Creëer je eigen masterplan in 4 simpele stappen... It's time to master your future!
Aan de Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen bieden we je alle tools en mogelijkheden om je toekomst in eigen handen te nemen. Tijdens je masteropleiding geniet je van de vrijheid en flexibiliteit om een traject te creëren dat écht bij je past.
Je stippelt zelf je pad uit, kiest een specialisatie die aansluit bij je ambities en interesses, en kunt rekenen op persoonlijke begeleiding. Of je nu kiest voor regionale praktijkervaring of een semester in het buitenland, je masteropleiding biedt je waardevolle connecties, zowel lokaal als internationaal.
Samen zorgen we ervoor dat jij je masterplan kan waarmaken – afgestemd op je unieke doelen en talenten!
Tijdens de Nederlandstalige masteropleiding volg je een aantal gemeenschappelijke vakken die specifiek en cruciaal zijn voor je opleiding – de kern van de opleiding. Deze kernvakken zijn zorgvuldig samengesteld en essentieel om je een stevige basis te geven in je vakgebied. Ze bieden je de diepgaande inzichten en expertise die je nodig hebt voor een succesvolle start van je carrière.
In de master Handelswetenschappen (HW) ontwikkel je een holistische kijk op bedrijfsvoering. We baseren ons hiervoor op de fundamentele bouwstenen van een business model van een onderneming, met name welke waarde creëer je voor jouw klant en welke middelen heb je nodig om dit te realiseren. Dit combineert een handelswetenschapper met de nodige ondernemende en (inter)persoonlijke vaardigheden alsook een praktijkgerichte aanpak. Kortom, met deze master word je een ondernemende duizendpoot die in staat is om managementvraagstukken op te lossen en zo duurzame waarde te creëren voor organisaties en de maatschappij.
Dit doen we aan de hand van 3 opleidingsonderdelen:
De master Toegepaste economische wetenschappen (TEW) bouwt verder op de kennis en inzichten die je hebt verzameld tijdens de bacheloropleiding. Je leert concreet hoe je onderbouwde strategische keuzes maakt voor organisaties. Je bent in staat om complexe problemen op te lossen door kritisch na te denken en te werken aan langetermijnplannen die zowel voor het bedrijf als de samenleving waarde creëren. Als TEW’er bepaal je de strategie van een organisatie, zet je concrete stappen om deze uit te voeren en betrek je daarbij de verschillende stakeholders. Je hebt de vaardigheden om effectief samen te werken, ethisch te handelen en het beleid voortdurend te evalueren en bij te stellen op basis van de beste beschikbare informatie. Kortom, met deze master word je een beslissingsnemer die organisaties helpt groeien op een duurzame manier.
Dit doen we aan de hand van drie opleidingsonderdelen:
In de master Handelsingenieur versterken we enerzijds je kennis over kernthema's zoals technologische innovatie en kwantitatieve methoden. Anderzijds bereiden we je voor op de arbeidsmarkt door meer te focussen op toepassingen en de link met het bedrijfsleven.
Er komen 3 grote thema's aan bod in de opleidingsonderdelen die voor elke masterstudent hetzelfde zijn:
In de master Handelsingenieur in de beleidsinformatica leer je de inzichten uit de bacheloropleiding toe te passen en te vertalen in een concurrentievoordeel. De focus verschuift van het begrijpen van bedrijven en hun processen naar het zelf ontwerpen van bedrijfsprocessen en de informatie-architectuur.
Er komen drie grote thema's aan bod:
The Master of management prepares students to successfully and proactively manage organizational units and organizations in a dynamic (VUCA) world. Our programme equips them with the knowledge and skills to operate flexibly and effectively within four fundamental dimensions: managing people, managing projects and processes, business strategy and conducting research.
Er zijn volop mogelijkheden om je te specialiseren en je kennis te verdiepen. Je kiest een specialisatie die past bij je ambities en interesses. Zo stel je een traject samen dat aansluit bij wat jij belangrijk vindt en waarin je jouw talenten verder kan ontwikkelen.
Toegankelijkheid van de specialisaties:
In deze specialisatie leer je externe financiële rapportering en interne bedrijfsgegevens controleren en analyseren om zwaktes, risico’s en kansen te identificeren en verbeterpunten aan te reiken. Je krijgt een stevige basis in voortgezette financiële analyse, auditing en interne controle, aangevuld met actuele thema’s rond duurzaamheidsrapportering en fiscaliteit.
