Master • 120 studiepunten • Nederlandstalig
Pionier in het domein van de wetenschappen die de grenzen tussen chemie en fysica doorbreekt!
Als master in materiomics word je opgeleid om materiaal- en technologie-innovaties te realiseren en tast je de grenzen af tussen de traditionele fysica en chemie. Computationele en experimentele benaderingen vormen de basis van deze opleiding. Je wordt opgeleid om nieuwe materialen uit te vinden. Dit, vanaf het design van het materiaal op basis van structurele argumenten, de synthese en verwerking tot de juiste vorm, tot implementatie van het materiaal in een apparaat met nieuwe en verbeterde of disruptieve functionaliteiten. Je combineert diepgaande vakkennis met een brede interdisciplinaire kennisbasis.
De kracht van de Master in materiomics? De interdisciplinaire benadering van materialen. Je wordt stapsgewijs geïntroduceerd in de verschillende perspectieven en benaderingen, legt connecties tussen verschillende invalshoeken, het synthetiseren ervan (bv. via opdrachten, groepswerk...), en tot slot dit alles toepassen bij nieuwe, complexe materiaalprobleemstellingen (bv. via een hands-on project, de stage en de masterproef). De klemtoon ligt hierbij op het combineren van chemische en fysische beginselen om te komen tot nieuwe materiaalconcepten. Je maakt hierbij gebruik van zowel computationele als experimentele methoden. Verder wordt de nodige aandacht besteed aan academische onderzoeksvaardigheden en employability skills (o.a. stakeholder awareness, interdisciplinair samenwerken,...).
De opleiding is nauw verweven met de onderzoeksexpertises van de docenten en het UHasselt Instituut voor Materiaalonderzoek. Je maakt dus uit eerste hand kennis met actueel onderzoek in het domein. Bovendien heb je al vanaf het eerste masterjaar de kans om zelf onderzoek uit te voeren tijdens een hands-on project en een stage van 14 weken in een bedrijf of onderzoeksinstelling. Als sluitstuk van de opleiding bouw je diepgaande vakkennis op in één van de vier onderzoekspijlers van de opleiding via het masterproefonderzoek in een universitaire onderzoeksgroep.
Deze pijler dompelt je onder in state-of-the-art opkomende technologieën die doorbraken kunnen forceren in cyberveiligheid, rekenkracht, metrologie, gevoeligheid van detectie-instrumenten voor medische diagnostiek en nog veel meer. Je doet onderzoek naar de technologie gebruikt in hoogtechnologische kwantumsensoren voor bv. NMR-instrumenten of magnetisch veld sensoren voor de ruimte die veel gevoeliger zijn dan klassieke sensoren. Deze materialen zijn ook interessant voor toekomstige kwantumcomputers, die berekeningen vele malen sneller uitvoeren en een grote rol kunnen spelen in o.a. de encryptie, beveiliging en transmissie van data. Je wordt in deze en andere baanbrekende topics opgeleid door experts van het UHasselt Instituut voor Materiaalonderzoek (imo-imomec).
In de pijler Energie wordt een diepgaande training voorzien in het ontwikkelen en karakteriseren van innovatieve, performante materialen voor duurzame energieopwekking/opslag en de vermindering van CO2-uitstoot. Heb je interesse in het verbeteren van fotovoltaïsche energieconversie, materialen voor thermochrome beglazing die kan schakelen tussen warmte doorlaten/blokkeren, het ontwerpen van batterijmaterialen voor korte en lange termijn, groene waterstof via watersplitsing ...? Dan zal de pijler Energie je zeker en vast verrassen. Hier vind je antwoorden op vragen zoals ‘Hoe kunnen we de efficiëntie van de nieuwe generatie zonnecellen verhogen?’ of ‘Hoe kunnen we CO2 omzetten in bruikbare brandstoffen, gebruik makend van zonlicht?’ Het verminderen van de CO2-uitstoot maar zeker ook het afvangen, converteren en bruikbaar maken van CO2 (CCU) zijn immers technologische innovaties waar je als master in Materiomics een belangrijke rol bij kan spelen.
