Bijscholing • 5 dagen (Online & On campus) • Nederlandstalig
Deze opleiding wordt momenteel niet georganiseerd. Zet jezelf op de interesselijst om op de hoogte te blijven van een nieuwe editie.
Een goed evenwicht is cruciaal voor het dagelijks functioneren van kinderen. Toch blijkt de klinische evaluatie hiervan uitdagend. Factoren zoals leeftijd, onderliggende pathologie en testkeuze bemoeilijken de evaluatie. Tijdens deze bijscholing maak je kennis met de Balance Evaluation Test for children, oftewel de Kids-BESTest. Deze test, die een brede evaluatie voor verschillende leeftijden mogelijk maakt, moet de klinische evaluatie van evenwicht bij kinderen vergemakkelijken.
Wil jij als kinesist, ergotherapeut of andere paramedicus met de Kids-BESTest aan de slag gaan? Dan is deze hybride bijscholing een echte aanrader. Starten doe je met een korte voorbereiding waarbij je in eigen tempo aan de hand van digitaal cursusmateriaal het theoretische kader van evenwicht verkent. Vervolgens volg je gedurende twee avonden een webinar waarin je het belang van een brede evaluatie in het kader van de motorische ontwikkeling ontdekt, hulpvragen uit de praktijk bekijkt en de testscore van kinderen met specifieke onderliggende problemen onderzoekt. Daarna zet je die kennis om naar de praktijk tijdens een lesdag on campus waar je vertrouwd raakt met de uitvoering en scoring van de Kids-BESTest. Na deze lesdag volgt een praktijkstage waarop je feedback krijgt tijdens een terugkomdag.
Deze bijscholing richt zich tot kinesitherapeuten en ergotherapeuten werkzaam met kinderen.
Dag 1 - Zelfstudie
Dag 2 - Online webinar 1
Dag 3 - Online webinar 2
Dag 4 - On campus lesdag
Dag 5 - Terugkomdag *
* Tijdens de terugkomdag wordt de praktijkstage geëvolueerd. Het is hiervoor belangrijk dat de stage in de eigen praktijk plaatsvindt tussen de on campus lesdag en de terugkomdag.
Ter voorbereiding van de lesdag on campus worden er digitale kennisclips aangeboden. Deze kennisclips bevatten de theoretische achtergrond die nodig is om de komende lesdagen vlot mee te kunnen volgen. Tijdens de lesdag on campus wordt deze voorbereiding kort getoetst.
Op dag 2 en 3 vinden 's avonds online webinars met telkens 2 plenaire lezingen plaats. Op dag 2 gaan we na waarom de beoordeling van posturale controle belangrijk is binnen het grotere kader van taak-specifieke training en koppelen we dit aan de ontwikkeling van het evenwicht. Vervolgens kijken we naar evenwichtsprofielen bij kinderen met developmental coordination disorder (DCD) en cerebrale parese (CP) en vergelijken we deze met typisch ontwikkelende leeftijdsgenootjes. Op dag 3 bekijken we hoe specifieke evenwichtsprofielen zich verhouden ten opzichte van proprioceptie. Tot slot gaan we die dag dieper in op de betrouwbaarheid en validiteit van de aangepaste Kids-BESTest bij kinderen met DCD en CP in de leeftijdscategorie van 5-10 jaar.
Tijdens de on campus lesdag vinden er 2 workshops plaats. In de eerste workshop leer je de test uitvoeren op elkaar. Hierbij besteden we aandacht aan de standaardisatie van instructies, de uitvoering en de testopstelling. Bij de tweede workshop scoor je videofragmenten en bespreken we deze scores in groep.
Op deze lesdag ontvang je de digitale hand-outs van de online plenaire lezingen en de gedrukte handleiding van de Kids-BESTest. Verder krijg je ook permanent toegang tot een Blackboardpagina waarop de digitale versie van de Kids-BESTest raadpleegbaar is. Na afloop van de opleiding krijg je via deze pagina updates over de test. Deze updates omvatten nieuwe publicaties of eventuele aanpassingen in de handleiding.
Na de lesdag krijg je twee thuisopdrachten die deel uitmaken van het volledige programma. De eerste opdracht omvat het beoordelen van beeldmateriaal om de scoringscriteria verder in de vingers te krijgen. Je zal je eigen beoordeling kunnen vergelijken met een aangereikte verbetersleutel. De tweede opdracht omvat de evaluatie van een kind uit je eigen praktijk, waarvan je de prestaties filmt en beoordeelt.
