingen binnen het bestaande studentenvolgsysteem mogelijk maken, waardoor een grondige analyse van hun academische voortgang kan plaatsvinden.
TALim-deelnemers zullen verbeterde leerprestaties laten zien in vergelijking met niet-deelnemers, zoals gemeten aan de hand van academische cijfers, gestandaardiseerde testresultaten en evaluaties door docenten.

Impact van jouw schenking

Met jouw schenking kan het onderzoek aangevuld worden met breder onderzoek en zo alle talenten van jongeren tot ontplooing laten komen. Jouw schenking maakt het verschil.

Wil je meer weten over deze leerstoel? Contacteer ons gerust.

Wil je schenken aan de Leerstoel Luc De Schepper 'Talenten ontwikkelen in Limburg?

Schenk nu