In de pijler Circulaire Processen ligt de focus op de studie en ontwikkeling van functionele materiaaloplossingen die de kern vormen van een circulaire economie. Hierbij wordt vertrokken vanuit het herdenken van functionele materialen, steunend op kwantitatieve gegevens zoals levenscyclusanalyse. Er gaat veel aandacht naar het zoeken naar alternatieven voor materialen of technologieën die niet duurzaam zijn, naar de herbruikbaarheid van materialen en naar het volledig duurzaam inzetten van reststoffen. Je wordt opgeleid om materialen en systemen opnieuw uit te vinden door rekening te houden met duurzame recupereerbaarheid achteraf. Je interesseert je voor duurzame materiaaltoepassingen zoals het vinden van alternatieven voor de lithium ion batterij, het upcyclen van reststromen tot actieve kool of het hergebruik van plastic afval uit oceanen via nieuwe polymerisatieprocessen.
Verwerf in deze pijler diepgaand inzicht in geavanceerde materialen voor de farmaceutische industrie en de bredere gezondheidszorg, dankzij de link met de biochemie. Je hebt interesse in thema’s zoals het ontwikkelen van materialen die na een hartaanval het beschadigde weefsel vervangen en herstellen, nieuwe inzichten en toepassingen rond organische elektronica (bv. biosensoren om de suikerspiegel van diabetespatiënten op te volgen), het ontwerpen en modelleren van materialen die geneesmiddelen brengen daar waar ze nodig zijn en zo de neveneffecten van bijvoorbeeld chemotherapie verminderen, het gebruik van biologische processen bij het ontwerpen van materialen,...
* Je neemt één van beide opleidingsonderdelen op, afhankelijk van je vooropleiding.
Het programma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen.
* Je kiest voor minstens 21 studiepunten uit de mogelijke keuzevakken of verbredingsvakken.
Het programma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen.
Er is een uitgebreid aanbod aan keuzevakken, waaruit je je pakket samenstelt aansluitend bij de pijler die je kiest. De promotor van je masterproef en je mentor begeleiden je bij de samenstelling van je studietraject. Je kiest typisch* zowel in het eerste als het tweede semester voor minstens 9 studiepunten aan keuzevakken. Bij de specialisatievakken kan je ook kiezen uit enkele uitwisselingsvakken aan een buitenlandse universiteit.
Je kan ook kiezen uit enkele optionele vakken bij de Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen.
Dit opleidingsonderdeel wordt gevolgd door studenten met een eerder fysische achtergrond.
In dit opleidingsonderdeel worden enkele essentiële onderwerpen aangebracht die nodig zijn om de samenstelling en chemische structuur van materialen te kunnen omschrijven. De kennis en vaardigheden opgedaan in dit vak zullen je toelaten om te interageren met experten die materialen synthetiseren en de chemische eigenschappen ervan onderzoeken. Meer specifiek zal er in dit vak bekeken worden hoe elektronische energieniveau’s van een materiaal het gedrag en de eigenschappen van het materiaal bepalen. Ook krijg je op een basisniveau inzicht in de principes om (organische) materialen te synthetiseren. Tot slot leren we je enkele belangrijke basis-experimentele technieken waarmee je kan bepalen wat de samenstelling en de moleculaire structuur van een materiaal is.
Klik hier voor de informatie in de studiegids.
Dit opleidingsonderdeel wordt gevolgd door studenten met een eerder chemische achtergrond.
In dit opleidingsonderdeel wordt de vertaalslag gemaakt van wat je kent uit de vooropleiding chemie met betrekking tot fysica, naar hoe dit wordt behandeld binnen de materiaalfysica. Tevens wordt er relevante basiskennis fysica die niet behandeld werd in de vooropleiding aangevuld. De kennis en vaardigheden die opgedaan worden in dit vak zullen je toelaten om te interageren met experten die met een fysische blik naar materialen en materiaalkarakterisering kijken. Meer specifiek zullen er verschillende onderwerpen behandeld worden met betrekking tot vastestoffysica, elektromagnetisme, deeltjes en statistische thermodynamica en het modelleren van materialen op nanoschaal.