Financiële rapportering, controle en analyse (12 SP, semester 1): in dit opleidingsonderdeel kaderen we het belang van externe financiële en niet-financiële verslaggeving voor tal van stakeholders. Daarnaast leren we deze externe rapportering interpreteren en analyseren om vervolgens waardevolle adviezen te formuleren. We bekijken ook hoe de auditor de betrouwbaarheid van deze verslaggeving dient te waarborgen en in welke mate hierbij gesteund kan worden op interne controles. Daarnaast focussen we op het belang van continue financiële monitoring en leren we een gepaste managementrapportering opstellen. Tot slot bespreken we de belangrijkste fiscale consequenties van bepaalde beslissingen en staan we stil bij de meest relevante actuele uitdagingen binnen het domein (o.a. duurzaamheidsrapportering, steeds veranderende wetgeving,...).
Accounting cases (6 SP, semester 2): in dit opleidingsonderdeel krijg je de kans om de theorie uit het opleidingsonderdeel ‘Financiële rapportering, controle en analyse’ toe te passen op diverse cases die door toonaangevende bedrijven in zowel de audit-, accounting- als consulting sector aangeboden en mee begeleid worden. Op die manier ervaar je dat de werkelijkheid heel wat genuanceerder en complexer is dan handboeken vaak doen uitschijnen, maar leer je ook met deze complexiteit om te gaan. Daarnaast kan je via de diverse cases en gesprekken met verschillende personen uit het werkveld ontdekken welke aspecten van het vakgebied je het meest interesseren om zo tot een gerichte jobkeuze te komen.
De specialisatie bereidt je voor op diverse functies zoals accountant, auditor, controller, financieel adviseur of managementrollen waaronder CFO. Maar ook als je zelf niet verantwoordelijk wordt voor het opstellen, analyseren, of controleren van cijfers in een bedrijf of organisatie, blijft inzicht in de cijfers essentieel om juiste beslissingen te kunnen nemen. Dankzij de nauwe samenwerking met de sector sluit de opleiding aan bij de marktbehoeften en biedt ze een unieke profilering als cijferexpert-adviseur.
In de specialisatie Beleidsevaluatie richt je je op het ontwikkelen van vaardigheden voor het ontwerpen en evalueren van beleidsvoorstellen binnen organisaties. In het opleidingsonderdeel Ontwikkeling en Evaluatie van Beleid leer je methoden die helpen om de impact van beleidsvoorstellen te meten en te waarderen, zowel theoretisch als met praktische toepassingen. In het Lab Beleidsevaluatie pas je deze kennis toe op vrij te kiezen thema’s die aansluiten bij jouw eigen interesses, zoals gezondheidszorg, sport, personeel en digitalisering van werkprocessen. De interactie met medestudenten en experts levert je waardevolle feedback op, waarmee je jouw analyses kunt aanscherpen.
Ontwikkeling en evaluatie van beleid (12 SP, semester 1): in het opleidingsonderdeel Ontwikkeling en Evaluatie van Beleid leer je de theorie en praktijk van de methoden voor beleidsevaluatie, zoals kosten-batenanalyse (KBA), kosteneffectiviteitsanalyse (KEA) en multi-criteria analyse (MCA). Dit zijn belangrijke methoden voor het evalueren van beleidsmaatregelen, projecten of investeringen. Het opleidingsonderdeel bestaat uit vier modules die je de kennis en vaardigheden bieden om de methoden toe te passen in zowel de publieke als de private sector. Je leert de basisprincipes van de evaluatiemethoden en hoe je een stapsgewijze analyse uitvoert door kosten en baten te identificeren, kwantificeren en waarderen. Verder worden geavanceerde onderwerpen behandeld, zoals gedragseconomie en experimenteel ontwerp, waarmee je de impact van beleidsmaatregelen beter kunt inschatten. Dit opleidingsonderdeel stelt je in staat om zelfstandig beleidsbeslissingen te onderbouwen met kwantitatieve analyses en toepasbare analysetechnieken in verschillende beleidscontexten, zoals gezondheidszorg, transport en bedrijfsinvesteringen.
Lab voor Beleidsevaluatie (6 SP, semester 2): in het opleidingsonderdeel Lab voor Beleidsevaluatie pas je de kennis en methodieken die je hebt opgedaan in het vak Ontwikkeling en Evaluatie van Beleid toe in een praktische setting, waarbij je zelf thema’s kiest die je interesseren. Je voert een volledige kosten-batenanalyse uit en doorloopt alle stappen van beleidsonderzoek, van het verzamelen van data tot het analyseren van kosten en baten. Je kunt kiezen voor thema’s die je interessant vindt, zoals personeelsbeleid in een KMO (bijv. bedrijfswagen aanbieden aan personeel of niet), hervorming van een bedrijf (bijv. outsourcen van IT-afdeling of niet), beleidsbeslissingen in ziekenhuizen (bijv. hoe patiëntveiligheid verhogen), of beleidskeuzes voor sportclubs (bijv. uitbreiding van een voetbalstadion). De keuzes worden samen met jou gemaakt.
