Panelgesprek met prof. dr. Stella M. Nkomo en prof. dr. Edwina Pio

Op vrijdag 13 oktober 2023 organiseerde de School voor Sociale Wetenschappen een gastlezing met twee sprekers, prof. Dr. Stella M. Nkomo (University of Pretoria, Zuid-Afrika) en prof. Dr. Edwina Pio (Auckland University of Technology, New Zealand).

Foto 7 (1) Foto 7 (1)

Bij de School voor Sociale Wetenschappen waren we zeer vereerd om prof. Dr. Stella M. Nkomo (University of Pretoria, Zuid-Afrika) en prof. Dr. Edwina Pio (Auckland University of Technology, New Zealand) te mogen ontvangen voor een gastlezing voor onze studenten. Beide onderzoekers worden beschouwd als de grondleggers van onderzoek naar etnische en raciale diversiteit binnen arbeid en organisaties.

Beide professoren deelden hun verhaal over de ervaringen die zij meemaken met het concept 'ras' en hoe mensen reageren op diversiteit. Deze twee ongelooflijke vrouwen verbaasden iedereen met hun warme persoonlijkheid en onwaarschijnlijk enthousiasme om de bewustwording en de geschiedenis rond het anders behandeld worden te verduidelijken.

Dat waardering en respect belangrijk zijn voor mensen, ongeacht hun raciale of etnische achtergrond, blijft een belangrijk topic waar er nog meer bewustwording rond nodig is. Het belang om mensen te 'zien' en erkennen dat je hen 'ziet' is niet louter een Zuid-Afrikaanse gewoonte, maar een mooie levensfilosofie om anderen een warm gevoel van erkenning te geven.