Klik hier voor de informatie in de studiegids.
In dit opleidingsonderdeel bekijk je de wereld van materialen vanuit het oogpunt van atomen en functionele groepen. Je bestudeert welke functionele materiaaleigenschappen van belang zijn in materiaalonderzoek en hoe deze de fysische en chemische performantie van een materiaal bepalen. Vervolgens bestudeer je hoe deze eigenschappen kwantummechanisch gemodelleerd kunnen worden. Ten slotte leer je deze eigenschappen chemisch en fysisch karakteriseren. Je bekijkt de materiaaleigenschappen zowel vanuit een fysische als chemische bril om zo gelijkenissen en nuanceverschillen duidelijk te maken en een gemeenschappelijke taal met betrekking tot de (functionele) eigenschappen van materialen te ontwikkelen. Dankzij alle kennis en praktische ervaring die je opdoet in dit vak, leer je denken in termen van materiaalfunctionaliteit en hoe deze te bekomen, te modelleren en te karakteriseren.
Klik hier voor de informatie in de studiegids.
In dit opleidingsonderdeel krijg je een inleiding in computationeel onderzoek als onderzoeksdomein, en ga je zelf aan de slag met state-of-the-art modelleersoftwarepakketten die je in staat stellen materiaaleigenschappen te berekenen. Computationeel onderzoek is in modern materiaalonderzoek van cruciaal belang. Het laat toe om relevante systemen vanuit theoretisch perspectief te bestuderen, waarbij de invloed van individuele atomen en structuren op de eigenschappen kan nagegaan worden met een controle welke experimenteel onbereikbaar is. In dit opleidingsonderdeel leer je eigen kwantummechanische berekeningen uitvoeren op moleculen en vaste stoffen en voer je zelf moleculaire dynamica experimenten uit op eenvoudige moleculen met gebruik van krachtvelden. Voor onderzoek op de meso-schaal leer je werken met COMSOL en als laatste word je klaargestoomd voor de toekomst met een inleiding in de basisconcepten van machine-learning en artificiële intelligentie.
Klik hier voor meer informatie in de studiegids.
In dit opleidingsonderdeel maak je voor het eerst kennis met devices waarin functionele materialen worden toegepast voor allerhande applicaties in het veld van kwantummaterialen, energie en gezondheidszorg. Er wordt ingegaan op fenomenen die de functionaliteit van een materiaal in de werkende omgeving van een device bepalen en beïnvloeden en hoe deze fundamentele grondslagen gemeten, gekarakteriseerd of gemodelleerd kunnen worden. Vervolgens worden de devices besproken met betrekking tot hun opbouw/architectuur en hun werkingsprincipes. Voorbeelden van devices die behandeld worden zijn devices voor duurzame energietoepassingen zoals batterijcel, zonnecel, (foto-)elektrochemische cel, en devices voor healthcare zoals sensoren (m.i.v. biosensoren en kwantumsensoren).
Klik hier voor meer informatie in de studiegids.
In dit opleidingsonderdeel wordt er naar materialen, materiaalontwikkeling en energie gekeken vanuit een duurzaamheidsluik. Je krijgt eerst een algemene introductie over duurzaamheid met thema’s zoals energie, energieconversie, energiebehoefte en -voorziening in de context van het duurzaamheidsvraagstuk en circulariteit in materialen, maar ook wordt er onder meer ingegaan op de sustainable development goals, circulaire economie, … Daarnaast krijg je ook een inleiding in life cycle analysis, met een nadruk op verschillen in methodologie en zijn randvoorwaarden en wordt de rol van LCA in duurzame materialen en energie besproken. Uiteindelijk zal er over een duurzaamheidscase een debat plaatsvinden waar je als student een stakeholder rol zal opnemen.
Klik hier voor meer informatie in de studiegids.