De combinatie van theorie en praktijk biedt jou een solide basis voor een carrière in zowel de private als de semi-publieke sector.
This track focuses on helping you become a customer-centric manager or professional who effectively uses data and digital technologies in both commercial and non-commercial sectors. Customer centricity is a strategy that places the customer at the center of decision-making, ensuring that the organization’s products, services, and interactions are designed to meet (changing) customer needs, preferences, and expectations. The aim of customer-centric organizations is to be relevant to customers now and in the future, create positive customer experiences, build sustainable customer relationships, and ultimately drive organizational success by aligning every part of the organization around the customer. You will gain hands-on experience in managing customer experiences in a digital world and become familiar with digital applications and technologies (e.g., AI, VR, AR, IoT) that can be used to support and enhance customer centricity.
Customer Centricity and Digital Experience (12 ECTS, Semester 1): this course focuses on the foundations of customer centricity as well as the digital technologies supporting it. You will learn how to build customer-centric organizations, gather customer insights, and leverage digital technologies.
Applications of Customer Centricity (6 ECTS, Semester 2): this course builds on the principles of the course Customer Centricity and Digital Experience and provides practical hands-on applications. Specifically, we focus on various applications related to understanding customers and using these insights to optimize the digital customer experience.
There are many roles in commercial as well as non-commercial sectors that benefit from expertise in customer centricity and digital experiences. In non-commercial sectors ‘customers’ can, for instance, be patients, students, volunteers, or public service users. A customer-centric mindset is key in various roles focused on enhancing customer satisfaction and loyalty. Customer Experience Managers optimize the journey across touchpoints, while Customer Insights Specialists analyze data to understand behaviors and inform strategies. Relationship Managers focus on building strong connections to foster loyalty, and Customer Research Experts gather insights to guide product and service improvements. Digital Marketing Managers handle online campaigns, and Digital Service Managers ensure platforms are user-friendly and strategically aligned. Marketing Managers oversee campaigns to align with organizational goals, and Product Managers manage product lifecycles to meet customer needs. Brand Managers maintain brand identity, Patient Experience Officers improve patient interactions in healthcare, and Customer Success Managers work closely with customers to help them achieve their goals, strengthening engagement and loyalty. Each of these roles uses customer insights to drive positive experiences and build lasting relationships.
Data is an increasingly important asset for organizations to create business value and improve organizational efficiency and effectiveness. This track introduces you to the necessary knowledge and skills to unleash the full potential of data in a business setting. It does so by uniquely combining a technical and managerial focus.
Managing Data, Decisions and Processes (12 ECTS, Semester 1): this course starts with a focus on data and provides the necessary concepts and skills to handle data as it exists in a business context. You will start with the necessary data modeling concepts, which act as a common foundation for all other future data skills. Additionally, you will focus on the necessary skills to extract data from realistic data environments and how to prepare these data for future data analyses. Once you are comfortable with extracting and preparing data, the course will focus on the two aspects where data science shines within organizations, i.e., improving the quality of business decisions and business processes. For both aspects, you will learn a broad range of AI techniques to extract actionable insights from data.
Data Science for Business (6 ECTS, Semester 2): this course builds on the knowledge and skills from the first course, but shifts the focus to the managerial/business aspect of data science. You will be introduced to the domain of Business Intelligence, which covers how data can be transformed into actionable business insights that inform decisions. Additionally, we will also focus on the use of data science from a strategic perspective and recent trends in data science for business.
Upon successful completion of this track, you will possess a unique set of both business and data analytics skills, which will allow you to get involved in data science projects from a business perspective. You will be able to act as the crucial link between traditional business managers and technically educated data scientists. But also, if you pursue a career in more traditional management fields, you will possess a unique set of skills and knowledge that prepares you for the future of business, which will be increasingly data-driven.
This track is not available for HI or BI students
This track offers you a comprehensive exploration of governance in entrepreneurial contexts, combining theoretical insights with practical analyses and cases. On the one hand, you will study essential governance aspects throughout the lifecycle of companies, including startups, scale-ups, SMEs, and family businesses, while also examining the role of entrepreneurial ecosystems. On the other hand, you will conduct a governance scan of a chosen company and create an advisory report that identifies strengths and improvement suggestions. Through this hands-on, integrated approach, you will develop valuable skills to operate effectively as a future leader and advisor in the modern business landscape.
