Bachelor & master • 180 + 120 studiepunten • Nederlandstalig
Download the brochure
Elke mobiliteitsuitdaging is anders! Om tot goede oplossingen te komen, moet je steeds rekening houden met uiteenlopende aspecten zoals menselijk gedrag, omgevingsfactoren, technische mogelijkheden, economische overwegingen, draagvlak bij het publiek, enz. Deze veelzijdigheid vind je rechtstreeks terug in het unieke studieprogramma, maar uiteraard ook in je latere job als mobiliteitsdeskundige!
Mobiliteit staat niet stil: elektrische fietsen zijn in opmars, verkeer wordt computergestuurd en dynamisch geregeld en we bereiden ons voor op de introductie van zelfrijdende wagens. Maar ook blijft het auto- en vrachtwagenverkeer op onze wegen groeien met grote gevolgen voor de leefbaarheid en economie. Het zoeken naar slimme mobiliteitsoplossingen die hier een antwoord op bieden blijft dé uitdaging van vandaag en morgen.
En dat bedoelen we letterlijk! Hoe worden files aangepakt in megasteden zoals Shanghai of Londen? Of hoe stimuleert Denemarken zijn inwoners om de fiets boven de auto te verkiezen? Gastlessen van internationale experts bieden daar een antwoord op. Je kan trouwens zelf naar het buitenland via Erasmus of een internationale stage!
De Vlaamse arbeidsmarkt heeft nood aan mobiliteitsexperten. Dit blijkt onder meer uit het feit dat de masters die jou vooraf gingen vlot werk vinden in een waaier van organisaties (zoals studiebureaus, overheden, openbaar vervoerinstellingen, ...). Maar ook internationaal is de mobiliteitsdeskundige gegeerd. Met dit diploma heb je dus alle troeven in handen.
Ga snel naar alle informatie over de masteropleiding.
Bekijk hieronder de curriculumtabellen, of ga naar de studiegids voor alle informatie.
Mobiliteit is een breed en uitdagend vakgebied. Deze kenmerken vind je dan ook rechtstreeks terug in het studieprogramma. We onderscheiden 5 thematische leerlijnen voor de bachelor en masteropleiding mobiliteitswetenschappen.
De 5 leerlijnen weerspiegelen de competenties die een mobiliteitswetenschapper na het afronden van de opleiding beheerst. Deze vaardigheden zijn onmisbaar met het oog op de latere carrière en het aanpakken van de toekomstige mobiliteitsuitdagingen.
De master in de mobiliteitswetenschappen bestaat uit 120 studiepunten (2 jaar).
Als master mobiliteitswetenschappen hou je je bezig met het beïnvloeden van mobiliteitskeuzes (de vraag naar mobiliteit) en het organiseren van mobiliteit (het aanbod aan mobiliteit). Voor zowel de vraag als het aanbod, sta je voor de uitdaging om dit zo efficiënt, duurzaam en veilig mogelijk te organiseren en te managen. Daarbij houd je rekening met verschillende aspecten zoals duurzaamheid, de maatschappelijke context, menselijk gedrag, economische factoren, technologische innovatie en infrastructuur.
In de masteropleiding worden je academische onderzoeksmethoden en -technieken verder verdiept. Om je optimaal voor te bereiden op het beroepsleven staan reallifepraktijkcases, een (internationale) stage en de masterproef centraal. Via de praktijkcases en de stage trek je al meteen het werkveld in, doe je ervaring op en ontdek je zelf op welke manier jij jezelf beroepsmatig wilt profileren. Je kan kiezen uit een Nederlandstalige of een internationale Engelstalige masteropleiding.
De Nederlandstalige master mobiliteitswetenschappen bereidt je optimaal voor op een carrière als mobiliteitsdeskundige op de Vlaamse en Nederlandse arbeidsmarkt. Toepassingen die aan bod komen zijn hier duidelijk op afgestemd. Tijdens je masterproef en stage werk je rond actuele cases zoals veilige schoolroutes en het gebruik van drones om verkeerssituaties in kaart te brengen.
In de Engelstalige masteropleiding Master of Transportation Sciences ligt de focus op een internationalere oriëntatie. De snelle groei van wereldsteden als Jakarta, Lagos of Beijing brengt mobiliteitsuitdagingen met zich mee op vlak van milieu, beleid, technologie en infrastructuur. Samen met studenten van over heel de wereld zoek je naar innovatieve mobiliteitsoplossingen.
Combineer een (voltijdse) job met een studie op academisch niveau dankzij het flexibele studietraject "Master in Transportation Sciences by distance learning" (Engels).
Multi-disciplinair: duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid benaderd vanuit de invalshoeken economie, infrastructuur, gedrag, stedelijk beheer en milieu.
Alle info over het distance learning programma vind je hier!
Uit-het-leven-gegrepen opdrachten staan centraal in de opleiding. Ook tijdens je stage ga je concreet aan de slag met praktijkcases en in je bachelor- en masterproef werk je mee aan onderzoek dat veelal door het werkveld wordt aangeleverd. Je kan ook zelf actief op zoek gaan naar een interessant mobiliteitsonderwerp in België en daarbuiten. Je kan rekenen op ondersteuning en begeleiding vanuit de opleiding.
