Vestibulaire revalidatie: Benigne Paroxysmale positie vertigo (BPPV) bij jong en oud

Opleidingsdag • Nederlandstalig • on campus • hele dag

Tijdens deze opleidingsdag krijg je meer inzicht in de pathofysiologie, evaluatie en behandeling van Benigne Paroxysmale positie vertigo (BPPV) bij jong en oud. Daarbij is er aandacht voor de specifieke verschillen tussen jongvolwassenen en ouderen.

BPPV is de meest voorkomende vestibulaire aandoening. Steeds vaker wordt aangetoond dat deze aandoening een invloed heeft op valrisico, levenskwaliteit, fragiliteit etc. van ouderen. Een snelle diagnose en juiste behandeling is dus geen overbodige luxe. Volgde je reeds een gelijkaardige cursus? Ook dan is een opfriscursus zeker een meerwaarde. Alle evaluaties en behandelvormen komen uitgebreid aan bod tijdens deze unieke opleidingsdag.

Doelgroep

De opleidingsdag richt zich tot kinesitherapeuten, artsen en audiologen met interesse in valproblemen bij ouderen en in BPPV.

Datum en tijdstip

De opleidingsdag vindt plaats op zaterdag 7 december 2024 van 9.30 tot 16.30 uur.

De opleidingsdag vindt plaats op campus Diepenbeek.

Programma

Starten doe je tijdens deze opleidingsdag met de anatomie en fysiologie van het vestibulair systeem. Verder raak je vertrouwd met de pathofysiologie en symptomatologie van BPPV. Daarbij krijg je een meer gedetailleerd overzicht van de verschillen tussen jongvolwassenen en ouderen.

In een praktijkgedeelte ga je aan de slag met de verschillende evaluaties voor BPPV (bv. Dix-Hallpike maneuver, side-lying test, supine roll test) evenals de repositie maneuvers (bv. BBQ roll maneuver, Epley, Sémont,…) en de habituatie. Hierbij krijg je voldoende tijd om alle handelingen in te oefenen. Ook voorzien we tijdens de workshops modellen van het evenwichtsorgaan zodat je de behandelingen beter kan begrijpen.

Sprekers

Jokespildooren

Prof. Dr. Prof. Joke Spildooren is professor in de geriatrische revalidatie aan UHasselt met specifieke interesse in revalidatie bij ouderen met gang- en evenwichtsstoornissen en cognitieve dysfuncties.

Sarapauwels

Dra. Sara Pauwels is doctoraatsstudente in de Revalidatiewetenschappen aan UHasselt en onderzoekt de invloed van fragiliteit en fysieke activiteit op BPPV bij ouderen.

Inschrijvingsgeld

• De deelnameprijs voor de opleidingsdag bedraagt € 157,00 excl. BTW (€ 190,00 incl. BTW).
  • De deelnameprijs voor studenten en stagementoren bedraagt € 140,50 excl BTW (€ 170,00 incl. BTW).
  • In deze prijs is het online lesmateriaal en de catering inbegrepen.

KMO-portefeuille

Alle nascholingen van UHasselt komen in aanmerking voor een tussenkomst van de KMO-portefeuille. Ons erkenningsnummer is DV.O215745.

Accreditatie

• Erkenning als navormingsactiviteit voor huisartsen wordt aangevraagd.
  • Erkenning voor kinesisten via Pro-Q-Kine wordt aangevraagd.

Vragen?

Koen Matthys | UHasselt School of Expert Education