Foundations in entrepreneurial governance: from startup to longevity in family firms (12 ECTS, Semester 1): in this course, you will study essential governance aspects throughout the entire lifecycle of a company. You will gain insights into the unique governance challenges faced by startups, scale-ups, SMEs, and family businesses. Topics like setting up governance structures in young and growing firms, managing the impact of a family in a firm, creating transgenerational value, and securing succession in family firms will be handled. Also, leadership and emotional dynamics are crucial elements in this course. Furthermore, insights will be provided on the role of entrepreneurial ecosystems in which these companies operate. By integrating theory with practical analyses and cases, you will develop the skills needed to operate as a future leader or advisor in the modern business world.
Entrepreneurial and family firm governance: applications (6 ECTS, Semester 2): in this course, you will conduct an in-depth scan of the governance mechanisms within an existing company. You can choose to analyze a startup, scale-up, SME, or family business by applying insights from the themes in the course ‘Foundations in Entrepreneurial Governance’. In groups, you will write a governance advisory report that identifies the strengths of the chosen company and formulates suggestions for improvement, or a report that guides a family firm in their succession process. This hands-on approach allows you to apply theory in practice and, as such, develop valuable insights that companies can effectively use.
This track in entrepreneurial governance can lead to a wide range of career opportunities. First, there is a significant demand in the job market for governance consultants who advise startups, scale-ups, SMEs and family businesses on best practices. Graduates may also work as entrepreneurial advisors, helping companies enhance their business models and growth strategies within dynamic ecosystems. Other roles include corporate governance analysts, who evaluate organizational structures, business development managers driving growth initiatives, family business advisors specializing in succession planning and conflict resolution, and even investment or credit analysts (e.g., financial institutions, investment companies) as the analysis of the people, the team and the governance behind a firm or project are even more important than the financial prospects of a project. Additionally, as most firms in the economy are SMEs and family firms, graduates are trained to fulfill any general and specific management position/role in these firms or prepare themselves as potential successor in their own family firm. The insights of this track are also crucial for every future entrepreneur intending to establish an own startup that might evolve into a scale-up. Finally, you can also become an ecosystem manager, fostering innovation by connecting stakeholders in entrepreneurial networks.
De specialisatie Financieel Management verdiept jouw kennis over hoe organisaties en vermogende particulieren hun financiële beslissingen nemen en uitvoeren. Je leert hoe je financiële beslissingen kunt koppelen aan bedrijfsstrategie, waarbij je je verdiept in verschillende financieringsbronnen, waardecreatie en waarderingsmethoden. Je verwerft expertise in het identificeren en beheersen van financiële risico's. In het tweede semester bouwt de opleiding hierop verder met praktische toepassingen rond private equity, vermogensbeheer en successieplanning, via realistische cases, simulaties en praktijkgetuigenissen.
Strategisch Financieel Management en Risicobeheer (12 SP, semester 1): dit opleidingsonderdeel integreert financieel management met strategische risicobeheersing. Het eerste deel biedt inzicht in de belangrijkste financieringsbronnen en -problemen tijdens de levenscyclus van een organisatie. Kernthema's zijn: verschillende financieringsbronnen (incubatoren, acceleratoren, crowdfunding, business angels, venture capital), deal sourcing & screening, financiële planning, sturen op waardecreatie via werkkapitaal en kapitaalallocatie, waarderingsmethoden, management buy-outs en exit-strategieën. Het tweede deel reikt tools en concepten aan voor het uittekenen van een strategie van risicobeheersing binnen ondernemingen. Je leert verschillende types financiële risico's identificeren en beheersen via afgeleide instrumenten. Dit onderdeel behandelt rente- en valutarisico's, forwards, futures, swaps en opties, portefeuillemanagement, delta hedging en de link tussen waardecreatie en risicomanagement.
Waardering en Vermogensplanning (6 SP, semester 2): dit opleidingsonderdeel past de concepten uit het eerste semester toe via drie praktijkgerichte modules. In de eerste module rond waardering en private equity pas je de eerder geleerde waarderingstechnieken toe. Je leert hoe het overnameproces met externe financiering concreet verloopt. De tweede module focust op het beheer van vermogen, waarin je je verdiept in strategische financiële planning, asset allocation, de werking van family offices, en verschillende beleggingsstrategieën. In de derde module rond vermogensoverdracht bestudeer je hoe families hun vermogen en zeggenschap over generaties heen kunnen structureren en beschermen. Door de praktijkgerichte aanpak en de inbreng van experten leer je deze concepten meteen toepassen in realistische situaties.
