Bernard Vanheusden start tweede ambtstermijn als rector UHasselt. “Samen gaan voor Limburg als één grote, internationale innovatiehub”

Met een pleidooi om de regio Limburg samen met alle partners te laten uitgroeien tot een plek van innovatie op wereldniveau met ook de komst van de Einsteintelescoop, start prof. dr. Bernard Vanheusden aan zijn tweede termijn als rector aan Universiteit Hasselt. “Er is véél menselijk kapitaal en véél maatschappelijk potentieel in deze regio. We moeten onze krachten nog meer bundelen, en zo samen vormgeven aan één grote creatieve kennis- en innovatiesite die zich uitstrekt van Diepenbeek tot Hasselt, tot Genk”, stelde Bernard Vanheusden in zijn openingsspeech.

Rector Bernard Vanheusden Academische Openingszitting Rector Bernard Vanheusden Academische Openingszitting

Academische opening

Academische Openingszitting Rector Bernard Vanheusden

Onder het centrale thema ‘Imagine’ blikte rector Bernard Vanheusden tijdens de academische openingszitting van Universiteit Hasselt en Hogeschool PXL vooruit op de grote toekomstmogelijkheden voor de regio Limburg. Inspiratie hiervoor haalde hij bij Paris-Saclay, een groot gebied in Parijs waar talrijke hoger-onderwijsinstellingen, startups, en grote bedrijven samen één netwerk vormen boordevol technologie, innovatie en wetenschap.

“In Limburg is er na de sluiting van Ford Genk ook een fantastisch ecosysteem voor innovatie gebouwd rond IT, bouw, energie, gezondheid en maakindustrie. Plaatsen die ervoor gezorgd hebben dat Limburg kon bijbenen met de rest van Vlaanderen. Ik geloof er rotsvast in dat als we met alle partners een gedeelde visie en gemeenschappelijke vastberadenheid aan de dag leggen, deze regio kunnen laten uitgroeien tot, net als Paris-Saclay, een innovatiehub op wereldniveau. Mijn oproep vandaag aan al onze partners is dan ook: laten we ons verenigen rond dat verhaal en ons niet laten hinderen door onze haast natuurlijke bescheidenheid. Het zou de aantrekkingskracht, het innovatief vermogen, het ondernemerschap en het sociale weefsel niet enkel van deze regio, maar van héél Vlaanderen mee vergroten.”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Einsteintelescoop

Ook de mogelijke komst van de Einsteintelescoop zal hierin een ontzettend belangrijke rol spelen. “Terecht wordt er vandaag alles in het werk gesteld om de Einsteintelescoop naar de Euregio te halen. Dit observatorium voor zwaartekrachtgolven komt met een investering van twee tot drie miljard euro en zal de horizon van onze regio, letterlijk en figuurlijk, hertekenen, buitenlandse brains aantrekken en een ontzettende boost zijn voor ons onderwijs, onderzoek én ons hele ecosysteem”, zegt Bernard Vanheusden. “We moeten dus durven ambitieus zijn. En dit is geen puur Limburgs verhaal. Als Vlaanderen niet langs alle kanten op alle mogelijke manieren voorbijgestoken wil worden, dan zal het menselijk kapitaal en maatschappelijk potentieel van De Panne tot Diepenbeek aangeboord moeten worden. En er is véél menselijk kapitaal en er is véél maatschappelijk potentieel hier in deze regio.”

Investeringen broodnodig

Daarbij had rector Vanheusden ook een boodschap voor de Vlaamse regeringsonderhandelaars. “Net als alle andere Vlaamse universiteiten staat UHasselt pal voor kwalitatief sterk en toegankelijk onderwijs en internationaal toponderzoek. Opeenvolgende Vlaamse Regeringen waren steeds grote bondgenoten die de terechte ambitie hadden om Vlaanderen naar de kop van het Europese kennispeloton te brengen en te houden. Ik hoop van harte dat ook de nieuwe Vlaamse Regering zal vasthouden aan die ambitie en durft dromen, durft investeren.”

Nieuwe togastoet
Vooraf aan de Academische Openingszitting vormde een delegatie van zo’n 100 personen de traditionele togastoet. Die wandelde voor het eerst doorheen het stadscentrum van Hasselt. De stoet vertrok aan het Refugiehuis, waar het rectoraat van UHasselt gelegen is, en wandelde over de grote markt tot aan de voormalige provincieraadszaal in de Lombaardstraat. Voorop in de stoet liepen een belleman, de garde civique van de stad Hasselt en de studentenfanfare Ambifaarke. “Deze nieuwe togastoet is voor ons een manier om onze verbondenheid te tonen met de stad Hasselt, de provincie Limburg en de gemeente Diepenbeek. Zonder hun steun had UHasselt zich nooit kunnen ontwikkelen tot de universiteit die we vandaag zijn. We zijn trots dat we op deze manier onze band met hen kunnen tonen”, zegt Bernard Vanheusden.

Lees hier de volledige speech van rector Bernard Vanheusden.

Togastoet Uhasselt
Meer cases over