Dit opleidingsonderdeel biedt een breed overzicht van verschillende geavanceerde strategieën voor het ontwerpen en synthetiseren van materialen van de toekomst, met een specifieke focus op duurzame aspecten. Meer specifiek leer je materialen ontwerpen vanuit een klassiek alsook computationeel perspectief. Daarnaast maak je kennis met basisprincipes van verschillende verwerkingstechnologieën en hoe deze de functionele eigenschappen van je materiaal bepalen. Tenslotte worden de principes van materiaaldesign, -synthese en -verwerking gedemonstreerd in enkele hot topics nauw verweven aan onderzoeksonderwerpen van Materiomics onderzoek. Hierdoor krijg je een eerste gedetailleerde blik op beschikbare onderwerpen voor onderzoeksprojecten later in de master.
Klik hier voor meer informatie in de studiegids.
In het hands-on project zal je een actueel, interdisciplinair materiaal wetenschappelijk probleem oplossen. Je ontwerpt in groepjes van 2 à 3 personen, elk vanuit individuele wetenschappelijke achtergrond, samen een materiaal voor een opkomende technologie. Je doorloopt de hele cyclus: van ontwerpfase, via synthese tot technologische toepassing. Dit kan gaan van nieuwe en duurzame materialen voor energieconversie (zonnecellen) of energieopslag (batterijen) tot materialen voor sensoren gebaseerd op kwantumeigenschappen.
Je leert in het hands-on project hoe de kennis opgedaan in het eerste en tweede kwartiel van het eerste masterjaar te integreren. Je leert verder hoe, met behulp van de wetenschappelijke literatuur en door samenwerking, deze kennis in de praktijk om te zetten en te presenteren aan medestudenten.
Klik hier voor meer informatie in de studiegids.
Tijdens de stage maak je kennis met een professionele werkomgeving, die aansluit bij het toekomstig werkveld van de afgestudeerde Master in materiomics. Als stagiair breng je er je kennis en vaardigheden uit de opleiding in de praktijk en doe je breed ervaring op in de context van het bedrijf.
Tijdens dit opleidingsonderdeel ontwikkel je je probleemoplossend vermogen door het aanpakken van een opdracht. De opdracht omvat een R&D probleem dat door de stageplaats geïdentificeerd werd als belangrijk op middellange termijn, waarvoor door de stagiair een oplossing wordt gezocht. Dit gebeurt in samenwerking en in overleg met een dagelijkse mentor van de stageplaats, een supervisor van de stageplaats en een promotor van de opleiding.
De stage vindt bij voorkeur plaats in een bedrijf of onderzoeksinstelling, of eventueel ook aan een universiteit binnen het kader van toegepast onderzoek i.s.m. bedrijven. De stage kan regionaal plaatsvinden (UHasselt als civic universiteit) of internationaal (UHasselt als internationaal gerichte universiteit).
Door het uitvoeren van de stage ontwikkel je je employability skills, toepassingsvaardigheden en onderzoeksvaardigheden. Je bent je bewust van de werkwijzen en noden van de stageplaats. In je latere beroepsleven kan je deze ervaring inzetten.
Klik hier voor meer informatie in de studiegids.
Dit opleidingsonderdeel loopt gelijktijdig met de stage en bevat enkele thematische sessies waarin je kennismaakt met bedrijfsrelevante vaardigheden. De volgende topics worden o.a. besproken: bedrijfskunde en -organisatie, financieel management, project management, IP management, … Deze seminaries worden deels gedoceerd door gastsprekers met ervaring in een industriële omgeving en deels in samenwerking met de faculteit bedrijfseconomische wetenschappen van UHasselt. In dit kader worden er een aantal opdrachten geformuleerd die uitgevoerd worden in de context van de stagewerkplek, wat bijdraagt tot de ontwikkeling van je bedrijfsgerichte competenties.
Klik hier voor meer informatie in de studiegids.