Deze specialisatie bereidt je voor op diverse financiële functies. Je kunt aan de slag in financiële afdelingen van bedrijven, non-profitorganisaties of overheidsinstellingen, waar je meewerkt aan financiële analyses, risicobeheer en strategische beslissingen. Ook banken, verzekeraars en advieskantoren bieden interessante functies in vermogensbeheer, kredietverlening of consulting. De opgedane kennis biedt bovendien een stevige basis voor wie op termijn een eigen onderneming wil starten of overnemen.
The Human Resource Management track is designed to give you the knowledge and skills essential for making HR decisions—whether you're in an HR role, a (line) management position, or any other role involving people management. Through this track, you’ll gain the expertise needed to create economic and social value by developing, optimizing, and implementing HR strategies, policies, and practices. By the end, you’ll be well-prepared to address HR challenges in both regional and global contexts, taking into account diverse stakeholders' needs and incorporating sustainability. To achieve this goal, the track consists of two courses: Foundations of HRM theory and practice, and Integrative cases in HRM.
Foundations of HRM Theory and Practice (12 ECTS, Semester 1): the first course combines attention to foundational theory and to the practice of HRM in order to equip you with the knowledge and skills to address the most critical issues in HRM today. You will gain insights into the strategic role of HRM and in the way it can contribute to the creation of sustainable economic and social value for organizations and society. You will explore the development, optimization, and implementation of HR strategies, policies, and practices, focusing on the role of different organizational actors (e.g., HR professionals, line managers, trade unions,…) in these processes. The course further examines how HRM is connected to the broader characteristics of an organization, such as its structure, size, and work processes. Finally, this course will prepare you to navigate current trends impacting HRM, like digital transformations, diversity and inclusion, and the changing labor market. By the end of the course, you will have gained crucial insights into the development, optimization, and implementation of HR strategies, policies, and practices, be able to evaluate HR strategies based on their sustainable economic and social impact, and understand the organizational and societal trends shaping the future of HRM.
Integrative Cases in HRM (6 ECTS, Semester 2): the second course of the track builds on and deepens the insights developed in the previous course through the analysis of HRM cases. These cases, which you can choose, can involve specialized HRM topics (e.g., the role of AI in HRM, diversity management, burnout,…) or HRM challenges in specific organizational contexts or sectors (e.g., HRM in logistics, the public sector, SMEs,…). Working on these cases, you will apply the knowledge gained in the previous course, gather novel theoretical insights, and integrate the perspective of different relevant stakeholders. You will not only analyze and evaluate the cases and share your conclusions with each other, but also develop advice on the optimization and implementation of HR strategies, policies, and practices. This course therefore allows you to become an expert in HRM areas you are passionate about while strengthening your understanding of specialized HRM topics and of HRM applications across various organizational types.
The knowledge and skills that you will gain in the Human Resource Management track will be an invaluable asset in many different roles in organizations. It not only prepares you for a range of careers in HR (e.g., HR Business Partner, HR manager, HR specialist,…) and consultancy, but it will also give you a set of skills that is crucial in any management position requiring people management (e.g., General Manager, Operations Manager, Project Manager,…) across different sectors.
The International Business track builds on international economics and global management insights to help you build timely managerial skills for the global market. The program covers international trade theory, EU policies, and cross-border strategies, alongside practical, managerial aspects like global supply chain management, intercultural marketing and international team management. Real-life testimonials, business case studies and exercises on economic policy advice deepen your understanding and prepare you for the complexities of international business.
The Economics and Management of International Business (12 ECTS, Semester 1): the first half of this course focuses on intermediate international economics, with an emphasis on trade theory and firm-level heterogeneity, the economics of regional agglomeration, EU policies (including competition, labor migration, climate, and digital innovation), and the cross-border mobility of services, goods, and people. The approach is primarily conceptual (macro- and meso-economic) rather than empirical. You’ll explore these concepts through various policy case study exercises at the levels of countries, regions, and industries. The second half centers on the management of international business. You’ll dive into types of internationalization strategies, market entry strategies, global supply chain management, international and intercultural marketing, and selected topics in international finance, human resource management, and production organization. This section takes a strategic managerial approach, incorporating several Harvard-like case study exercises. Both subtopics draw from book chapters, academic journal articles, and case studies. Assessment will consist of an individual written exam as well as preparation and presentation of policy and management case studies.
Doing Business in the World (6 ECTS, Semester 2): building on the first course, this second course explores various domains and competencies essential for global business. You’ll cover topics such as the management of multicultural teams, market research in diverse cultural contexts, international finance and risk management, expatriate management, business practices in specific countries, learning from the experiences of export managers, international business planning, and international contract law, including intellectual property protection, among others. Each topic is supported by selected academic literature and features guest lectures, team and individual assignments, and (in-firm) observations.
