Voor een stageproject zijn er verschillende administratieve verplichtingen waar je rekening mee moet houden. Op deze pagina proberen we een overzicht te geven van de benodigde documenten voor, tijdens en na je stageperiode.
Indien er nog onduidelijkheden of vragen zijn, aarzel dan niet om contact op te nemen met de stagecoördinator of de administratieve medewerker van SW. Zij staan klaar om je verder te helpen.
Er zijn twee mogelijkheden om een stageplek te vinden: je kunt gebruikmaken van de lijst met beschikbare stageplaatsen op Blackboard, of je hebt de optie om zelf een stageplaats te kiezen. Bij het selecteren van een stageplek is het belangrijk niet alleen naar de organisatie te kijken, maar ook naar de taken en verantwoordelijkheden die bij de functie horen. Het is essentieel dat zowel de organisatie als de inhoud van de functie aansluiten bij jouw persoonlijke verwachtingen en de doelen van je opleiding.
Je stageplaats moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
De voorbereiding van het stageproject vindt plaats tijdens het tweede semester van het tweede bachelorjaar. Het volgende wordt verwacht van de student:
Wanneer de student weerhouden werd door de stageplaats, plan je een digitaal opstartgesprek met de stagementor en de projectbegeleider van de UHasselt (samen) om het projectvoorstel en de stage meer in detail te bespreken. Er worden concrete afspraken gemaakt over:
♣ de verwachte input en output van beide partijen;
♣ de frequentie van (informele) feedbackgesprekken.
Gedurende het hele stageproces komt de student voor de begeleiding in contact met vier concrete aanspreekpunten.
Stagecoördinator UHasselt
De stagecoördinator van de opleiding Sociale Wetenschappen is …. Hij/zij staat in voor het uittekenen van de algemene opzet van de stage, het opstellen van de evaluatiecriteria en dus ook voor vragen rond deze aspecten. Dit gebeurt in samenspraak met de stagebegeleiders.
Stagebegeleider UHasselt
De stagebegeleider van de opleiding Sociale Wetenschappen vormt het aanspreekpunt voor studenten die stage zullen lopen. Nadat een stageplaats is gevonden en een voorstel is ingediend, zal de student via hem/haar te horen krijgen of de stage goedgekeurd is.
De student kan ook tijdens het verdere verloop van de stage bij hem/haar terecht voor vragen, problemen, opmerkingen… Indien er bij aanvang van de stage onduidelijkheden of problemen zijn, is het bovendien belangrijk hier tijdig met hem/haar over te communiceren om zo een kwalitatieve stage te garanderen. Ook de stagementor kan steeds contact met hem/haar opnemen voor vragen of opmerkingen.
Stageadministrator
Voor alle informatie en administratie omtrent de stage kan men terecht bij de stageadministrator, Dorine Smets. Zij staat in voor het verzamelen van de stagecontracten, de afhandeling van verzekeringsgerelateerde zaken en de registratie van de aanwezige stagedagen.
Stagementor
De stagementor is vanuit de stagebiedende organisatie de contactpersoon voor de stagebegeleider en is de begeleider van de stagiair. Het doel van de mentoring is om de ontwikkeling en groei van de stagiair te bevorderen door hen te begeleiden, feedback te geven en hen te helpen hun professionele vaardigheden te verbeteren.
De stagementor zorgt daarnaast voor het:
Adviesnota
De student zal tijdens de stage binnen het betreffende stageproject met een onderzoeksvraag geconfronteerd worden waarover hij/zij een adviesnota gaat schrijven. Het doel van de nota is om een samenvatting te illustreren van de situatie of het probleem en daarbij een advies te formuleren over hoe de stageplaats of de organisatie een mogelijke oplossing kan bieden.
Voorbeelden van projecten kunnen zijn:
De nadruk ligt niet louter op de praktische skills tijdens de stageperiode, maar op de toepassing van de theoretische kennis in het werkveld.
Persoonlijke reflectiepaper
Een tweede luik in de schriftelijke rapportering van het stageproject is het persoonlijke reflectiepaper. De student zal het eigen leerproces onder de loep nemen door middel van een zelfevaluatie. Het accent van dit onderdeel ligt op de persoonlijke visie die de student heeft op zijn/haar toekomstige rol als sociale wetenschapper in de samenleving.
De twee onderdelen van het stageverslag moeten worden ingediend op Blackboard ter attentie van de coördinerend verantwoordelijke (stagecoördinator) en de toegewezen stagebegeleider.
Poster
De studenten presenteren hun adviesnota met een zelf ontworpen poster, die zij voorstellen op een posterbeurs. Deze posterbeurs zal plaatsvinden in de eerste week van mei van het derde academiejaar. Alle aanwezige stagebegeleiders kunnen op een informele manier vragen stellen over de stage-ervaringen van de studenten.
UHasselt heeft voor de betrokken student een verzekering afgesloten tegen arbeidsongevallen, tegen lichamelijke ongevallen alsook tegen de burgerlijke aansprakelijkheid die de student of de UHasselt ten laste zou kunnen worden gelegd in het kader van de uitvoering van de stage. Wanneer het stagecomponent gebeurt in de vorm van Service Learning, is er een bijkomende Dimona-aangifte nodig. De student is hier automatisch voor verzekerd omdat dit opleidingsonderdeel in de studiegids werd opgenomen.
De stage is onbezoldigd. Vervoerskosten van en naar de stageplaats worden niet vergoed.