Tom analyseert qubits en ontdekt zijn passie voor quantumfysica in Finland
Ik koos voor een Erasmus-stage omdat ik eens graag op mijn eigen benen wou staan. Bij VTT in Finland werkte ik aan de automatisatie en optimalisatie van qubit karakterisatie processen. Mijn hoofdtaak was het schrijven van codes hiervoor maar regelmatig mocht ik mijn begeleider ook helpen met experimenten. De eerste weken waren uitdagend, maar al snel leerde ik enorm veel en maakte ik vooruitgang. Uiteindelijk heeft deze stage me doen beseffen dat ik me verder wil verdiepen in quantumfysica.
Lisa bepaalt de permeabiliteit van APIs doorheen polymeerblends
Tijdens mijn stage bij DSM Biomedical op de Chemelot campus in Geleen werkte ik aan de ontwikkeling van polymeerblends en het meten van de permeabiliteit van actieve farmaceutische ingrediënten doorheen deze blends. De Chemelot campus is indrukwekkend, met zijn enorme chemische infrastructuren, maar de onderzoekslabo’s waar ik in mocht werken zijn vergelijkbaar met deze van op de universiteit waardoor het toch vertrouwder aanvoelde. Na trainingen in veiligheid en analysetechnieken kon ik zelfstandig experimenten uitvoeren en wekelijks mijn resultaten bespreken met mijn begeleider. De internationale werkomgeving was leerzaam en stimulerend, en ik leerde veel door zelfstandig in het labo te werken en vragen te stellen aan collega’s. Het geeft voldoening te weten dat mijn project na mijn stage wordt voortgezet binnen het bedrijf.
Aylin verdiept zich in verschillende silicium fotovoltaïsche moduledesigns
Tijdens mijn master Materiomics ontwikkelde ik een interesse in zonnepanelen, wat me leidde naar een stage bij IMEC binnen Energyville in Genk. Ik onderzocht verschillende silicium fotovoltaïsche module-ontwerpen, waarbij ik zelf de modules maakte en de beste materialen en technieken zocht, zoals soldeersel en encapsulant. Vervolgens mocht ik modules ook testen door gebruik te maken van verschillende zonnesimulatoren. De praktische, fysica- en ingenieursgerichte werkzaamheden pasten goed bij mijn achtergrond als bachelor in de fysica. Ik had behulpzame collega's, die me hielpen bij elke vraag die ik had. Energyville was een leerrijke en inspirerende stageplek die ik zeker aanbeveel.
Robin onderzoekt de link tussen geleidbaarheid en batterijeigenschappen van verschillende materialen
In mijn eerste jaar van de master Materiomics liep ik stage bij Umicore in Olen. Mijn taak was om de geleidbaarheid van verschillende materialen te vergelijken en deze te relateren aan hun eigenschappen, zodat batterijeigenschappen mogelijks voorspelbaar werden. Hierdoor zou men ongeschikte materialen kunnen uitsluiten voordat ze verder getest worden, waardoor onnodige arbeidsuren en materiaalverspilling voorkomen kunnen worden. De stage gaf me waardevolle inzichten in de onderzoeks- en R&D-processen van grote bedrijven in de competitieve sector van duurzame technologie.
Brent vervangt bisphenol A door lignine in epoxy resins
Mijn stage vond plaats bij Vito in Mol, waar ik de kans kreeg om te werken bij het SPOT-team, dat zich richt op duurzame polymeren technologiën. Mijn onderzoek ging over het vervangen van bisphenol A in epoxy resins door lignine, waarbij ik zowel de glycidilatie van lignine als de verwerking ervan in epoxy uitvoerde. Ik voerde veel experimenten en karakterisatie technieken uit, en had veel inspraak in het proces. Het SPOT-team had een familiale sfeer, waardoor samenwerken aangenaam was. Na afloop had ik het gevoel dat ik waardevolle wetenschappelijke en managementvaardigheden had opgedaan en daadwerkelijk had bijgedragen aan het onderzoek.