The International Business track adds an international flavor to a general management curriculum. It is relevant for each management/business master who aims an initial job (or general management traineeship) or career in an internationally or globally oriented firm. The track is not exclusively aimed at students who pursue a career abroad or a – nevertheless wonderful – job in export management.
Jij wilt leerkracht economie worden? Dan kan je de specialisatie onderwijs volgen! Hier leer je hoe je bedrijfseconomische kennis kunt gebruiken om lessen te ontwerpen voor het secundair onderwijs, met aandacht voor duurzaamheid. Je krijgt inzicht in de pedagogische en (vak)didactische principes voor krachtige leeromgevingen. Bovendien kun je vrijstellingen krijgen voor de verkorte educatieve masteropleiding economie.
In het eerste semester volg je de opleidingsonderdelen ‘Leren en ontwikkeling’ (6 SP) en ‘Vakdidactiek economie basis’ (6 SP) waarmee je een theoretische basis verwerft om lessen economie te ontwerpen. In het tweede semester volg je het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek economie verdieping’ (3 SP). Daarnaast start je op het einde van het eerste semester aan het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactisch project economie en duurzaamheid’ (3 SP) dat in het tweede semester wordt afgerond. De lessen volg je samen met de studenten van de educatieve master economie en gaan telkens op maandag- en woensdagavond door.
Leren en ontwikkeling (6 SP, semester 1): dit opleidingsonderdeel richt zich op pedagogisch-didactische theorieën en onderzoek naar krachtige leeromgevingen die het leren stimuleren. Het behandelt zowel het perspectief van de individuele lerende als dat van de klasgroep, en betrekt ouders als partners in het leerproces. Studenten leren theorieën toepassen in de praktijk via authentieke opdrachten in (stage)scholen. Daarnaast worden thema’s zoals activerend leren, binnenklasdifferentiatie, klasmanagement en coaching behandeld, met aandacht voor een veilig en positief leerklimaat.
Vakdidactiek economie basis (6 SP, semester 1): in dit opleidingsonderdeel leren studenten hoe ze een krachtige leeromgeving kunnen creëren voor de lessen economie. Het bestaat uit een theoretisch deel, waarin vakdidactische principes worden vertaald naar specifieke domeinen in het vakgebied economie, en een praktijkgericht deel, waarin studenten lesvoorbereidingen maken en lesgeven aan medestudenten. Het opleidingsonderdeel is opgebouwd rond de DEM/DOE-cyclus, waarbij demonstratielessen worden gevolgd door doe-lessen (waarbij je als student zelf een klein stukje van een les geeft). Je leert zo lesgeven in subdomeinen zoals bedrijfswetenschappen en recht, boekhouden, algemene economie en beleidsinformatica. Daarbij wordt aandacht besteed aan de rol van technologie, met inbegrip van generatieve AI.
Vakdidactiek economie verdieping (3 SP, semester 2): het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek economie verdieping’ bouwt voort op de basiscompetenties van ‘Vakdidactiek economie basis’. Het richt zich op inclusief en innovatief economie-onderwijs en het integreren van sleutelcompetenties zoals financiële geletterdheid en ondernemingszin. Studenten leren binnenklasdifferentiatie, taalgericht onderwijs, gender- en cultureel responsief onderwijs, en groeigericht evalueren toepassen in de lessen economie. Daarnaast leer je hoe de onderzoekscompetenties van jouw leerlingen kan bevorderen. Tot slot maak je ook kennis met innovatieve werkvormen in het economie-onderwijs, zoals klasexperimenten.
Vakdidactisch project economie en duurzaamheid (3 SP, jaar OPO): in het vakdidactisch project co-creëren in teacher design teams leermiddelen die inspelen op het thema duurzaamheid in de lessen economie. De leermiddelen worden daarna door de studenten getest tijdens de Dag van de Duurzame Economie die zij organiseren voor leerlingen secundair onderwijs. De studenten voeren met andere woorden een ontwerpgericht onderzoek uit met het oog op de ontwikkeling van kwaliteitsvolle leermiddelen m.b.t. de sleutelcompetentie duurzaamheid in het vakgebied economie.
De specialisatie onderwijs bereidt jou voor op een verkorte educatieve master economie, waarmee je leerkracht economie kan worden in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Naast een masterdiploma HW, TEW, HI of BI hebben leerkrachten economie immers ook een pedagogisch bekwaamheidsbewijs nodig. Wie de specialisatie onderwijs volgt, komt in aanmerking voor enkele vrijstellingen in de educatieve master economie. Deze specialisatie is ook nuttig voor wie wil lesgeven in het hoger onderwijs of trainer wil worden in bedrijfsopleidingen. Wie na de specialisatie onderwijs ook een educatief masterdiploma verwerft, kan bovendien doorgroeien naar managementfuncties in het onderwijs (bijv. directeur) of kan vakdidactisch onderzoek doen aan de Universiteit.