Aansluitend aan de thuisopdrachten volgt een terugkomdag on campus. Op deze dag vindt er een groepsevaluatie plaats. Daarbij ontvang je feedback op je thuisopdrachten van docenten en andere deelnemers. Na de evaluatie volgt een nabespreking met extra praktische tips om je toepassing van de Kids-BESTest te perfectioneren.
De cursus wordt pas als afgerond beschouwd nadat je de twee opdrachten hebt ingeleverd en feedback hebt ontvangen.
Ann Hallemans is professor aan de Universiteit Antwerpen in het domein van de neuromechanica. Zij is tevens woordvoerder van het M²OCEAN bewegingslab. Haar expertise situeert zich op het domein van de evenwichtscontrole en gang bij verschillende populaties, van zeer jonge kinderen tot ouderen in fysiologische, specifieke en pathologische situaties.
Charlotte Johnson studeerde in 2019 af als master in de kinesitherapie en revalidatiewetenschappen bij UAntwerpen. Ze startte vervolgens met haar doctoraatsonderzoek dat zich richt op het beter begrijpen van evenwichtsproblemen bij kinderen met developmental coordination disorder en cerebrale parese. Daarbij kijkt ze naar evenwichtsprestaties met de Kids-BESTest en relateert deze prestaties aan onderliggende mechanismen zoals spieractiviteit en hersenactiviteit. Met haar passie voor het beter begrijpen van deze evenwichtsproblemen, hoopt ze de evaluatie en therapie van deze kinderen nog meer te kunnen finetunen.
Nina Jacobs studeerde in 2020 af als master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie aan de Universiteit Hasselt. Als master verdiepte ze zich in biomechanische meetmethoden voor het evalueren van posturale controle en de onderliggende systemen zoals proprioceptie. Met een grote interesse voor neuromotorische aandoeningen bij kinderen, startte ze haar doctoraatsonderzoek aan de UHasselt en de KUL. In haar onderzoek focust ze op evenwichtsproblemen bij kinderen met cerebrale parese en de relatie met sensomotorische mechanismen waaronder proprioceptie, spiervermoeidheid en hersenlaesie karakteristieken. De Kids-BESTest staat centraal in het onderzoek voor het evalueren van het evenwicht en wordt gecombineerd met biomechanische analyses.
Silke Velghe studeerde af als kinesitherapeut in 2016. Geboeid door functionele therapie startte ze na vier jaar in de zelfstandige praktijk als doctoraatsonderzoeker aan de Universiteit Hasselt. Hier onderzoekt ze het effect van hoog intensieve training gericht op posturale controle bij kinderen met developmental coordination disorder. De Kids-BESTest is de primaire uitkomstmaat in het onderzoek, verder wordt er gekeken naar individuele doelen, motorische vaardigheden, zelfperceptie van de kinderen en perceptie van de ouders.
Evi Verbecque is professor aan de Universiteit Hasselt binnen de pediatrische revalidatie. Haar expertise bevindt zich op het vlak van functionele evaluatietechnieken bij kinderen, met name grove motoriek en evenwicht, om behandelsessies gerichter vorm te geven en de effectiviteit ervan te evalueren.
De lesdag on campus en het terugkommoment vinden plaats in gebouw D op campus Diepenbeek.
De deelnameprijs voor deze bijscholing bedraagt € 586,85 incl. BTW (€ 485,00 excl. BTW).
Stagementoren en studenten UHasselt betalen hiervoor € 556,60 incl. BTW (460,00 excl. BTW).
In deze prijs zit het volgende inbegrepen: de lesdag inclusief koffiepauzes en broodjeslunch, digitaal lesmateriaal dat dient ter voorbereiding van de lesdag, digitale versie van de hand-outs van de lezingen , de gedrukte handleiding van de leeftijdsspecifieke Kids-BESTest en de opvolging (feedback) op de ingeleverde opdrachten.
Het aantal deelnemers is beperkt tot 20 en gaat door mits voldoende deelnemers.
Je kan gebruik maken van de KMO-portefeuille (aanvraag onder de rubriek bedrijfsstrategie). Ons erkenningsnummer is DV.O215745.
Deze opleiding wordt momenteel niet georganiseerd. Zet jezelf op de interesselijst om op de hoogte te blijven van een nieuwe editie.