Kevin doet onderzoek naar duurzame bouwmaterialen
Ik deed mijn stage bij Orbix in Genk, een bedrijf dat zich volledig inzet voor de principes van circulaire economie. Zij doen dit door duurzame materialen te herwinnen uit reststromen van de staalindustrie. In mijn stageproject onderzocht ik de optimale procesparameters voor hun product Carbinox®, dat CO2 opneemt en kan dienen als vervanger voor cement in beton. Daarnaast onderzocht ik de carbonatatiemogelijkheden van biomassa-assen met behulp van verschillende karakteriseringstechnieken. Deze stage leerde me veel over data-analyse en gaf me waardevolle inzichten in hoe de industrie onderzoek aanpakt. Het was een waardevolle ervaring die mijn interesse in duurzaamheid verder heeft versterkt.
Gijs bestudeert het kristallisatiegedrag van innovatieve coatings voor touchscreens
Ik wilde altijd al een studie- of stage-ervaring in het buitenland opdoen, en toen ik hoorde dat dit mogelijk was binnen mijn opleiding, greep ik die kans meteen. Via een vacature kwam ik terecht bij het Fraunhofer-Instituut voor Elektronenbundel- en Plasmatechnologie (FEP) in Dresden, waar ik meewerkte aan een project rond antipathogene coatings voor touchscreens. Ik onderzocht het kristallisatiegedrag van materialen met flash lamp annealing en analyseerde de kristalliniteit met XRD. De stage gaf me veel zelfstandigheid en de kans om actief bij te dragen aan interdisciplinair onderzoek. Ik werd behandeld als een volwaardig collega-wetenschapper, eerder dan een student. Daarnaast was wonen in Dresden een onvergetelijke ervaring, vol nieuwe vrienden en mooie momenten – een kans die ik iedereen zou aanraden.
Eleonora onderzoekt explainable AI toepassingen voor microbiomen
Mijn interesse in computationele fysica, machine learning en deep learning motiveerde me om een stage te zoeken waarin ik eens uit ‘echte’ complexe data iets concreets kon halen. ePotentia, een AI-consultingbedrijf, gespecialiseerd in de optimalisatie van AI werkwijzes en datastroomprocessen, bleek hiervoor de ideale keuze. Tijdens mijn stage werkte ik aan een project met PathoSense, waarbij ik machine learning modellen ontwikkelde om data van infectieziekten in de dierengeneeskunde te analyseren. De open en ondersteunende sfeer binnen ePotentia maakte deze stage een waardevolle en boeiende ervaring, die ik zeker aanraad aan toekomstige studenten.
Het academiejaar start midden september 2024.
De introductiedag gaat door in de week voorafgaand aan de start van het academiejaar.
Met een master Materiomics op zak kan je zowel terecht bij bedrijven, de overheid, als onderwijs & onderzoek. Enkele voorbeelden van mogelijke beroepen zijn:
• Leidinggevende expert in de innovatieve materiaalindustrie, chemische en biotechnologische sector, energiesector, circulaire economie, medische en farmaceutische sector, elektronica,... • Product designer • Product- en procesmanager • Innovatiemanager • IP management • Technologietransfer en -ontwikkelaar • Technology scout • Commerciële functie • Expert beveiligde communicatie • Tech transfer verantwoordelijke • Kwantitatieve analist bij banken en bedrijven • Onafhankelijk consulent • Medewerker bij een consulting agency
• Adviseur, expert of analyticus bij overheidsinstellingen
• Doctorandus/academicus • Onderzoeker aan de universiteit, een wetenschappelijke instelling, of een bedrijfsafdeling r&d • Onderzoeksmanager • Leerkracht secundair onderwijs • Docent hoger onderwijs • …
Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.
The summer school ''Materiomics: Innovative materials from healthcare across quantum to sustainable technologies" will take place on July 7, 8, and 9, 2025, at Campus Diepenbeek (Hasselt University, Belgium). This summer school for 2nd and 3rd bachelor (bio)chemistry, physics, materials science, (bio)engineering students introduces students to innovative materials for healthcare, energy generation, storage and efficiency, sustainable materials and materials for quantum technologies. The program includes both lectures and applied experiences given by UHasselt faculty and international speakers.
Please find the preliminary programme here.