In deze specialisatie focus je op alle bedrijfsprocessen rond het leveren van goederen en diensten aan de klant, en de strategische keuzes die hierachter zitten. Vertrekkende van strategische keuzes rond supply chain design, leer je hoe je de processen en beslissingen met betrekking tot productie, logistiek en transport hierop kan afstemmen, rekening houdend met efficiëntie én duurzaamheid. Hierbij is ook aandacht voor de rol van zowel mensen als automatisatie in deze processen, en hun interactie. Er wordt vertrokken van theoretische concepten en academisch onderzoek, maar er is ook een sterke focus op toepassing en de link met de bedrijfswereld aan de hand van bedrijfsbezoeken, reële cases en een interactief bedrijfsspel.
Operations and Supply Chain Management (12 SP, semester 1): in dit opleidingsonderdeel krijg je een stevige basis, vertrekkende van theoretische concepten en academisch onderzoek. Hierbij komen vier grote thema’s aan bod: supply chain strategie, productiebeheer, warehouse management en transport. Als eerste wordt dieper ingegaan op de mogelijke structuren van een supply chain netwerk, de strategische keuzes die hierachter zitten, de relaties tussen bedrijven, en hoe je als toekomstige manager hier een impact op kan hebben. Denk hierbij aan afwegingen tussen lokale en globale productie, efficiëntie en duurzaamheid, standaardisatie en klant-specifieke oplossingen bieden, enzoverder. Vervolgens wordt ingezoomd op de verschillende operationele en logistieke activiteiten in een supply chain met betrekking tot productie, opslag en transport. In het thema productiebeheer leer je verschillende technieken en concepten om productieprocessen efficiënt te organiseren (bijv. layout-beslissingen, balanceren van productielijnen) en te beheren (bijv. het analyseren en verbeteren van doorlooptijden). Voor warehouse management ligt de focus zowel op strategisch-tactische keuzes (bijv. layout, mate van automatisatie) als het efficiënt aansturen van de operationele processen (bijv. order picking). Hierbij is expliciet aandacht voor de cruciale rol van werknemers in deze processen en de manier waarop automatisatie een impact heeft op zowel efficiëntie als welzijn van de werknemers. In het blok omtrent transport wordt gekaderd hoe de transportmarkt werkt, om erna te focussen op beslissingen vanuit zowel bedrijfs- als beleidsperspectief. Vanuit bedrijfsperspectief komen prijszetting, capaciteits- en investeringsbeslissingen aan bod. Vanuit beleidsperspectief wordt gekeken naar de rol van overheden in de transitie naar duurzamere transportoplossingen.
Bedrijfstoepassingen in OSCM (6 SP, semester 2): dit opleidingsonderdeel focust expliciet op het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden in een reële bedrijfscontext. Er worden bedrijfsbezoeken georganiseerd en tijdens de lesmomenten werk je in groep aan reële bedrijfscases. Ten slotte pas je al je ervaring toe om je eigen bedrijf succesvol te leiden in een beknopt interactief bedrijfsspel.
Limburg, en bij uitbreiding Vlaanderen, is een logistieke hotspot binnen het Europese distributienetwerk. Met deze specialisatie heb je dan ook de perfecte voorbereiding voor een (toekomstige) managementrol in talloze bedrijven en organisaties, gaande van lokale KMO’s, over lokale en globale logistieke dienstverleners, tot multinationals met wereldwijde productie- en distributienetwerken.
In today’s fast-evolving business landscape, driven by rapid technological advancements and shifting markets, innovation is essential for companies aiming to stay competitive and resilient. The Strategic Innovation Management (SIM) track equips you with powerful concepts, frameworks and strategies to harness innovation, drive meaningful change, and maintain relevance in an increasingly dynamic and digital world. The SIM track program offers in-depth insights into managing innovation strategically and explores the transformative impact of digital technologies on organizations. Through an integrated approach, you will gain a robust understanding of how to navigate complex challenges and leverage innovation and emerging digital technologies for a sustained competitive advantage.
Strategic Innovation (12 ECTS, Semester 1): in this course, you explore essential concepts for managing innovation in competitive markets. You examine diverse types of innovation and the stages of the innovation process. You learn how to balance exploration and exploitation through organizational ambidexterity and dive into collaborative approaches such as startup engagement and innovation ecosystems. Additionally, the course covers the strategic management of intellectual property, technology licensing, and the dynamics of technology markets. By the end of the course, you gain strategic insights to foster impactful innovation and ensure the future relevance of your organization.