Veel ongevallen komen voor in gevaarlijke bochten en zijn het gevolg van een onaangepaste en/of overdreven snelheid. In mijn bachelorproef onderzocht ik aan de hand van testen in de rijsimulator in welke mate bepaalde wegmarkeringen het snelheidsgedrag van bestuurders in gevaarlijke bochten op een positieve manier kunnen beïnvloeden.
The New Drive is een bedrijf dat zich voornamelijk
bezighoudt met nieuwe mobiliteit: elektrische voertuigen,
e-bikes, duurzame mobiliteitsvisies, enzovoort... In hun
opdracht tekende ik een toekomstvisie rond zelfrijdende
wagens in Vlaanderen uit. Welke groeiscenario’s mogen
we verwachten in Vlaanderen? Welke invloed zullen ze
hebben op: infrastructuur, economie, ruimtelijke ordening,
verkeersveiligheid, …?
Carpoolen is nog geen groot succes. Ik ging na welke factoren de bereidheid tot carpoolen beïnvloeden zoals bezorgdheid over het milieu, bedrijfsincentives, financiële besparing,…
In mijn onderzoek ging ik na wat de invloed is van het weer en de weersvoorspellingen op het verplaatsingsgedrag van automobilisten. Weermannen en –vrouwen blijken wel degelijk invloed te hebben op ons verplaatsingsgedrag. Vooral onze vrijetijdsplannen schuiven we gemakkelijk aan de kant bij slecht weer, terwijl we om professionele redenen minder rekening houden met de weersvoorspellingen.
Ik bestudeerde in mijn internationale masterproef het gedrag van voetgangers in België en Zweden. Een opmerkelijk resultaat was dat het percentage voetgangers dat door het rood loopt op Zweedse kruispunten veel hoger ligt dan op Belgische kruispunten. Opmerkelijk omdat Zweden één van de meest verkeersveilige landen ter wereld is. Verder blijken mannen vaker door het rood te lopen dan vrouwen en jongeren vaker dan ouderen.
Wil je je voorkennis wiskunde bijspijkeren? Neem dan zeker een kijkje bij de septembercursussen!
Je kan op verschillende manieren instromen in de master:
Voor meer informatie of om je in te schrijven voor één van deze programma's kan je terecht bij Nadine Smeyers (nadine.smeyers@uhasselt.be - 011 26 91 04).
Het schakelprogramma voor houders van een professioneel bachelordiploma ziet er als volgt uit:
Het academiejaar start op de derde maandag van september.
De introductiedag gaat door tijdens de eerste lesweek, op de campus in Hasselt.
Het merendeel van de lessen gaat door in de lokalen van de Faculteit Rechten (Martelarenlaan 42, Hasselt). Bepaalde projectmatige onderwijsactiviteiten gaan door in de Witte Kazerne van de Herkenrode site (Maastrichterstraat 100, Hasselt). Een beperkt aantal opleidingsonderdelen uit de bacheloropleiding en een aantal keuzeopleidingsonderdelen, die ingericht worden door een andere faculteit, blijven doorgaan op campus Diepenbeek. In het uurrooster houden we rekening met de nodige reistijd wanneer een verplaatsing tussen campussen op één dag noodzakelijk is.
Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt
Maastrichterstraat 100, 3500 Hasselt
Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.
Mobiliteitsmanager • Consultant • Verkeers- en vervoersplanner • Adviseur-ontwerper mobiliteit en ruimte • Beleidsmedewerker mobiliteit • Projectleider verkeersmanagement • Researcher • ...
Zelfs in het mobiliteitsbedrijf waar ik nu werk, is een opleiding als de mijne uniek. Dat is een grote troef. Door de brede kennis die ik tijdens de opleiding heb verworven, ben ik bovendien van veel markten thuis.
Als 18-jarige koos ik voor mobiliteitswetenschappen omdat ik ervan droomde om de wereld verkeersveiliger te maken. Toen ik afstudeerde wist ik dan ook dat ik iets maatschappelijks relevant wilde doen. Een maand na mijn afstuderen had ik drie jobaanbiedingen klaarliggen!
Ik kwam net van de schoolbanken en kreeg de eerste weken al meteen de taak om écht keuzes te maken: knopen doorhakken over hoe het beleid geïnterpreteerd moet worden, advies geven aan heel ervaren mensen, enz. Er werd vertrouwd op mijn expertise, wat natuurlijk een heel fijn gevoel is!
Ik ontwikkelde een app die mensen die goederen willen verkopen, koppelt aan bereidwillige chauffeurs of transportbedrijven die nog ruimte over hebben. Door deze 'samenlading' gaan we de strijd aan met 'lege' kilometers en komen we tegemoet aan de groeiende transportvraag zonder files langer te maken.
De mix tussen kennis en praktijk in de opleiding was de ideale voorbereiding op de uiteenlopende projecten waar ik nu voor verantwoordelijk ben.
Overweeg je om na jouw opleiding te doctoreren? Ontdek alles over doctoreren aan UHasselt!
Of volg eens een les!
Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.
Indien je topics wil indienen waar tijdens het academiejaar onze studenten in de mobiliteitswetenschappen aan kunnen werken voor een case studie, bachelorproef of stage, of wil je zelf een gastcollege geven binnen de opleiding, ga dan naar de webpagina van de School voor Mobiliteitswetenschappen, waar je een formulier kan vinden om onderwerpen in te dienen. Je kan daar eveneens vacatures melden die geschikt zijn voor onze alumni.