Managing Digital Transformation (6 ECTS, Semester 2): building on insights from the Strategic Innovation course, this course applies and extends these ideas in a digital context. You explore the disruptive potential of digital technologies, like artificial intelligence, and learn to manage the digital transformation process. The course also examines how companies can leverage digital advancements to gain a competitive edge with digitally enabled business models and platform strategies. Through engaging case studies and exercises, you integrate strategic innovation concepts with digital insights for a holistic understanding of strategic innovation management.
The SIM track prepares you for forward-looking roles such as Innovation Manager, Digital Transformation Consultant, Product Development Manager, and Business Development Manager. With experience, these roles can evolve into broader general management positions, including C-suite roles, as you progress in your professional career.
The sustainability track (short for the Economics and Business of Sustainability) prepares you for a professional career in an era where sustainability will increasingly be dictating society’s and therefore businesses’ priorities. The sustainability track focuses on equipping you with the knowledge, attitudes, and skills to address sustainability challenges faced by both businesses and consumers. This is an asset that responsible companies increasingly screen applicants on.
To reach these goals, you will learn why and how sustainability concerns can affect the economy, as well as how they can be addressed by firm action or governmental intervention. Key to this track is the acquisition of the following sustainability competences: self-awareness, critical and normative judgment, systems thinking, stakeholder management, future-oriented planning, and strategic action.
Sustainable Production and Consumption (12 ECTS, Semester 1): this course establishes the foundation of this track through diverse learning activities that cover key topics such as: major sustainability challenges for businesses today, the embeddedness of the economy within human society and a healthy planet, perspectives on sustainable development and economic systems, sustainability within economic theory, sustainability assessment methods, sustainability reporting, and sustainable consumption.
Business Applications in Sustainability (6 ECTS, Semester 2): this course enhances your expertise in sustainability by further exploring key sustainability assessment methods and tools essential for their effective implementation, such as for example carbon footprinting and the Delphi methodology. These tools are particularly valuable for sustainability reporting and scenario planning in business contexts.
Every business professional, no matter your role, needs to understand sustainability challenges. These challenges impact operations, reputation, and financial outcomes. Sustainability professionals can build careers in many different settings: from dedicated in-house roles within a sustainability department, to positions embedded in traditional departments like operations, HR, or finance, or as part of a cross-functional sustainability team. You might also work in government agencies or specialized consultancy, helping businesses adopt responsible practices and meet regulatory and societal expectations.
Tijdens de masteropleiding kun je kiezen voor praktijkervaring door een stage of consultancy project. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om je horizon te verbreden door een internationale ervaring op te doen.
Tijdens de masteropleiding heb je de kans om echt de praktijk in te duiken.
Afhankelijk van je opleiding doe je dit via een stage of consultancy project, waarin je direct aan de slag gaat met actuele vraagstukken en waardevolle ervaring opdoet in je vakgebied.
Dit biedt niet alleen een mooie aanvulling op je studie, maar geeft je ook een voorsprong op de arbeidsmarkt.
Ben je nu al nieuwsgierig naar de praktijkmogelijkheden?
Wil je je horizon verbreden met een internationale ervaring? Dit biedt je de kans om een nieuwe cultuur te ontdekken, een internationaal netwerk op te bouwen en jezelf verder te ontwikkelen, zowel persoonlijk als academisch. In al onze masteropleidingen krijg je de kans om een uitwisselingsprogramma te volgen — dit is uniek in Vlaanderen. De mogelijkheden zijn als volgt:
Masterstudenten HW, BI en HI kunnen kiezen voor een studie- of stageperiode in het buitenland.
Liever geen lang verblijf, maar wel zin in een internationale ervaring? Overweeg een internationale summer school tijdens de zomermaanden. Of koppel na je afstuderen een buitenlandse werkervaring aan je opleiding en loop een semester stage bij een buitenlands bedrijf.
Meer weten? Bezoek de website of neem contact op met onze internationale coördinator, Els Welkenhuyzen.
Het schrijven van de masterproef is een belangrijke mijlpaal tijdens de masteropleiding. Het is de kans om je te verdiepen in een onderwerp dat je echt boeit en je expertise te tonen.
Heb je nu al concrete vragen over de masterproef? Neem contact op met Hanne Maes.
Je bachelordiploma behaald? Proficiat!
Nu je deze mijlpaal hebt bereikt, is het tijd om je in te schrijven voor onze masteropleiding.